Annonce

Foreslår lufthavnstillæg på metro til og fra lufthavnen: Fair at turister “betaler lidt mere"

Overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil (S): Turisterne bør bidrage til finansieringen af mere metro
Foto: Københavns Lufthavn/Jakob Kyed Bayram
Københavns Lufthavn - Terminal 3
Overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil (S) foreslår, at man indfører et lufthavnstillæg på offentlig transport - metro, busser eller Øresundstoget - til og fra Københavns Lufthavn.

Lufthavnstillægget skal så være med til at finansiere mere metrobyggeri. Det skriver Rosenkrantz-Theil i et opslag på Facebook:

“Vi foreslår således, at en del af de næste metrolinjer finansieres på anden vis end ved salg af byggegrunde. Vi skal ikke malke hver eneste krone ud af byens byggegrunde for at betale nye metrolinjer.”

medarbejdere i Københavns Lufthavn og pendlere skal friholdes for lufthavnstillægget

“Konkret vil vi have et lufthavnstillæg, så man fremover betaler lidt ekstra, når man stiger af og på i Københavns Lufthavn."

Hun understreger, at medarbejdere i Københavns Lufthavn og pendlere skal friholdes for lufthavnstillægget.

Tillæg på mellem 50 og 100 kroner

Ideen er, at turister og udenbys gæster i langt højere grad end i dag skal være med til at betale gildet:

“Til gengæld mener vi, at det er fornuftigt og fair, at de turister, der kommer stadigt flere af i København, betaler lidt mere til fællesskabet.”

lufthavnstillægget kunne være på mellem 50 og 100 kroner

Over for Politiken nævner Rosenkrantz-Theil, at lufthavnstillægget kunne være på mellem 50 og 100 kroner. Omvendt skal det ikke være så højt, at folk i stedet taget taxa.

Rosenkrantz-Theil henviser i øvrigt til, at både Oslo og Stockholm har gode erfaringer med et lignende lufthavnstillæg.

Brønshøj og Rigshospitalet

Lufthavnstillægget kan også, understreger S-overborgmesterkandidaten, være med til at skaffe penge til en eventuel yderligere udbygning af metro-nettet i København:

“Og med lufthavnstillægget kan vi skabe nogle af de indtægter, der skal til, hvis metroen skal til de dele af Amager, der mangler, og til Brønshøj og Rigshospitalet - uden at der sker på bekostning af byens sjæl.”

Rosenkrantz-Theil understreger, at tillægget alene skal betales, hvis man tager offentlig transport fra selve lufthavnen - eller hvis man har taget offentlig transport hele vejen til lufthavnen.

Tager man metro fra for eksempel Nørreport til metrostationen før lufthavnen, Kastrup, skal man betale almindelig takst som hidtil.

Vent med sidste del af den nye M5-linje

Rosenkrantz-Theil har tidligere foreslået, at man venter med sidste del af den kommende M5-metrolinje, som efter planen skal gå fra Københavns Hovedbanegård over den kommende nye bydel Lynetteholmen og ende på Østerport.

S-overborgmesterkandidaten foreslår, at man starter med at anlægge ruten Københavns Hovedbanegård til Refshaleøen - med stop undervejs ved Bryggebroen, DR Byen, Amagerbrogade Syd, Lergravsparken og Prags Boulevard:

Så kan man bygge den sidste snip på til Lynetteholmen og Østerport senere hen

“Så kan man bygge den sidste snip på til Lynetteholmen og Østerport senere hen,” forklarede Pernille Rosenkrantz-Theil mandag til Netavisen Pio og føjede til:

“Det er fordi jeg gerne vil prioritere, at når vi nu bruger penge til metro og har den store pung fremme, at vi så sørger for, at det faktisk er en metro, som gavner københavnerne.”

Det forventes, ifølge kommuneplanen, at den kommende M5-linje vil kunne tages i brug i 2035.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Sig mig, er det blevet en trend at kvindelige socialdemokrater absolut skal indlede deres nye jobs med at gøre sig upopulære ved at indføre højst ufolkelige indgreb i folks hverdag? I Mettes tilfælde store bededag, i Pernille Rosenkrantz-Theils tilfælde en voldsom ekstraskat for at køre et enkelt stoppested!
Hvor får de sådanne skøre ideer fra?

Hvis der var en direkte linje fra lufthavnen til centrum, så kunne man gøre det. Det er der ikke, idet metroen er en del af den offentlige transport, som benyttes af pendlere og lokale i Kastrup og Dragør.
Det man kan gøre er, at alle der benytter hotel, air b/b, campingpladser etc. betaler en “turistskat”. Det skal vi andre når vi besøger diverse storbyer i Europa. Meget nemmere og langt mindre bøvlet!

Og hvad med dem, der bor i Dragør - lufthavnen er eneste mulighed for metro!!

Det Pernille mener er, at der er alt for mange danskere der betaler til noget der KUN vedrører borgere i Københavns kommune. Og det er jeg fuldstændig enig med hende i.
Lad os flytte flere statslige job (herunder DR og museer) til Fyn og Jylland!

Hvor mange penge har Kbh. kommune fået af staten til metroen?

.

Det argument bider ikke på københavnerne, og det er dem, Pernille Rosenkrantz-Theil vil være overborgmester for. Så hun har effektivt skudt sig selv i foden!

Den konkrete plan, at forhøje prisen på den kollektive trafik specifikt til lufthavnen, er nok ikke noget, som særlig mange københavnere gider hidse sig op over. Men den generelle udmelding, nemlig at det er okay at sætte prisen på den kollektive trafik endnu mere op, end den er i forvejen, falder ikke i god jord.

Jeg må give Gunnar Johansen ret: Socialdemokraterne brillerer virkelig i disse tider ved at fremture med at fremsætte dybt upopulære forslag. Man skulle tro, at partiets politikere lever i en helt anden verden end os såkaldt almindelige mennesker. Men selvfølgelig, med det vederlag, som ministre og folketingsmedlemmer modtager, er 100 kr. ekstra for en returbillet til Kastrup jo blot et greb i lommen.

I gamle dage var det Lars Løkke, der blev til grin for ikke at vide, hvad et par sko koster. I vore dage er det socialdemokraterne, der viser, at de ingen som helst anelse har om, hvad der rører sig i befolkningen.

Niels, det var jo det 'konen' sagde i et interview, altså at københavnerne betaler for noget som ikke københavnerne benytter. Det må jo så også betyde at vi skal vende fortegnet om.

Som jeg husker det, sagde Kaj Ikast, tidligere konservativ transportminister, om storebæltsbroen, at den blev bygget så københavnerne kunne få billig mælk fra jylland. Det må så høre op - biler der transporterer mælk over storebæltsbroen skal betale dobbelt takst
.

Det var ikke kaj Ikast der sagde de "bevingede ord" det var Knud Østergaard (obersten) da han var trafikminister i 1989.

Jeg glemte at skrive, at Kaj Ikast var ham der der udtalte "at han var stolt af sine entreprenører" dengang tunellen under Storebælt blev oversvømmet.

Tak for korrektionen Bent - men konsekvensen skal være den samme = dyrere mælk i københavn hvis den er transporteret over bæltet.

og hvad så med Det Danske Filminstituts nye tagterrasse der kom til at koste langt mere end planlagt - hvor meget mon de får glæde af den i 9870 Sindal?

fx.: https://politiken.dk/kultur/art9508320/Spektakul%C3%A6r-tagterrasse-med-...
.

Det mest rimmelige er vel at metrolinjen finansiers ved brugerbetaling, som det sker ved storbæltsbroen, d.v.s. at betalingen sker over de næste 30-40 år og som nu ved de øvrige metrolinjer, når brugerne køber billet. Udførelsen af byggearbejderne til metroen sker så ved at der optages et lån som afdrages løbende af billetindtægterne.

Fair nok at turister skal betale lidt ekstra for transport til og fra lufthavn.
Lad os i samme ombæring indføre en motorvejsafgift for Københavnere, der kører til og fra sommerhus på Møn.

Annonce