Annonce

Ferieramt: Kommuner skylder Linda penge

Overskredne betalingsfrister gør sommerferien hård at komme igennem, fortæller tegnsprogstolk
Foto: Privatfoto
Linda Abildgren, tegnsprogstolk
De fleste forbinder sommerferien med ro og afslapning.

Men for Linda Abildgren, der arbejder som tegnsprogstolk, er sommerferien også forbundet med frustration og bekymring over økonomien.

Hun oplever nemlig, at det er særdeles svært at kradse pengene ind fra de kommuner, hun arbejder for, når ferien banker på.

Mangler pengene 

Linda Abildgaard har i øjeblikket cirka 20.000 kroner til gode hos en række kommuner.

Beløb, som alle burde være betalt for længst, ifølge Linda Abildgren, og som hun havde planlagt at skulle leve for i sin ferie.

20.000 kroner og så en periode i sommeren, hvor der ikke er så meget at tolke, det bliver et problem

“20.000 kroner og så en periode i sommeren, hvor der ikke er så meget at tolke, det bliver et problem. Selvom jeg har en kassekredit, så skal man ikke mangle 20.000 kroner ret mange gange til den første, før det begynder at se ud som om, man ikke kan betale sine regninger,” siger Linda Abildgren til Netavisen Pio.

Ifølge bekendtgørelsen på området, som Linda Abildgren arbejder under som tegnsprogstolk, så skal kommunen betale beløbet 14 dage efter, de har modtaget en faktura.

Men det er ikke sket i Linda Abildgrens tilfælde.

“Jeg har ikke en privat økonomi, hvor 20.000 kroner er lige meget. Det har jeg ikke. Jeg synes, det er urimeligt, hvis man som selvstændig skal indrette sin økonomi efter, at det offentlige, i hvert fald nogle steder, er en dårlig betaler”

Rammer midt i sommerferien 

Linda Abildgren fortæller, at hun mangler pengene til at betale for sine dagligdagsregninger. Derudover har de manglende betalinger ramt et dårligt tidspunkt for hende.

“Det har ramt midt i en sommerferie, hvor jeg holder ferie med mine børn. Der er det ikke særlig sjovt, at man hele tiden er nødt til at sidde med et øje på skærmen for at sikre sig at penge, som for længst burde være betalt, tjekker ind. Så man ikke risikerer at stå i Fårup Sommerland, og kortet ikke vil gå igennem, når man har købt en is,” siger hun.  

Har ringet mange gange 

Linda Abildgren har ikke lyst til at sætte navn på, hvilke kommuner, der ikke betaler, da hun er økonomisk afhængig af at arbejde sammen med dem i fremtiden.

Hun fortæller dog, at hun oplever gentagne problemer med tre jyske og fynske kommuner.

Kommunernes navne er redaktionen bekendt.

Når hun henvender sig, får hun at vide, at den person, der sidder med fakturaen, er på ferie.

“Den ene har jeg ringet 3-4 gange til og alle gangene fået at vide, at de rykker for det. Men det nytter jo ikke noget, hvis de personer, som de sender rykkeren til, holder ferie, så er der jo ikke nogen, der læser den,” siger Linda Abildgren.

“Det er ikke et korstog for mig forstået på den måde, at jeg ikke har brug for, at der er nogen, der kommer ned med nakken, eller at der er nogen, der skal stå til ansvar. Jeg vil bare gerne have penge for det arbejde, jeg har udført,” siger Linda Abildgren.

Netavisen Pio har henvendt sig til Kommunernes Landsforening (KL) for at få en kommentar, men de er ikke vendt tilbage inden deadline.

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet