Forskere advarer: Nationale tests måler forkert og bør stoppes

Eleverne måles forkert og testene bør derfor indstilles, siger forskere. Undervisningsministeren Merete Riisager (LA) tøver.
”Opgaverne i de nationale tests fungerer ikke”.  

Sådan lyder dommen fra Jeppe Bundsgaard, der er professor på Aarhus Universitet.

Han og hans forskerkollega professor emeritus Svend Kreiner, står bag en forskningsrapport, der dokumenterer, at læsetestene for 8. klasse-eleverne er enormt misvisende i forhold til de unges færdigheder. Det skriver Politiken tirsdag.

Til avisen uddyber Svend Kreiner, der var tilknyttet som konsulent på de nationale tests tilbage i 2008 og 2009, kritikken.

Vi bør stoppe med at bruge testene

”Vi bør stoppe med at bruge testene nu og her og undersøge alle nationale tests. Man kan ikke være bekendt at teste børn og sige, at der skal foregå noget vigtigt og så give dem et forkert resultat”

Elever vurderes forkert

Kritikken går på, at der i testene er en mekanisme, der gør, at spørgsmålene bliver lettere, hvis eleven svarer forkert, mens spørgsmålene modsat bliver sværere, hvis eleven svarer rigtigt.

Det er lavet for at sikre, at eleverne testes på det rette niveau. Men rammer testens sværhedsgrad skævt efter det første spørgsmål, så bliver resultatet misvisende og måler ikke elevens færdigheder korrekt.

”Det var tydeligt, at prøvens resultat er meget startafhængigt. Hvis eleverne svarede forkert i starten, fik de efterfølgende kun små lette spørgsmål og havde ikke mulighed for at arbejde sig op i sværhedsgrad”, siger én af de lærere, Politiken har snakket med.

Eleverne kan få imellem 0 og 100 point, men ifølge rapporten kan en elev på middelniveau - svarende til 50 point - i princippet lige så vel score 16 eller 84 point.

Rapport vækker glæde blandt lærere

Rapportens konklusioner overrasker langt fra Anders Liltorp, der er folkeskolelærer og hovedstyrelsesmedlem i Lærerforeningen.

”Jeg synes det er glædeligt, at der nu er en undersøgelse, der viser det, vi allerede vidste. Nemlig at de nationale tests er misvisende, som vi har prøvet at fortælle politikerne i årevis”, siger han til Netavisen Pio.

Anders Liltorp mener dog ikke, at man nøjes med at trække testene tilbage indtil fejlene, er rettet. Det er ikke en mulighed, siger han.

Hvis man skulle lave en meningsfuld test, ville den skulle vare otto timer

”Hvis man skulle lave en meningsfuld test, ville den skulle vare otto timer, og det er ikke holdbart. Vi skal af med de tests, som vi lærere har råbt om i årevis, og i stedet benytte de værktøjer i undervisningen, som vi allerede har den dag i dag” siger Anders Liltorp.

Minister tøver

De er det eneste værktøj, vi har, der gør det muligt at følge fagligheden

Netavisen Pio har forsøgt at få et svar fra undervisningsminister Merete Riisager om kritikken af de nationale tests, men ministeren er ikke vendt tilbage inden for artiklens deadline.
Undervisningsministeren skriver i et skriftligt svar til politikken:

”Testene måler kun et udsnit af fagligheden, det gør alle tests. De er det eneste værktøj, vi har, der gør det muligt at følge fagligheden for en hel årgang. Når det er sagt, er jeg åben for at se på, hvordan vi kan gøre de nationale tests bedre og der er sat gang i en evaluering af de nationale tests.”

De nationale tests blev indført i skoleåret 2006-2007 og har været fast inventar siden. Udover læsning benyttes testene ligeledes til at bedømme elevernes færdigheder indenfor matematik og fysik/kemi.

Frederik Ingemann er student på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce