Finansloven: Afgiftslettelse til ejere af privatfly

Droppet registreringsafgift på private jetfly koster statskassen fem millioner kroner: ”Det er jo absurd,” siger S-finansordfører Benny Engelbrecht
Foto: Colourbox
Finansloven for 2019 – som er aftalt mellem regeringen og støttepartiet Dansk Folkeparti – indeholder en lettelse af registreringsafgiften på jetfly. På den konto bliver statskassen fem millioner kroner fattigere.

”Man må sige, at regeringen her hjælper de meget få, meget-meget rige mennesker i Danmark. Folk i mangemillionær-klassen og milliardærklassen,” siger socialdemokratiets finansordfører, Benny Engelbrecht, til Netavisen Pio.

Benny Engelbrecht spørger i et tweet, hvor regeringens ”grønne ambitioner” blev af i finansloven:

”Ingen ting om grønne biler, til gengæld fjernet afgift på private jetfly. Private jetfly - really?”

”Der er ikke nogen grønne elementer i finanslovsaftalen. Hvor er alle de grønne ambitioner blevet af? Hvor er ambitionen om Danmark som den grønne verdensmester blevet af? De grønne biler er forduftet. Til gengæld får vi så en afgiftslettelse på private jetfly. Det er svært at finde et grønt jetfly. Det er jo absurd,” siger Engelbrecht.

Hvor er alle de grønne ambitioner blevet af?

Heller ikke Danmarks Natufredningsforening er imponeret over det grønne indhold i aftalen om finansloven for 2019

Løkkes hang til fly på 1. klasse

”Det understreger jo den erfaring vi har med statsministeren, som jo er meget glad for at flyve luksuriøst,” lyder det fra S-finansordføreren – med henvisning til, at Lars Løkke som bestyrelsesformand for den internationale klimaorganisation, Global Green Growth Institute, GGGI, i 2013 blev afsløret i at have fløjet kloden rundt på 1. klasse flere gange.

Ekstras Bladet afslører i oktober 2013, at Lars Løkke Rasmussen har brugt 1.056.402 kroner på 49 rejsedage i GGGI-sammenhæng. Der er tale om 15 rejser på 1. klasse medluksushoteller og limousiner.

Det afsløres også, at det er Lars Løkke selv, der tilbage i december 2012 har hovedansvaret for nye rejseregler for GGGI, der netop gør det tilladt for formanden for GGGI at flyve på first class.

5. oktober fastslår Lars Løkke, at han blot har fulgt gældende rejseregler for GGGI.

Men 14. oktober beklager Lars Løkke rejsefråseriet i et brev til Venstre’s medlemmer:

”Ja, jeg har flere gange rejst på 1. klasse som formand for GGGI, som min forgænger i jobbet gjorde det. Det gør jeg ikke mere,” noterer Lars Løkke.

Lars Løkke Rasmussen nævner, at han efterfølgende har ændret klimaorganisationens regler, så man ikke længere kan rejse så dyrt.

I brevet til V-medlemmerne beklager Løkke samtidig, at han ikke ændrede reglerne noget tidligere:

Burde jeg have taget initiativ til at ændre reglerne før? Ja, det burde jeg

”Burde jeg have taget initiativ til at ændre reglerne før? Ja, det burde jeg,” skriver Lars Løkke til V-medlemmerne.

Fakta: GGGI-sagen:

Her er et overblik over GGGI-skandalen:

  • Maj 2012: Lars Løkke Rasmussen udnævnes til bestyrelsesformand for den internationale klimaorganisation GGGI.
  • Juni 2012: Lars Løkke rejser første gang på first class betalt af GGGI. First class er den mest bekostelige måde at rejse på med rutefly. Indbefatter ofte egen seng og luksusforplejning.
  • Juni 2012 - september 2013: Lars Løkke flyver ni gange på first class og seks gange på business class. Syv flyrejser går til Seoul, tre til Paris, en flyrejse går til Rio de Janeiro, Doha, Abu Dhabi, Jakarta og New York.
  • Flybilletterne koster samlet 808.000 kroner. Svarende til knap 54.000 kroner i gennemsnit per flyrejse.
  • Lars Løkke blev som GGGI-formand afhentet i limousine med chauffør, når han skulle transporteres fra lufthavnen i Seoul. Pris: 97.000 kroner.
  • Hoteludgifter i forbindelse med de 15 rejser: 160.000 kroner.
  • Samlet brugte Lars Løkke 1.056.402 kroner på 49 rejsedage - svarende til 21.500 kroner om dagen.
  • 27. december 2012: GGGI nedskriver med Lars Løkke som formand de rejseregler, der tillader "first class" på flyrejser for organisationens formand.
  • 20. oktober afholder Lars Løkke pressemøde. Under et tre timer og 43 minutter langt pressemøde besvarer V-formanden pressens spørgsmål om hans rejser.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Annonce