Annonce

Flyrejser stiger med 100 kroner, men rigmænd med privatjet slipper - minister parat til at gribe ind

”Jeg har den klare holdning, at privatflyene også skal bidrage til den grønne omstilling af luftfarten,” siger skatteministeren
Foto: Privat
Anders Kirk Johansen, lego-arving - mindes på Instragram et ophold i Scotland i 2019: "Jeg mener Rolls-Royce er den moderne Limousine og Falcon 2000 er et praktisk og dejligt fly. Men jeg foretrækker nu Golfstreams smukke linjer"
Til næste år bliver der indført  en passagerafgift på flyrejser.  Pengene går til en permanent forhøjelse af ældrechecken til omkring 300.000 pensionister og til grønne brændstoffer på indenrigsruter.

Passagerafgiften bliver på 30 kroner på korte rejser, og 300 kroner på lange rejser. Passagerafgiften bliver på 100 kroner i gennemsnit.

Men rigmænd og -kvinder, der ejer et eller flere private jetfly slipper for passagerafgiften.

Det er partierne Alternativet, SF og Enhedslisten utilfredse med - SF og Enhedslisten også selv om de står bag et forlig med SVM-regeringen tilbage i december om passagerafgiften på rutefly.

Lego, Jysk og Bestseller

I en ny DR-dokumentar 'De superriges privatfly' bliver det for første gang kortlagt, hvor meget danskejede privatfly flyver, og hvor de flyver hen.

Det viser sig, at de private jetfly ikke kun bruges til forretningsrejser. Nogle af privatflyene lander også på rene feriedestinationer som Mallorca, Maldiverne og Nice.

Det er blandt andet familierne bag Lego, Jysk og Bestseller, som gør i private jetfly.

DR har netop afdækket, at når private jetfly sætter kursen mod ni destinationer rundt om i Europa, så er klimaaftrykket i gennemsnit næsten 17 gange højere i snit per passager, end hvis passagerne havde taget turen i rutefly.

På den baggrund mener blandt andet Alternativet, at også danske privatfly skal pålægges en passagerafgift.

Det er superskævt

“Det bør være sådan, at det er forureneren, der betaler. Det er desværre ikke tilfældet med den her passagerafgift. Det er superskævt, og jeg tror, der er rigtig mange almindelige danskere, der ikke kan forstå, at de skal betale en passagerafgift, mens dem, der flyver allermest sort, slipper for det med deres privatfly. Det er ikke rimeligt,” siger Christina Olumeko til DR.

Minister forstår kritikken

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) er ret enig i, at også privatfly skal bidrage til den grønne omstilling:

”Jeg har den klare holdning, at privatflyene også skal bidrage til den grønne omstilling af luftfarten,” skriver ministeren i et mailsvar til Netavisen Pio og fortsætter:

“Derfor vil jeg nu sammen med transportministeren se på, om der kan findes nogle løsninger, så folk, der flyver med privatfly, ikke slipper udenom.”

Enhedslistens Søren Egge Rasmussen glæder sig over, at ministeren mener, at privatfly også skal bidrage:

“Jeg er meget glad for, at regering endelig åbner for en afgift på privatfly. Jeg foreslog netop sådan en i foråret, så Enhedslisten er helt klar,” skriver han på det sociale medie X.

placeholder

 

Læs nærmere om Lego-arvingen Anders Kirk Johansen her. Frem til 2021 fortalte Anders Kirk Johansen en hel del om sit rigsmandsliv i tekst og billeder på Instagram. Efter kritik slettede Anders Kirk Johansen sin Instagram-profil 

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

EL og SF er med i forliget. Og nu spiller de forargede over et forlig der beskatter de fattiges charterferie og fritager rigmænd med egne fly for afgift. Come on.

De forurener 17 gange mere end med rutefly. Derfor skal de erlægges afgift som svarer til forureningen.

Det er gået op for mig at der er mennesker i Danmark, ofte meget unge mennesker og ofte meget venstreorienterede, der har et aldeles forsimplet og helt forkert indtryk af at vi mennesker er ved at bringe kloden ”helt ud over kanten”. Deres opfattelse synes at være at udledning af mere CO2 i atmosfæren er ensbetydende med at kloden bliver varmere.
Og det er jo et synspunkt som selv et barn kan fatte. Det er bare ikke et rigtigt synspunkt. Klimaet og herunder temperaturen på jorden er langt mere kompliceret end som så. CO2 har en meget ringe indflydelse på klimaet, og først og fremmest er CO2 en gavnlig klimagas, for uden CO2 i luften havde vi ingen grønne planter! CO2 er grønt guf for planeten.
CO2 findes i øvrigt både i havene og i atmosfæren hvorfor havet og luften indgår derfor i et naturligt samspil om CO2-molekylerne. Det er faktisk for nylig påvist at det er temperaturen i havoverfladen der bestemmer størrelsen af indholdet af CO2 i atmosfæren. Den menneskeskabte udledning af CO2 kan ikke måles i den sammenhæng. Ligegyldigt hvad vi måtte udlede, er det ændringerne i havtemperaturerne der bestemmer ændringerne i luftens CO2-indhold! Vi mennesker har altså ingen indflydelse på temperaturen på jorden.
Dertil kommer at det også har betydning, hvor i verdensrummet kloden befinder sig, hvor mange og hvor store stjerner der dannes i vores ”nærhed”. Det har en hel del at gøre med den kosmiske stråling, der påvirker skydannelsen på jorden. Som bekendt er det varmere, når solen skinner. Skyer kan holde på varmen, men de dækker samtidig for solen. Regnestykket er yderst kompliceret, og som menneske vil jeg holde mig til at nyde varmen, når solen skinner, Og jeg ville ønske de unge mennesker, og de venstreorienterede mennesker fik noget fornuftigt at kaste sig over i stedet for at aktionere ”for klimaet”. Vi mennesker har ingen indflydelse på klimaet.

Naturligvis skal privatfly ikke slippe for afgift.
Det vil være helt rimeligt, at de betaler afgift pr sæde uanset det er besat eller ledigt. Hertil bør lægges en bekvemmelighedsafgift af anseelig størrelse.

Nu er det jo ikke sæderne, der udleder CO2, det er afbrændingen af flybrændstof.
Derfor bør det være en afgift på brændstof.

Når udledning af klimabelastende CO2fra privatfly er 17 gange højere pr rejsende -
Så vil det nemmeste og vel også mest retfærdige være at lade privatfly betale en skønnet pris pr start - En pris der svarer til det som et rutefly med en sædekapacitet på 180-200 og en booking på 80% af sæderne skal betale -

Og mon ikke ejere af privatfly kan overkomme den ekstraudgift pr start ( ca 15000 kr )

Afgift mig her og afgift mig der.

Det ændre absolut INTET på den CO2, som bliver udledt. Udfordringen er ikke bare at blive CO2 neutral. Det omhandler lige så meget den CO2, som allerede er udledt. Fra CO2'en bliver udledt til den bidrager til drivhuseffekten går der en reaktionstid. Måske 10 år. Hvis det er tilfældet, så skyldes de klimaforandringer vi oplever i de her år den CO2, som er blevet udledt siden industrialiseringen for alvor tog fart og frem til 2014. Dertil kommer at verden ingen udsigt har til at CO2 udledningen samlet set vil falde i verden. Uanset de danske anstrengelser stiger CO2 udslippet med ca. 2% år efter år og vil blive ved med at gøre det mindst frem til 2050 - Fra i dag ca. 38.000.000.000 tons til 62.000.000.000 tons i 2050. Dvs. at om 25 år er der betydeligt mere CO2 i atmosfæren end i dag. Nærmest uanset hvad vi gør.

Hvis klimaforandringen skal stoppes, skal vi ikke bare være CO2 neutrale i hele verden. Vi skal også have fjernet alt det CO2 vi har udledt - Hvilket grænser til det umulige.

Det bliver vist ret spændende det her.

Ja, da. Og vi kan vist ikke begge have ret.

Så kom vi endelig til at tale om flyvningens svineri!

Men ikke et ord om dit og mit svineri!

Nej,, tonen er den samme.

De andres svineri!

Nu ikke for et kort sekund svinebøndernes svineri - læs forbrugernes - men nu de riges flyvning!

Så kom selv Signe Munk på banen!

Der findes andet svineri end gylle selv over Fur!

Ja, flyvning er ren luksus - også for arbejderklassen!

Og har været det i 50 år!

Bønderne hoppede på flyet i begyndelsen af 1970erne da mekanisering, kunstgødning og pesticider blev moderne.

Dyr arbejdskraft kunne erstattes af moderne teknologi og stordrift til fordel for arbejdstagere og fagforeninger, der opnåede overenskomster med stoorbønderne.

Weekendtillæg og ferier og sundhedsforsikringer.

Luksusferier for byarbejdere som landarbejdere!

Og de store - de handler.

Ansigt til ansigt!

B&O direktøren alene havde 100 rejsedage om året!

Tusinder af arbejdspladser blev bevaret i lille Struer!

Men Signe Munk fra Fur fatter som sædvanlig ikke de store historiske sammenhænge!

Misundelsen mod fastlandets arbejdspladser er stor!

Især hvis man er en dygtig landmand eller forretningsmand!

Stordriftsfordele!

En tur til København både som forretningsrejse og weekendophold.

En personbil er altid mere drift-sikker end Go-collective!

En vigtig aftale skal i hus!

Før konkurrenten!

B&O lever lidt endnu!

Den danske arbejders taknemmelighed kan ligge på et meget lille sted - et flysæde til Mallorca eller Maldiverne!

Afgifter på flybrændstof i hele EU ville være en retfærdig flyafgift!

Problemet er blot at det ville tidoble de danske flyafgifter!

Hvis afgiften skulle svare til benzinafgiften til personbiler!

Den danske stat ville gå konkurs med Kastrup Lufthavn og SAS!

Ingen danskere får reeelt at vide hvor meget flybrændstof sviner sammenlignet med privat personbilkørsel på benzin!

Men forarget over Lego, Jysk og Bestseller, men sjovt nok ikke Novo er til at føle på!

Pilen peger ellers på du og jeg, hvis DR ellers turde vise den reelle forureningsgrad af flybrændstof til alle danskeres luksusrejser.

Spørg ikke, hvad dit land kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit land, sagde John F. Kennedy den 20. januar 1961, da han blev indsat som præsident.

Spørg ikke, hvad Lego, Jysk og Bestseller kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for Lego, Jysk og Bestseller, således at CO2 udslippet ved flyrejser reduceres.

Forureneren betaler!

Men hvor og hvordan mon arbejdspladser ender i Danmark!

Signe Munk har så uendelig meget at lære endnu!

Og skatteministeren han ved hvor stemmerne skal hentes til næste valg!

Hos SF pigerne der havde røde samfundsfagslærere og røde biologilærere på gymnasiet!

Iltsvindet i Skive fjord opstod årtier før Signe Munk blev født!

Partiet blev dannet i 1959 af det DKP-ekskluderede medlem Aksel Larsen, som mente, at man skulle indføre socialisme via den demokratiske vej og uden diktater fra Sovjetunionen. I starten var fokus i høj grad på økonomi og nedrustning, men ad åre fik partiet flere mærkesager som f.eks. miljø.

Teoretisk kan alle udfordringer løses. Men reelt er vi total magtesløse over for de virkelige udforinger.

Vi har har i årtier vist vi er ved at ødelægge klima, ødelægge hav- og vandmiljø, microplast og kemikalieforurening af hver en flække på Jorden, skabt grundlaget til endeløse og uløselige konflikter, som ender i krig.

Det er den realitet vi har nu. Og alligevel fortsætter alt grundlæggende med lidt småjusteringer. For der er ganske enkelt ikke noget valg. Profit systemet skal fodres og synderne vil have erstatning for deres synder - Profit og syndsforladelse. Den perfekte storm.

10% af de rigeste mennesker forårsager gennem deres livsstil 66% af alle forureninger. Så længe det står til sker der intet. Her findes ingen moral, ingen skyldsfølelse. Kun endeløs grådighed.

"I 2020 var Anders Holch Povlsen ifølge Bloombergs milliadærliste verdens 323. rigeste mand med en personlig formue på cirka 42 mia. kroner."

Måske kunne der være en idé i, at lade de som insisterer på, at befinde sig på "aller-øverste hylde", betale for deres svineri i forhold til deres økonomiske formåen.

Det ville i Anders Holch Povlsens tilfælde betyde, at hans firma og venner, skulle betale cirka 150 millioner kroner i afgift pr sæde, pr flyvetur.

Men det skulle de jo nok også kunne overkomme, for er der noget i deres Verden der betyder noget, er det jo, at skille sig ud fra pøbelen, og fastholde deres ret til på alle planer, at skide højt og flot på, om deres ansatte lever et elendigt liv, blot for at holde liv i den nye adels privilegier.

At håbe på boykot af Jack & Jones og Tesla, er imidlertid nok naivt!

I United Bluff, kan man købe bumper-stickers, hvor der står:

"Jeg købte denne Tesla FØR Musk blev vanvittig!"

Mon ikke Anders Holch Poulsen snart køber stickers til sine fly, hvorpå der står:

"Jeg købte dette fly, FØR Dan Jørgensen blev kommissær!"

https://www.berlingske.dk/internationalt/musk-erklaerer-fuld-stoette-til...

Det hjælper jo ikke at afgifte sig fra det - der vil stadig være samme udledning af Co2, da alle jo betaler afgiften...
Og hvad hjælper det på verdens Co2 udslip, at Danmark indfører en afgift på flyrejser...

Start med at gøre offentlig transport gratis(skattefinansieret) - det vil trods alt gavne miljøet mere end en afgift på flyrejser...

Gratis offentlig transport? Jamen det er jo socialisme. Gru og skræk. Det går skam ikke. Så hellere lade klimaet gå op i røg.

Det værste der kan ske for eliten er, at almindelige mennesker opdager de bare er helt almindelige og dovne, som bare betaler andre for livets ubehag og strabadser, mens de selv læner sig tilbage og forsøger at bilde folk ind hårdtarbejdende og noget særligt, som har fortjent det.

Annonce