Forfatteren lægger til at begynde med formlen for at blive valgt ret enkelt ud: Tiltræk tilstrækkelige mange mennesker og få dem til at stemme på dig. Så bliver du valgt.
Det lyder jo sådan set meget nemt, men det er det selvfølgelig ikke.
Der er mange ting, som kan påvirke valget for den enkelte kandidat, og som den enkelte kandidat ikke kan ændre på, både lokalt, men også nationalt.
Benjamin Rud Elberth tager udgangspunkt i nogle af de kampagner, som hans virksomhed selv har været involveret i. Han er god til at trække på sine mange erfaringer både som selvstændig, som ekspert på TV2 News i programmet “Haug og Elberth”, og som tidligere ansat i Socialdemokratiet og Folkekirkens Nødhjælp.
Bogen er delt op i bare seks kapitler, hvilket ikke er meget af en bog på knap 500 sider.
Der er dog rigtigt mange små underkapitler, som gør at den er nem at bruge som opslagsværk i dagligdagen som kampagneleder eller politiker, hvis man lige skal bruge lidt inspiration eller tips og tricks til valg af billeder og kanaler, eller hvordan man effektivt arrangerer en “dør til dør”-kampagne.
Leksikonmodellen fungerer egentlig udmærket, men giver samtidig en lidt flad fornemmelse. Forfatterens personlighed slår ikke igennem på grund af netop opbygningen. Det er synd. Til gengæld mærker man bogen igennem forfatterens engagement for det digitale.
Bogen beskriver fire cases fra “det virkelige liv”, som forfatteren kalder dem. De fire cases rammer godt og bredt uanset om man kandiderer til Folketing, kommunalbestyrelse eller regionsråd.
Der er dog kun cases med Venstre og Socialdemokratiet. Jeg kunne godt have brugt cases fra andre, også lidt mindre, partier.
Der kunne godt være gået mere i dybden med fundraisning, altså hvordan man skaffe penge til kampagner, og med flere eksempler på eksempelvis crowdfunding.
Her ville jeg gerne have haft flere eksempler og forslag, for nye kandidater og partierne lokalt ved ikke voldsomt meget om fundraising.
‘Valgkamp for politikere’ kommer rigtig godt rundt om alle de ting, man skal have styr på som kandidat eller kampagneleder, hvilket jeg ikke altid synes er tilfældet med den slags bøger. De har en tendens til at fokusere på udvalgte elementer i en valgkamp, f.eks. kommunikation.
Den bog her kommer næsten hele vejen rundt.
Benjamin Rud Elberth. 'Valgkamp for politikere - sådan bliver du valgt'. 485 sider. Er udkommet på Forlaget Trykværket.