Annonce

Fagboss sælger teslaen i protest: “Trump og Musk er en forlængelse af hinanden”

HK’s formand Anja C. Jensen vil skille sig af med sin Tessie i protest mod “fagforeningshaderen” Elon Musks liggen i ske med Donald Trump
Foto: HK
Anja C. Jensen - vil nu sælge sin Tessie, her fotograferet med budskabet: "Denne bil kører for ordnede forhold og fair arbejdsvilkår - også på Tesla, tak!"
HK's formand, Anja C. Jensen, købte for fire-fem år siden en Tesla. Men skridt for skridt er det gået den forkerte vej med ejeren af Tesla, Elon Musk, som senest er rykket helt tæt på USA's tiltrædende præsident, Donald Trump.

Så nu vil Anja C. Jensen afhænde sin ‘Tessie’.

Tak for god og tro tjeneste Tessie, men nu bliver det altså et endegyldigt farvel

“Tak for god og tro tjeneste Tessie, men nu bliver det altså et endegyldigt farvel,” skriver Anja C. Jensen i et opslag på Facebook, og uddyber, at verden så ganske anderledes ud, da hun købte hendes Tesla:

“Dengang blev Elon Musk set som en innovativ nørd, der havde skabt en fantastisk, klimavenlig elbil.”

Fagforeningshader og mega-donor

Men i mellemtiden er det, ifølge Anja C. Jensen, kun gået den gale vej med Elon Musk:

“Sidenhen er han sprunget ud i fuldt flor, som fagforeningshader, som en der bruger sin formue og sin medieplatform til at videreformidle usandheder og had - og til at støtte en præsident, der er anti-grøn omstilling, anti-demokratisk samtale og som bringer mere uforudsigelighed ind i en i forvejen usikker verden.”

I en periode pakkede Anja C. Jensen sin Tesla ind i budskaber imod Elon Musk:

“Så den (Hendes Tesla, red.) kunne være en kørende protest mod en mand, der ikke går ind for overenskomster og ikke sikrer ordnede forhold og fair arbejdsvilkår for alle sine medarbejdere.”

En af budskaberne på HK-formandens Tesla lød:

“Denne bil kører for ordnede forhold og fair arbejdsvilkår - også på Tesla, tak!”

Kan ikke længere adskille manden og bilen

Men nu kan Anja C. Jensen ikke længere adskille “manden og bilen”, så nu sætter hun bilen til salg:

jeg kan personligt ikke længere adskille manden og bilen

“Men nu går den ikke længere for mig. Jeg synes, at alle skal træffe deres helt egne valg, og det er en stor beslutning at udskifte en bil. Men jeg kan personligt ikke længere adskille manden og bilen. Så der er kun en vej frem for mig, og det er at sælge min.”

Anja C. Jensen skriver uddybende til Netavisen Pio, at med den seneste udvikling - at Elon Musk bliver effektiviserings-minister i Donald Trump-regeringen  - “bliver det bare endnu mere tydeligt, at Elon Musk alene er optaget af sig selv – og at Trump og Musk er en forlængelse af hinanden”.

placeholder

 

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Han har nu hele tiden været fagforeningshader, også da du købte den. Men han havde da nok et andet image i offentligheden, før han hoppede på Trump-vognen.

Og hvis du bare ikke ønsker at blive set i en Tesla, giver det da også mening. Selvom det jo ellers ikke rykker noget, hvis den bare kører videre med en anden ved rattet.

Mon ikke det for Anja handler om personlig integritet og om at sende et signal? Og hvis flere opfanger signalet er det ikke umuligt, at salget af nye Teslaer påvirkes med en negativ effekt på salgskurven.

Med alle de Teslaer, der nu kører rundt på de danske veje, må man konkludere, at langt de fleste er hamrende ligeglade med både arbejderne og fagforeningerne. Eller måske bare uoplyste? Resultatet er det samme. En bekymrende udvikling, som kræver en stadig kamp fra lønmodtagernes side - med alle værktøjerne i kassen!

Man skulle tro hun kunne finde alvorlige problemer at gå op i.
Musk går tilmed ind for ytringsfrihed. Det er mere end danske politikere gør.

Ja hun kan da sikkert finde andre alvorlige problemer. Men al respekt for hendes handlen. Ville da være fantastisk hvis mange på den måde tog afstand til den egoist og hans ageren- han laver jo kun noget for egen vindings skyld.

Elon Musk hopper rundt som en vingeskudt jrafe på Trumps scene, han må have en diagnose. Han er meget begavet, siges der, og meget rig, men han og Trump i samme rum på sigt, det går galt. Og fyre folk osv. De har rettigheder som er lovbefæstet, så han får da fagforeningerne på halsen. Der bliver ballade. Han er fyret inden et år.

Krage

Ja, da. Musk har vist flere bogstav-diagnoser, men han er også ekstremt begavet og innovativ.
Fagforeninger har dog aldrig været hans kop te.
Men derudover synes han at have et stort demokratisk hjerte som man desværre hverken genkender i EU eller i Danmark.
Ytringsfriheden er ellers den vigtigste frihedsrettighed vi burde have. Den er nu sørgeligt beskåret her i lille Danmark

Gunnar er din ytringsfrihed beskåret ?
Det må du tale med konen om. Der er da ikke andre forhindringer.

Koranloven og straffelovens 266b er da gode eksempler. Min kone anmelder mig dog ikke (foreløbig).
Desuden er censuren genindført. Jeg har som EU-borger ikke længere adgang til at se fx Russia Today.

Jamen du må da godt se russisk propaganda. At der ikke er nogen der vil sende det, har intet med censur at gøre. Du må selv købe en antenne så du kan modtage. I øvrigt har det jo intet med ytringsfrihed at gøre. Du må brokke dig alt det du vil.

GJ
Russia Today er den største russiske propagandamaskine styret af Kremlregimet .Nu er det ikke noget som jeg lige finder på, men det kommer faktisk fra en tidligere rådmand for Putin , Andrey Illarionov -
Så det er nok ikke lige der at du skal finde en objektiv og ucensureret information fra. Men ellers er det da rigtig at kanalen, efter det russiske militære overgreb på Ukraine, er blevet sanktioneret af eu landene .

BRAVO Anja. Super beslutning. Ingen bør købe Tesla for tiden.

Elon skal ha et skulderklap for at have begyndt hele denne el-bils udvikling. Uden ham var nok næppe begyndt endnu. Desværre har han svært ved at forstå at selvom fagforeninger er besværlige for arbejdsgivere - så giver det mere omsætning i butikken.

Fra d. 20. Januar 2025 bliver USA igen det vilde vesten med en seksløbere hængende klar i hver side af cowboy bæltet med Donald Trump som Wyatt Earp og Elon Musk som skydegale Billy the Kid.

Musk har stillet sig til opgave at effektivisere det føderale statsapparat med 2.000.000.000.000 dollars. Militæret bliver der næppe sparet på. Så der er kun Obamacare med offentlig sundhedsforsikring til 100.000.000 af de fattigste amerikanere og sociale pensioner til de fattigste og mest udsatte amerikanske borgere. Et ubarmhjertig amerika first for de velhavende og de rige og et amerika last for de fattige og de udsatte 100.000.000 amerikanere, som i forvejen har det hårdt.

Aldrig om jeg nogensinde skal besøge sådan et land. Og aldrig skal mit Danmark eller mit Europa blive noget, der bare ligner sådan et USA.

Tjek lige tallene en ekstra omgang.

Anja fra HK kan nu med god samvittighed genoptage sit "feel-good"-liv bag foreningsskrivebordet, tænker jeg...

Vi er nok lidt ramt af, at vi ikke ved, hvordan direktørerne for andre bilfabrikker gebærder sig, - jeg tænker f.eks., at det måske heller ikke burde føre til købet af en VW, hvor direktionen for få år siden stod bag den kæmpestore diesel-skandale, som idag er kraftigt medvirkende til bl.a. Folkevogns økonomiske deroute... Det er nok bare lidt svært at være en politisk bevidst forbruger, og nok især, når man som HK-Anja har travlt med at se rigtig ud i medierne samtidigt...

Du skulle aldrig have købt en Tesla før den opkomling til M(F)usk vil give sine arbejdere ordentlige forhold...

Jeg skal ikke gøre mig klog på Musks bevæggrunde for at slå pjalterne sammen med Trump. Trump støtter olieindustrien og omvendt, men med Musk med på vognen vendte han på en tallerken og går nu ind for el-biler. Hvordan borebisserne ser på den udvikling, synes jeg ikke, vi har hørt noget om. Støtten til Trump på 1 mia USD må være et greb i lommen for en mand, der er god for 2000 mia. En mulighed, han har set sin fordel i som forretningsmand. Hvordan effektiviteten vil udmønte sig, står indtil videre hen i det uvisse - måske via digitale systemer og selvbetjening, som vi kender det herhjemme?

Når man investerer i en el-bil af ideologiske grunde, bør man tage med i betragtning, at el-biler er 4-500 kg tungere end en tilsvarende binzinbil, og dermed lægger mere gummifnulder på vejene, der bliver til mikroplast i miljøet. Alt har sin pris.

Men jeg må give Anja ret. Jeg ville heller ikke vælge Tesla. Af præcis den samme årsag. Det handler om personlig integritet og ikke ret meget andet. Kineserne har overtaget Volvo, så dem vil jeg heller ikke støtte.

Det er både besværligt og tidskrævende at være en bevidst forbruger, men vi har heldigvis selv friheden til at bestemme, hvor vi lægger vores penge - og dermed hvem vi støtter.

Annonce