Annonce

Fagforening opretter afdeling i Rumænien

Flyvebranchens Personale Union tager helt nyt skridt i brug i kampen mod social dumping
Flyvebranchens Personale Union er ved at bygge en fagforening op i Rumænien – som led i kampen mod social dumping.

Det skriver Luftfart.nu og nyhedssitet Fagligt.eu.

Filosofien bag initiativet er, at det ikke er nok at lave overenskomster, gå i Arbejdsretten og organisere udenlandske arbejdere i Danmark. Problemet ligger ikke i Danmark, men i de lande, hvor de udenlandske arbejdere kommer fra. 

Derfor Rumænien
Flyvebranchens Personale Union har valgt Rumænien, fordi fagforeningen oplever, at flere lavprisselskaber  - ikke mindst Primera Air - i stor stil hyrer rumænere til blot 850 euro, eller hvad der svarer til 6.375 kroner, per måned i grundløn.

Selvom de ansatte også får en række tillæg, er den samlede løn under halvdelen af startlønnen for en dansk kabinemedarbejder på overenskomst.

Medarbejderen har ifølge kontrakten få rettigheder, herunder ingen ret til pension, begrænset løn under sygdom og ingen løn under ferie.

Luftfart.nu har tidligere beskrevet, hvordan Primera Air Scandinavia via selskabet Primera Air Nordic, der ligger i Letland, i stor stil hyrer østeuropæere via blandt andet et vikarbureau i Rumænien. Primera Air Nordic har ikke overenskomst med sine ansatte. Officielt har de ansatte base i Malmø, men i praksis køres rumænerne og andre østeuropæere i taxa fra Malmø til Danmark for at arbejde på flyvninger for Primera Air Scandinavia. Efter endt arbejdsdag fragtes kabinepersonalet så tilbage til Malmø igen.

Flyvebranchens Personale Union oplyser over for Netavisen Pio, at fagforeningen har kendskab til omkring 100 kabineansatte fra østeuropæiske lande uden overenskomst, der arbejder ombord på fly fra lavprisselskaber, som betjener danske lufthavne.

Den rumænske virkelighed
”I Rumænien er det politisk betændt at være en del af fagbevægelsen, og det er også derfra rigtig mange arbejdere bliver rekrutteret til blandt andet Baltikum for at udfordre vores arbejdspladser og løn i Skandinavien. Så vi bliver nødt til at få stoppet den negative udvikling,” siger næstformanden for Flyvebranchens Personale Union (FPU), Anders Mark Jensen til Luftfart.nu og Fagligt.eu.

”Fagbevægelsen er i Rumænien et symbol på et system, man er flygtet fra. Vi bliver nødt til at huske på fagbevægelsens rolle under Ceausescu, for når man siger fagbevægelse i Rumænien, så tænker de på en diktator og det gamle regime, og hvis ikke vi får ændret den opfattelse, så får vi dem aldrig organiseret. Vi kan ikke organisere rumænere i Skandinavien, hvis de ikke allerede i Rumænien har kendskab til fordele ved og værdierne i en fagforening. Det bliver nødt til at være en kultur, de tager med sig. Vi kan ikke bare pådutte den, når de kommer her,” siger Anders Mark Jensen.

”Win-win for begge parter”
FPU har to hovedformål med opbygningen af en fagforening i Rumænien:

”Det ene er, at vi gerne vil være med til at opbygge en fagforening i Rumænien, som ikke er en del af det gamle system. Det skal være en moderne fagforening for moderne unge mennesker, som bare godt vil have anstændige forhold i deres arbejdsliv. Det andet er, at de mennesker, som vi støtter og hjælper i Rumænien, også kommer til at støtte os i Skandinavien. Så det bliver en win-win for begge parter,” forklarer Anders Mark Jensen.

”Det kræver, at der er folk i Rumænien, der siger, at social dumping ikke er fair. Det er ikke fair for os, og det er heller ikke er fair for dem, som bare gerne vil have et job i luftfarts- og transportbranchen. Altså, de har jo lige så store drømme, som vi andre har. De ønsker også at få et godt arbejdsliv. Jeg tror, at vi mange gange tror, at rumænerne og østeuropæerne gør det her med åbne øjne, men det gør de ikke. De føler lige så meget ubehag, skyld og afsky over for social dumping, som vi gør. Det er ikke fedt for dem at komme til Danmark og tjene under halvdelen af, hvad deres kolleger tjener.”

Ros til HK Service Hovedstaden
Opgaven med at få en ny fagforening op at stå i Rumænien har sat tanker i gang hos Anders Mark Jensen om, hvordan den hjemlige fagbevægelse får bedre tag i folk i dag – ikke mindst de unge:

”Det handler om at tage en succesfuld fagforeningsmodel og inspirere andre til at drive fagforening på en ny og positiv måde. Fagbevægelsen begyndte som en protestbevægelse, og derfor har vi haft en tendens til at tale meget om problemerne og måske ikke helt så meget om løsningerne og mulighederne i forhold til organisering. Ethvert ungt menneske gider godt at være medlem af noget, der udstråler håb og begejstring og har potentiale. Ingen gider at være med i en gammel klub, der fokuserer på det negative. Og det er heldigvis også ved at ændre sig i Danmark. HK Service Hovedstaden er et godt eksempel på nogen, der faktisk er rigtig gode til at organisere med en begejstring og positivitet, som folk godt gider at være en del af,” lyder det fra Mark Jensen, der her ikke mindst hentyder til HK Service Hovedstadens succes med at få organiseret turistguider på Canal Tours havnerundfartsbåde i København – og senest også har fået kæmpet en overenskomst i hus for turistguider, billetsælgere og mobile sælgere hos Canal Tours.

”Vi er også blevet bedre til at støtte hinandens kampe. Det kunne jeg klart fornemme under sagen med Ryanair. Hvis vi havde tabt den, ville mange andre også være blevet ramt. Og sådan er det også i Europa. Det kunne vi jo se med Ryanair henover sommeren. Det hjælper selvfølgelig også at have en fælles fjende og et fælles mål, men vi ser det også i andre brancher med atypiske ansættelser og falske selvstændige. Vi har ikke andre muligheder end solidaritet og organisering. Vi er godt på vej i Europa, og nu tager vi værdierne bag det at organisere sig for at opnå noget større med til Rumænien. Og hvis Rumænien rykker sig, så rykker hele Europa sig også,” siger Anders Mark Jensen til Luftfart.nu og Fagligt.eu.

Primera Air Scandinavia flyver danskere til blandt andet populære turistmål i Sydspanien, Tyrkiet og Grækenland.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet