Måske skal du en tur ud under åben himmel. Ud i Vorherres smukke natur. I ’Red Dot’ tager et samspilsramt ungt par (Nanna Blondell og Anastasios Soulis) en tur fra Stockholm til det nordsvenske øde. Med sneklædte vidder og majestætiske træer.
Der er dog fuld gas på provins-psykopatien fra første stop ved tankstationen. Nogle jægere med indavlet udseende kigger den unge, gravide kvinde lovligt sultent an. Manden kommer til at lave en skramme på de lokales bil, idet de forlader tankstationen. Det her ender ikke godt, fornemmer vi.
Planen med turen er en parforholdsmæssig CTRL+ALT+DELETE i nordlysets skær
Første nat under åben himmel – planen med turen er en parforholdsmæssig CTRL+ALT+DELETE i nordlysets skær – tager skæbnen en drejning fra det dysfunktionelle til det katastrofale. Og parret når hurtigt et punkt, hvor en kedelig corona-tilværelse må ligne himmerige.
En rød laser-prik, som fra en riffels laser-sigte, peger pludselig på dem ud af ingenting midt i vinterlandskabet. Og snart runger det første skud. Menneskejagten er begyndt. Parret er jaget vildt.
Duoen skal sætte deres knappe viden om overlevelse i brug. Manden har et par indsigter fra sine first person shooter-computerspil. Kvinden er i gang med et lægestudie og kan derfor lave en forbinding, når manden havner i en rævefælde. Filmens titel, ’Red Dot’, gjorde, at jeg satte mig ned i sofaen med forventning om et stykke psykologisk horror, når parret skal undslippe en rød prik fra et skarpladt gevær, uden at vi er bekendt med, hvem der betjener mordvåbnet.
Jeg satte mig ned i sofaen med forventning om et stykke psykologisk horror
Som i Steven Spielbergs ’Duel’, hvor en ukendt lastbil jager vores hovedperson, og en prikkende psykologisk angst opstår. Eller som i ’The Strangers’ eller ’Funny Games’, hvor terrorens motiv udebliver.
I den første svenske originale Netflix-produktion sner det hele desværre hurtigt til i bovlamme twists. Parret fortjener måske ikke helt den sympati og identifikation, vi indledningsvis følger dem med. Problemet bliver for denne thriller, at der er for meget motiv. Filmen vil tackle både sorg, hævn, racisme og menneskelig hensynsløshed.
Jeg havde dog mindre ondt af karaktererne end af skuespillerne, der skal prøve at redde noget menneskeligt ud af et plot, der er overlæsset med klichéer, usandsynligheder og skurrende toner.
Et plot, der er overlæsset med klichéer, usandsynligheder og skurrende toner
Måske er filmen Netflix' forsøg på at minde os om, at alting ikke er så skønt ude under den åbne himmel, som mange af os savner, mens vi logger på endnu et Zoom-møde. At vi måske er bedre tjent med at blive hjemme og snuppe en sæson mere af ’The Crown’, mens vi venter på, at corona-smitten aftager. Det vil dog klæde den globale mediegigant at poste penge i bedre ikke-amerikanske film.
Ellers vil tiltag som dette vådeskud føles som noget, de blot gør for at kunne placere et blåt-gult landeflag i deres katalog.
’Red Dot’ er ikke kun provinsiel på den ufede måde sammenlignet med celebre Netflix-produktioner som ’Marriage Story’, ’Mank’ og ’Uncut Gems’. Selv som billigt indkøbt DR-lørdagsfilm ville den stadig virke skudt forbi.
’Red Dot’. Film. Instruktion: Alain Darborg. Medvirkende: Nanna Blondell, Anastasios Soulis, Johannes Kuhnke. Spilletid: 86 min. Kan streames på Netflix.
Kommentarer
Den anmeldelse forstår jeg ikke. Vi var to, som så filmen og bagefter dissekerede den. Vi er ikke helt sikker på, at anmelderen har forstået, hvad det hele drejede sig om. Rigtigt at der i sidste del af filmen sker meget på ganske kort tid, men det hænger ganske godt sammen. Man skal være koncentreret på de vigtige tidspunkter, men når man bliver klar over, hvad der foregår, så er filmen ganske godt skruet sammen. Spændingen er gradvist stigende indtil det mareridsagtige. Usandsynlig, tja, men det er der jo mange spændende film, som er. Og det er jo netop det tilsyneladende usandsynlige, som skaber mareridtet. Se den, men vær opmærksom hele vejen igennem.