Endnu en gang: Metrobyggeriets arbejdere underbetales

Det københavnske metrobyggeri bliver igen kritiseret for sultelønninger og grov udnyttelse af udenlandske arbejdere
63 kroner i timen, 11 timer om dagen - 6 dage om ugen.

Det er, ifølge Avisen.dk, arbejdsvilkårene for de italienere og rumænere, der arbejder på et lager i Brøndby med at skære fliser til den store metroudvidelse i København.

Sagen er bare den seneste i en række sager om social dumping, som har haglet ned over Københavns metrobyggeri.

Fagforeningen 3F har, efter flere besøg på lageret i Brøndby, fundet otte virksomheder uden dansk overenskomst:

“Det, vi har set, tyder desværre på, at de ansatte på pladsen arbejder under forhold, der ligger meget langt fra danske løn- og arbejdsforhold,” siger Simon Villumsen, næstformand i 3F Vestegnen, til Avisen.dk.
 

Lager i Brøndby

Det dårligt betalte arbejde er udført af mellem 60-100 mand på et lager i Brøndby, og har stået på siden efteråret 2017.

Avisen.dk skriver, at de har set en lønseddel fra en af arbejderne på lageret, som viser en timeløn på blot 63 kroner.

Ifølge en metroarbejder, som Avisen.dk har talt med, får han kun løn for 37 timer, selvom arbejdstiden i virkeligheden er langt højere:

“Jeg har arbejdet her i fem måneder. Vi arbejder længe - seks dage om ugen - så den ugentlige arbejdstid er mindst 65 timer,” fortæller George Buruiana, der arbejder på lageret.

De udenlandske arbejder får hver måned, udover deres lave løn, 20 diæter på hver 60 euro, svarende til 450, for arbejde i udlandet.
 

Entreprenør lovede dansk løn

Hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team havde ellers lovet, at alle de firmaer, som de benytter, betaler dansk løn.

Det er der dog, ifølge 3F, på ingen måde tale om på lageret i Brøndby, og derfor har fagforeningen sendt overenskomstkrav til de otte virksomheder:

“Her taler vi både om en meget lav løn, og alt for lange arbejdsdage, men også om manglende pension og feriepenge,” understreger Simon Villumsen, næstformand i 3F Vestegnen, til Avisen.dk.

Vicedirektør i Copenhagen Metro Team, Sigurd Nissen-Petersen, anerkender, at de bærer hovedansvaret, også selvom arbejdet ikke foregår på byggepladser omkring metrolinjen i København:

“Vi ser med stor alvor på det her. Hvis der er tale om underbetaling eller brud på overenskomsten, så skal der rettes op på det hurtigst muligt,” siger Sigurd Nissen-Petersen til Avisen.dk.

Copenhagen Metro Team er også klar på, at der kan komme en efterregning for en eventuel underbetaling:

“Det indebærer også, at der kan blive tale om efterbetaling, hvis man når frem til, at der er nogle ansatte, der ikke har fået den rigtige løn,” siger Sigurd Nissen-Petersen til Avisen.dk.

Sarah Scheer er podcast-redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce