”Vedtagelsen skærper i betydelig grad den officielle danske holdning til og kontrollen med social dumping på transportområdet. Rigtig fint at alle partier – inklusive regeringspartierne - bakker op. Det er en rigtig god dag for chaufførerne,” siger initiativtageren til hasteforespørgslen, Enhedslistens beskæftigelses- og transportordfører, Henning Hyllested, til Netavisen Pio.
Det er en rigtig god dag for chaufførerne
Han understreger, at hasteforespørgslen skyldes ”de rædselsfulde og aldeles uacceptable slum-lejre for chauffører fra Filippinerne” som er blevet afsløret i Padborg ved den dansk-tyske grænse.
Det hedder i vedtagelsen, at regeringen i EU-forhandlinger skal ”lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold ifm. tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark. Målet er styret, ikke fri bevægelighed!”
”Vi glæder os over, at alle partier nu er enige om, at der skal ”lægges afgørende vægt” på at kørsel i Danmark sker på danske løn- og arbejdsvilkår. Og også at alle partier nu er enige om, at der bliver en øget kontrol af, om der foregår omgåelse af reglerne,” siger Hyllested.
Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, er meget tilfreds med, at regeringen ”valgte at bøje af og støtte op om” flertallets forslag til vedtagelse:
Med vedtagelsen skal regeringen lægge sig i selen
”Vedtagelsen betyder, at vi skal have langt mere kontrol på vejgodstransport-området. Det gælder både cabotagekørsel og kombitransporter. Der skal ske en øget kontrol af om EU’s udstationeringsdirektiv overholdes. Med vedtagelsen skal regeringen lægge sig i selen, sådan at vi i stedet for en fuldstændig fri bevægelighed snarere får en fair bevægelighed,” siger Prehn til Netavisen Pio.
Rasmus Prehn håber, at det med fælles fodslag i Folketinget fremover er helt slut med slum-lejre for chauffører:
”Med denne vedtagelse skulle det gerne være sådan, at vi får sat en absolut stopper for slum-lejre, grotesk social dumping og underminering af danske løn- og arbejdsvilkår. Det skal ikke være sådan at chauffør-jobs skal være sekundære jobs, hvor man spises af med bund-løn og slum-agtige vilkår,” understreger Prehn.
Formanden for 3F’s transportgruppe, Jan Villadsen, glæder sig også over den skærpede kurs over for social dumping:
Jeg er stolt af de 26 filippinere
”Jeg er stolt af de 26 filippinere, der har turde stille sig frem og blotte sig, så der kan blive gjort noget for alle chauffører i denne branche. Det er deres fortjeneste. De har kæmpet en kamp for, at de her problemer er kommet for offentligheden, og det bærer nu frugt,” siger han til Fagbladet 3F.