EL truer med valg: Det kan blive et “skæbneefterår”

Forud for efterårets politisk forhandlinger truer Enhedslisten endnu engang regeringen med et valg, hvis den ikke lever op til forståelsespapir.
Foto: Enhedslisten
“Kampen om ydelserne, frygter jeg, bliver et af de helt store slagsmål i efteråret,” siger Mai Villadsen.
Det er et budskab, som Enhedslisten ikke mener kan gentages nok: Nemlig at regeringen risikerer et mistillidsvotum, hvis ikke der bliver fundet en “ordentlig løsning” på ydelsesområdet, som Liste Ø kan se sig i.

Enhedslisten truede allerede før sommerferien med at udløse et folketingsvalg, hvis ikke regeringen får forhandlet en aftale på plads om de sociale ydelser, der løfter flere børn ud af fattigdom, og nu bliver budskabet gentaget i forbindelse med partiets sommergruppemøde.

“Kampen om ydelserne, frygter jeg, bliver et af de helt store slagsmål i efteråret,” sagde Mai Villadsen tirsdag på et pressemøde.

Det går ikke.

“For mens vi i Enhedslisten kæmper for retfærdighed for de fattigste i Danmark, så lyder det til, at regeringen forsøger at komme så billigt som muligt igennem forhandlingerne. Det går ikke. Vi er ikke enige med socialdemokraterne om alt. Det ved vi godt. Men retningen skal være den rigtige, forståelsespapiret skal overholdes.”

Forståelsespapiret

Sidstnævnte er en henvisning til, at efter folketingsvalget i 2019 blev Socialdemokratiet, De Radikale, SF og Enhedslistens enige om det såkaldte forståelsespapir, hvor der stod, at den nye regering skulle “bekæmpe børnefattigdom." 

I samme papir blev besluttet at give et midlertidigt børnetilskud og at nedsætte en Ydelseskommission, som skulle udtænke en permanent løsning.

Ydelseskommissionen foreslog kort før sommerferien at fjerne kontanthjælpsloftet og den omstridte 225-timersregel.

I stedet for kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, og altså at kontanthjælpsmodtagere skal arbejde mindst 225 timer om året for ikke at blive trukket i deres ydelser, foreslår Ydelseskommissionen, at der kun skal være to satser for ydelser: En grundsats på 6600 kroner og forhøjet sats på 10.450, som afhænger af et krav om beskæftigelse eller uddannelse.

Hummelgaard: Helst bredt

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har tidligere sagt, at  hvis ydelserne skal hæves, så skal det ledsages af en arbejdspligt på 37 timer for nyankomne udlændinge og andre med et fortsat integrationsbehov.

Beskæftigelsesministeren vil til efteråret præsentere sit bud på et nyt kontanthjælpssystem, hvorefter der bliver indbudt til politiske forhandlinger med henblik på at lave en aftale med de øvrige partier på Christiansborg.

Vil have et bredt forlig

Peter Hummelgaard har gjort det klart, at han “helt klart helst vil have et bredt forlig”, som altså inkluderer de borgerlige partier og ikke kun regeringens støttepartier.

En opgave som på forhånd ser svært ud, fordi Venstre afviser at stemme for højere sociale ydelser, mens Enhedslisten altså truer med at bringe regeringen til fald, hvis den laver en aftale om lavere ydelserne med de borgerlige partier. Eller hvis der slet ikke bliver nogen aftale, som mindsker ulighed og børnefattigdom.

Politisk klima bliver varmere

Det andet politiske spørgsmål, som får Mai Villadsen til at tale om et “skæbneefterår, er måske ikke overraskende klimaet.

Mandag advarede FN’s klimapanel om, at temperaturerne allerede i 2040 kan være steget med to grader i forhold til den førindustrielle periode fra 1850 og frem til 1900, såfremt det ikke lykkes at bremse udledningen af de såkaldte drivhusgasser.

Klodens temperaturer i gennemsnit steget 1,09 grader siden 1850, og videnskabeligt er der nu bevis for, at de 1,07 grader skyldes vores udledning af drivhusgasser som CO2 og metan.

”Tiden er simpelthen løbet fra Dan Jørgensen (klimaminister, red.) og regeringens klimanøl,” sagde den politiske ordfører.

”Mette Frederiksen må forstå alvoren og sætte sig for bordenden i forhandlingerne om, hvordan vi når vores klimamål og 70 procent reelle reduktioner.”

placeholder

I forståelsespapiret står der, at Danmark skal “hæve ambitionerne for klima, miljø og natur og påtage sig det internationale lederskab for den grønne omstilling” og det er aftalt, at Danmark i 2030 skal have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent i forhold til niveauet i 1990.

Se til Sverige

Senest lykkedes det Enhedslistens svenske søsterparti, Vänsterpartiet, at presse den socialdemokratiske regering til at opgive at liberalisere huslejereguleringen for svenske lejere i nybyggeri.

Det krydsede nemlig en af Vänsterpartiets såkaldte røde linjer – deres betingelser for at støtte regeringen. Vänsterpartiet støttede et mistillidsvotum til Stefan Löfven, som trak sig om statsminister, uden at udskrive nyvalg, for to ugere senere atter at kunne regering. Men nu uden den foreslåede liberalisering på programmet.

En erfaring, som Enhedslistens tidligere finansordfører, og nuværende medlem af hovedbestyrelsen Pelle Dragsted, har kaldt “værdifuld” for partiet forud for efterårets forhandlinger.

Så bærer den også ansvaret for en eventuel regeringskrise

“Tager en socialdemokratisk regering ikke hensyn til venstrefløjens mandater og bryder den for eksempel åbenlyst støttepartiernes røde linjer, så bærer den også ansvaret for en eventuel regeringskrise,” skriver Pelle Dragsted i Altinget

“Det bliver spændende efterår med sygeplejekonflikt, landbrugsforhandlinger om klima, forhandling om sociale ydelser og uddannelse,” skriver udviklingsordfører, Christian Juhl, på Twitter.

“Vil regeringen føre rød/grøn politik, vil de inddrage en splittet højrefløj eller vil de have et valg?”

placeholder

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Jeg håber da hun tager et valg,med alle de trusler fra de røde partier.Hvis hun så taber valget og de borglige kommer til fadet så skal enhedslisten se fattigdom,men med dumhed kæmper guderne så god valgkamp Mette.

Lidt vrøvlet, Uffe. Mette F. tager kun et valg, hvis hun tror på en fremgang for Socialdemokratiet, som alt tyder på. Mette F. har helt afgjort en forpligtelse til at levere på den aftale (forståelsespapir) med de partier, der gav hende nøglen til statsministeriet. Hvis Mette F. vil begå løfte-/tillidsbrud over for sit parlamentariske grundlag, fremkalder hun selv et mistillidsvotum. På det punkt har Mai Villadsen/EL og de andre støttepartier faktisk en grund til at føle sig svigtet.

Hun kunne også prøve noget helt nyt og holde sine aftaler.
I sin magtfuldkommenhed synes hun at lide af den vildfarelse, at hun leder en flertals regering.

Nu må Mai Villadsen se at blive voksen, hun er politisk ordfører, og forhandlingsleder og hun opfører dig som Anders Samuelsen fra LA. Man skal ikke true, hvis man ikke har pondus nok til at tage konsekvenserne på sig. Hun skal forhandle klogt og vente med trusler, til det kan betale sig. Mette er ikke Løkke og magtbegærlig, hun er ikke statsminister for enhver pris. Så trusler er ikke vejen frem hverken for Ø eller R.

Mai Villadsen Voksen aldrig, lad hende endelig bringe Pernille Vermund Jacob Ellemann Jensen Søren Pape Poulsen og Sofie Carsten Nielsen til magten. Så kan hun glemme alt om fattige. Bed hende sætte sig foran TV3 fra 09-11 og igen
17-18 102 bøder gæld over en million.

Mon ikke man lige skal lade være med at være så personfixerede. I Enhedslisten er det godt nok den politiske ordfører, der udtaler sig offentligt, men det handler IKKE om Mai Villadsen personligt, men efter alt at dømme om en kollektivt truffet beslutning. Om Mette F. er mere eller mindre magtbegærlig, enerådig/diktatorisk end Lars Løkke, skal jeg ikke udtale mig om, ej heller om hun er mere eller mindre troværdig og ord-og aftaleholdende end sin forgænger, men indtil videre har hun IKKE indfriet løfterne fra regeringsgrundlaget (forståelsespapiret), og løftet om at ville rulle Lars Løkkes landbrugspakke tilbage, hvis hun blev statsminister er hun faktisk løbet fra, så det er nok begrænset, hvor mange flere løfte-/tillidsbrud hun vil lade sit parlamentariske grundlag stå model til, før tilliden helt er forsvundet. Og hvis hun alligevel vil føre politik sammen med blå blok, er det nok begrænset, hvor stor forskel der reelt vil være mellem en borgerlig og en socialdemokratisk-borgerlig regering. Det så vi ganske tydeligt under Helle Thornings regering med "Blå Bjarne" i finansministeriet.

Unge kvinder skal tages alvorligt i disse år.

Spørg blot en Morten Østergaard eller en Frank Jensen.

Sygeplejerskerne er af samme kaliber.

Mette Frederiksen har allerede vist sin styrke.

Spørgsmålet er blot hvad der sker når to kvinder sendes i bokseringen?

Kvinde er kvinde værst!

Under OL blev det den oplagte stjerne der trak sig og måtte nøjes med en enkelt bronzemedalje.

Mai Villadsen kommer fra samme region som Jonas Vingegaard.

Det lange seje træk!

Mai Villadsen har mange mål på tegnebrættet.

Spørgsmålet er hvad hun prioriterer højest?

Enhedslistens vælgere kan ikke vente på at der kommer valg, så de blå kan komme til.
Med de Blå ved magten vil Enhedslisten helt sikkert få meget indflydelse. LOL.
Kære Enhedsliste, vælt regeringen, jeres vælgere vil belønne jer rigeligt.

Mai Villadsen slægter Fie Thorsted Hækkerup på; igen en af disse unge kvinder med interesse for politik, men uden erhvers- og livsarfaring.

Det ville klæde Enhedslisten hvis de for en gangs skyld ville opstille nogle kriterier for fattigdom, og her mener jeg reel fattigdom, ikke relativ fattigdom, som de i dag markedsfører.
Hvis alle indbyggere i Danmark pludselig vandt en million kroner til fri afbenyttelse, så ville vi stadig have en masse fattige børn ifølge Enhedslistens fattigdomskriterium, fordi de ville være relativt fattige, til trods for at de ville have råd til stort set alt hvad hjertet ville begære. Det samme gør sig gældende hvis hver dansker fik ikke bare en million, men en milliard hver. Enhedslistens fattigdomssnak er rendyrket populisme af allerværste skuffe, men man skal selvfølgelig have lært en lille smule matematik for at indse det. Matematik kender Enhedslisten åbenbart intet til.

Nu er det jo IKKE Enhedslisten, der har opstillet noget fattigdomskriterium, men Helle Thornings regering, der nedsatte en fattigdomskommission, der i 2013 kom med forslag til, hvor en fattigdomsgrænse skal ligge i Danmark. Kun de blå partier var imod. Pointen er her at det her reelt handler om at hæve de sociale ydelser for de allerfattigste til et niveau, som Socialdemokratiet om Mette F. selv fandt anstændigt, sidst Mette F. sad i regering. Enhedslisten beder i virkeligheden kun Socialdemokratiet om at tage deres egen fattigdomsgrænse alvorligt - som aftalt i forståelsespapiret. Så hvis Enhedslistens "fattigdomssnak er rendyrket populisme", så er meget Socialdemokratisk politik "rendyrket populisme". Sådan er det selvfølgelig IKKE. Der ER børn, der ikke kan gå til fritidsaktiviteter som fodbold, håndbold m.m., fordi der simpelthen ikke er penge til det. Børn, der ikke kan komme til kammeraters fødselsdage, fordi der er ikke er råd til at have en gave med. Børn, der på både den ene og den anden måde holdes ude af kammerat- og fællesskaber pga. reel fattigdom - og uanset hvor meget eller lidt det også er forældrenes skyld, er børnene de uskyldige tabere/ofre. Men selvfølgelig, hvis man har SIT på det tørre og aldrig selv har suget på labben, så har man intet begreb om, hvad fattigdom i den virkelige verden er for et problem, og dine kommentarer tyder stærkt på at du end ikke når Enhedslistens ordfører til sokkeholderne, når det handler om, hvad reel fattigdom i Danmark er - eller for den sags skyld viden om, hvilke partier der har fået indført en fattigdomsgrænse og hvorfor.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/her-er-danmarks-nye-fattigdomsgraense-... https://www.dr.dk/nyheder/politik/ekspert-haaber-paa-fattigdomsgraense

Enhedslisten markedsførte den relative fattigdomsgrænse længe før Helle Thorning blev statsminister, og den er stadig rendyrket populisme uanset hvem der støtter den. Og undlad venligst at antyde noget forkert om hvorvidt jeg kender til fattigdom.

Det er ved at være skæbnens time for Mette og co. Regeringen er nødt til at give sig for EL's krav. Sådan fungerer det med et forståelsespapir. I Sverige var S jo enig med VPK, men måtte følge Sveriges svar på Det radikale. Og var derfor tilfreds med resultatet. Det kan S også blive her ved at give EL "skylden".
Men de manglende effektive kiimatiltag er meget værre. Her virker de toneangivende socialdemokrater i utrit. Og tiden går og pengene går til podning, vacciner, minkavlere og diverse kompensationer.
Det er ikke muligt at gennemføre det nødvendige med fuld kompensation. Til gengæld skal der være omstilllingsfrister.
Som jeg ser det, er det et oplagt område at kræve ingen transport med dieseldrevne lastbiler (og busser) fra , ja nu må vi vel vente til 2030. Dit skal betyde mere transport som gods med el-drevne tog og med skib - gerne el-drevne eller med sejl eller andet.
Måske kan det betyde at der kommer stærke eldrevne lastbiler der kan køre langt nok, men mest sandsynligt bliver det slut med den nuværende logistik og istedet godsdrift og lastbiler fra stationer til "endestation".

Annonce