Annonce

FOA: Regeringen giver med den ene hånd og tager med den anden

Regeringen lover 100 mio. til bekæmpelse af højt sygefravær i det offentlige, men sparer samtidig på Arbejdstilsynet, siger forbundssekretær i FOA, Jens Nielsen
Ansatte i det offentlige melder sig oftere syge end de ansatte i det private. Også hvis man sammenligner mellem folk i samme brancher f.eks. indenfor social- og sundhedsområdet.

I gennemsnit havde ansatte i landets kommuner 12,8 sygedage i 2017, mens de privatansatte kun havde 6,8 sygedage.

Det viser en ny rapport fra Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet.

På baggrund af rapporten vil regeringen nu afsætte 100 millioner kroner til en sygefraværs-pakke, der skal nedbringe sygefraværet i det offentlige.

Nu tager regeringen så 100 millioner og laver et rejsehold

Pengene skal blandt andet bruges til videnspakker og til et rejsehold, der skal rådgive arbejdspladser med ondt i arbejdsmiljøet.

I fagforbundet FOA ærgrer man sig over, at regeringen bruger 100 millioner kroner på nye tiltag, frem for at styrke Arbejdstilsynet:

“Det er pudsigt, at fagbevægelsen hele tiden har sagt, at der skal tilføres 100 millioner til Arbejdstilsynet. Nu tager regeringen så 100 millioner og laver et rejsehold,” siger forbundssekretær i FOA, Jens Nielsen, til Netavisen Pio.

Besparelse på 180 millioner

Der er sparet 180 millioner på Arbejdstilsynet, som er den statslige myndighed på arbejdsmiljøområdet, over en 10-årige periode.

I stedet giver man så nu 100 millioner til initiativer rettet mod offentlige arbejdspladser

Jens Nielsen mener, at det blandt andet er den besparelse, som man nu ser konsekvensen af i form af et højt offentligt sygefravær:

“Nu kan man se, at det giver udslag i forhold til et højt sygefravær i det offentlige, fordi man har et rigtig dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det kunne man have forebygget ved ikke at skære så meget i Arbejdstilsynet. I stedet giver man så nu 100 millioner til initiativer rettet mod offentlige arbejdspladser,” siger han.  

Enøjet fokus på regneark

I Fagbevægelsens Hovedorganisation, FH (Tidl. LO og FTF, red.), mener man, at regeringens fokus på antallet af sygefraværsdage er enøjet.

FH skriver i et tweet, at beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) og Innovationsminister Sophie Løhde (V) fokuserer på regneark frem for at gå bag om tallene og se på årsagerne til sygemeldingerne i det offentlige.

placeholder

FH-næstformand, Majbrit Berlau, fremhæver i et tweet det høje arbejdspres, det dårlige psykiske arbejdsmiljø og manglen på hænder, som årsagen til, at den offentligt ansatte sosu-assistent melder sig oftere syg end sosu-assistenten i den private sektor.

Dagligt nødberedskab

Det billede genkender forbundssekretær i FOA, Jens Nielsen, fra medlemmerne:  

“Arbejdsmarkedet inden for det offentlige har været hårdt presset. Vores medlemmer er udsat for, at de hvert år skal finde besparelser på to procent. Jeg tror det her er et udtryk for, at de har løbet langt og for længe - og så kan det ses på sygefraværet.”

De ansatte i det offentlige er kørt ned til sokkeholderne

Jens Nielsen mener, at besparelserne og arbejdspresset blev meget tydeligt under OK-konflikten i 2018:

“Det var flere steder umuligt at udpege et nødberedskab, fordi der simpelthen ikke var nok folk på arbejde til dagligt. Det er et tydeligt tegn på, at de ansatte i det offentlige er kørt ned til sokkeholderne,” siger forbundssekretær i FOA, Jens Nielsen.

Uforklarligt mener Løhde

Mens det for fagbevægelsen er indlysende, hvorfor de offentligt ansatte er mere syge end de privatansatte, kalder innovationsminister Sophie Løhde (V) over for Berlingske tendensen for uforklarlig:

“På en række områder er det uforklarligt, at sygefraværet er højere i den offentlige end i den private sektor på helt sammenlignelige arbejdspladser. Derfor er der et stort potentiale i at få nedbragt sygefraværet i den offentlige sektor,” siger hun.

Sarah Scheer er podcast-redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet