Endnu en genindspildning af klassiker som ingen har brug for

Ny udgave af ’Scener fra et Ægteskab’ formår ikke at stå på egne ben. Heller ikke selvom den er ihærdig med at dokumentere alle de punkter, hvor tiderne har forandret sig siden 70'erne.
Foto: HBO
Oscar Isaac og Jessica Chastain er ægteparret i opbrud i genindspilning af svensk klassiker.
Mesterinstruktøren Ingmar Bergmans ’Scener ur ett äktenskap’ blev et kæmpe hit i 70’erne.

Det er nærmest gået over i populærmytologien, hvordan serien fra 1973 lagde gaderne øde, samtidig med at skilsmisseprocenten steg for hvert afsnit, hvor Johan (Erland Josephson) og Marianne (Liv Ullman) krydsede klinger på skærmen.

Nu foreligger der en ny, fotogen version af serien på HBO Nordic, instrueret af Hagai Levi, der har været involveret i andet terapeutisk stream-fjernsyn for den kreative klasse som ’The Affair’ og den originale israelske udgave af ’In Treatment’.

Og første afsnit af den amerikanske ’Scenes from a Marriage’ ligner da også psykologserien ’In Treatment’ til forveksling.

placeholder

Ugler i mosen

Et nyt par – Mira (Jessica Chastain, kendt fra 'The Tree of Life' og 'The Martian') og Jonathan (Oscar Isaac, kendt fra 'Drive' og 'Inside Llewyn Davis'), bosat i en dyr forstad til Boston – sidder i en sofa, mens en ung forsker og terapeut spørger fascineret ind til deres ”succes” af et ægteskab.

Naturligvis er der ugler i mosen. Mira skæver til sin telefon hele tiden og sender forpinte blikke ud af billedet.

De velspillende stjerner ligner i ret høj grad de svenske fra Bergmans serie, der er også fonte, positurer og kameraindstillinger, som skaber et helt forventet deja-vu.

Men skaberne af den nye serie har samtidig været forhippede på at opdatere. Identitet, etniske miks, forsørgerrollen, seksuelle præferencer, globalisering vs. tradition, monogami vs. åbent forhold: HBO-serien opridser hurtigt en udvidet palet, som den store svensker Ingmar Bergman – forankret i Shakespeare, Strindberg, forpint kristendom og fransk eksistentialisme – givetvis ville have rynket bryn over.

En ny tids blik på parforholdet

Det greb, som slår mig hårdest i min erindring om den oprindelige serie, var børnene, der var mærkeligt fraværende i Bergmans instruktion.

Kun her og der bliver de lige gelejdet gennem stuen af en babysitter. Heller ikke konen blev altid hørt, når hendes selvforherligende forskerhusbond tog ordet.

En nøglescene var den, hvor svenske Johan forlader konen. Iskoldt og uden undskyldninger, mens hun servilt pakker hans kuffert.

I den nye er flere af nøglescenerne vendt om. Jessica Chastains Mira i denne serie er ikke kun primær forsørger, hun har fået en anden handlekraft end Liv Ullmans Marianne nogensinde kunne have drømt om.

Konen melder sin afgang i andet afsnit af den nye serie.

Hun har fundet en yngre model i forbindelse med en fusionering på sin arbejdsplads. En flybillet er købt til Tel Aviv, hvor den nye elsker bor.

Efter konen er gået, toner parrets datter frem som en sørgmodig vision ved afsnittets afslutning. Står der pludselig som en inkarnation af forældrenes dårlige samvittighed.

Synet af det efterladte barn, der overværer en skilsmisse under udrulning, vil nok ramme de fleste, der har reproduceret. Den slags var fraværende hos Bergman, hvor vi trods den lige så teatralske tilgang var længere inde i karakterernes hoveder.

De virkede tosomme i seriens epicenter, mens den øvrige verden fortonede. I den nye serie hviler samtidens muligvis – og på godt og ondt – mere moralske blik hele tiden på figurerne.

Skulle være blevet i mølposen

Det udfordrede ægteskab kan lige for tiden opleves andre steder end i denne amerikanske produktion.

Der er både flere grin og mere pinagtigt parforholdsfnidder at spejle sig i i DR-serien ’Skyld’, hvis enkle one-location-koncept (parret sidder altid i en bil) kan nydes i små mundrette bidder på DR.

Også dokumentarserien ’Parterapi – elsker du mig stadig?’, ligeledes at finde som gratis stream på DR, er meget bedre til at finde ind til ondets rod og fungere som en slags parterapi per stedfortræder.

I ’Scenes from a Marriage’ bliver de lange dialoger let klaustrofobiske. Mand, hvor de to bare snakker og drikker rødvin! Man ønsker sig mest, at man bare kunne undskylde sig og gå.

Luksus-junk food til den kreative klasse

Da Bergman lavede sin serie, slummede han den med en TV-serie efter at have lavet et af sine hovedværker med den uhyggelige ’ Viskningar och rop’, der var en blanding af symbolistisk drømmeteater og råt ubehag.

Den oprindelige ’Scener..’ var en kioskbasker og et stilskifte, men havde stadig Bergmans karakteristiske blanding af borgerlig biedermeier og nordisk mismod. En trivialføljeton med en filmkunstners fingeraftryk.

Den nye serie føles mere som luksus-junk food til den kreative klasse. Man får en mistanke om en inspirationstørke hos streaming-kanalerne, der hele tiden skal fodre sit publikum med nyt.

Efter de første afsnit at dømme har HBO børstet spindelvævet af denne knap 50 år gamle sag uden rigtigt at vide hvorfor.

En ny skilsmisseepidemi burde ikke være på trapperne med dette let overflødige remake.

‘Scenes from a Marriage’. Instruktion: Hagai Levi. Medvirkende: Jessica Chastain, Oscar Isaac, m.fl. kan streames på HBO Nordic. Anmeldelsen er baseret på de første tre afsnit.

Originalen kan til gengæld lejes på bl.a. Filmstriben,

 

Henrik Reinberg Simonsen (f. 1978) er kommunikationskonsulent og freelancefilmanmelder


placeholder

Annonce