Rederier som Mærsk, kan i stedet for selskabsskat, vælge at betale en såkaldt tonnageskat.
Det kan sammenlignes med en vægtafgift, hvor rederierne betaler et fast skattebeløb per nettoton skibe, de råder over.
Rederierne betaler således tonnageskat uanset indkomst og overskud.
For Mærsks vedkommende, så kan selskabet, trods et overskud på over 200 milliarder kroner, nøjes med at betale 6,3 milliarder kroner i skat - det giver en skatteprocent på cirka 3.
Skulle Mærsk betale den almindelige selskabsskat på 22 procent, så ville selskabet skulle lægge omkring 40 milliarder kroner i statskassen. Så tonnageskatten har sparet Mærsk cirka 35 milliarder kroner i skat.
Og den ordning møder kritik fra venstrefløjen.
"Mærsk har lavet et overskud på 203 milliarder midt i en krise.
Mærsk-virksomheden betaler 4 %, imens min lokale købmand betaler 22 procent i skat.
Hvis Mærsk havde en skattesats på bare halvdelen af min købmands skat, så var der penge til psykiatri, klima og forsvar," skriver SF's gruppenæstformand Jacob Mark på Twitter.
Og Enhedslisten er naturligvis også kritiske:
"Hvis Mærsk betalte bare normal selskabsskat i Danmark, ville vi have råd til at afskaffe al fattigdom i Danmark, gøre tandpleje og medicin gratis og meget mere til," mener Enhedslistens finansordfører Pelle Dragsted, der fortsætter:
"Hvis vi havde beskattet selskabets overnormale profit i de to sidste år - ville vi kunne have giver en skattelettelse som inflationshjælp på 10.000 kr til over 2 mio. danskere med lave indkomster."
Tonnageskatten bliver også kritiseret af den økonomiske overvismand, Carl-Johan Dalgaard, som mener, at tonnageskat-ordningen, der blev indført i 2002, skal afskaffes:
“Det er en ordning, som overordnet på samfundsplan må anses for ikke at være hensigtsmæssig. Derfor mener vi, at man bør rulle den skattebegunstigelse tilbage,” sagde han i forbindelse med Mærsk halvårsregnskab for et halvt år siden til Berlingske.
Ifølge A.P. Møller-Mærsks daværende administrerende direktør, Søren Skou, er det en fordel for Danmark at have tonnageskat, da det sikrer konkurrencedygtighed i rederierhvervet.
"Derudover gør tonnageskatten, at Danmark får skatteindtægter fra shipping, der foregår i Stillehavet og alle mulige andre steder. Hvis vi havde været almindeligt beskattet, skulle vi have betalt skat de steder, hvor vi sejlede," sagde Søren Skou sidste år til TV 2.
Kommentarer
Ja og stor bededag ville vi alle kunne få glæde af til evig tid.
Eller til co2 har ødelagt klimaet og udrydet os alle sammen (næsten)
Og de få der bliver tilbage på moder jord kan holde fri hver dag,
efter vi med bue og pil har nedlagt dagens aftensmad
Det er ganske rigtigt et helt absurd lavt beløb, de slipper med i skat. Fuldstændig grotesk.
Til gengæld bliver de små aktionærer betænkt med vistnok 65 mia, så de trods alt ikke skal gå sultne i seng.
Som de så betaler skat af.
A.P. Møller Holding, A.P. Møller fonde og rederiet ejer tilsammen lidt over 60% af aktierne, så det er nok begrænset hvor meget de betaler i skat. Fonde er næsten fritaget for skat når de uddeler penge til almene forhold som f.eks. operahuset.
Mon ikke der også er flere udlændinge som ejer en del af de resterende aktier og derfor ikke betaler skat i Danmark, her ender afkastet nok i et "skattely".
203 milliarder kr. i overskud i rekordår tjent på corona. Og så slipper de afsted med 3% i SKAT. Det er fuldkommen til grin. Dertil kommer Mærsk belaster det danske CO2 regnskab voldsomt. Dem har Danmark ikke været heldige med.
Pelle Dragsted skrev også forarget om samme emne i en artikel i Berlingske for et stykke tid siden.
En uge efter kom der en svarartikel, hvor forfatteren hævdede, at Mærsks 4 største konkurrenter var beskattet på samme måde i de lande, hvor de hørte hjemme.
Pelle Dragsted kommenterede slet ikke denne artikel.
Mon ikke Mærsk mister omsætningen og overskuddet, hvis de bliver beskattet hårdere end konkurrenterne?
Mærsk har jo ikke ydet en ekstraordineret indsats som begrundelse for at fragtraterne er flerdoblet, blot udnyttet andres ulykke. Desuden er den store stigning i fragtraterne medvirkende til den stigende inflation. Det er efter min mening en umoralsk måde at tjene penge på.
Det er ok at Mærsk får dækket de ekstraomkostninger der har været på grund af energikrisen og krigen i Ukraine, men en flerdobling ag fortjenesten er ikke ok, når det sker på ovennævnte baggrund.
I den branche er man jo kendt for at man tager den pris markedet kan bære uanset de reelle omkostninger.
Samtidig med Mette Frederiksen bruger en omskrivning af John F. Kennedy vending "Ich bin ein Berliner", nå nej, "Don't ask what your country can do for you, but ask what you can do for your country" sniger Mærsk sig udenom og betaler kun 6 milliader kr. i SKAT af et overskud på 210 milliader, tjent på en pandemi, og ikke de 46 milliader kroner det skal efter de regler andre selskaber betaler SKAT efter i Danmark.
Men hva. Vi fik da en opera som tak for sidst over de enorn lukkratve forhold Mærsk blev budt skattemæssigt på beskatning af deres olieudvinding i nordsøen gennem årtier.
Tak for operaen Mærsk.