Fortørnet minister sætter stopper for corona-bomber på fire hjul

Det skal være slut med propfyldte Flixbusser på de danske landeveje, siger Benny Engelbrecht
Foto: Wikimedia Commons
Dobbeltdækkerbus fra Flixbus
Billeder fra propfyldte grønne Flixbusser, fyldt med passagerer, har de seneste dage fået pænt opmærksomhed.

For mens den resterende kollektive trafik har forsøgt at give passagerne plads til at holde afstand, for at forhindre coronasmitte, så har fjernbusselskabet Flixbus fortsat med at sælge alle sæder.

Men sundhedsminister Magnus Heunicke (S) har i dag, på opfordring fra transportminister Benny Engelbrecht, udstedt et påbud, der fra i dag sætter et loft over hvor mange sæder, der må sælges: Fremover kan fjernbusserne kun sælge halvdelen af sæderne.

"Jeg blev faktisk ret fortørnet over at se billederne med fyldte Flixbusser. Jeg syntes, at vores opfordringer om at undgå trængsel i den kollektive trafik har været ret klare og velbegrundede. Undgå smittespredning - følg sundhedsmyndighedernes anbefalinger, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Jeg har derfor bedt sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke, red.) om at udstede en bekendtgørelse om tilladt maksimalbelægning i fjernbusserne. Herefter må fjernbusserne på intet tidspunkt være mere end halvt fyldte. Påbuddet gælder fra i dag."

Lyt eller luk

Hvis ikke Flixbus og de øvrige fjernbusselskaber skulle overholde de nye regler, så er transportministeren klar til at inddrage deres køretilladelse.

"Jeg går selvfølgelig ud fra, at fjernbusserne overholder påbuddet, men hvis de mod forventning ikke gør, så vil deres tilladelse til at drive fjernbuskørsel blive inddraget," siger han.

Flixbus har hidtil forsvaret deres praksis med, at de var nødt til at tjene penge:

"Vi er nødt til at overveje den økonomiske levedygtighed for os og vore buspartnere, som er hårdt påvirket af den aktuelle situation. Vi byder derfor tiltag fra regeringen for at støtte økonomien og transportindustrien i denne situation velkommen," lød det forleden i en kommentar til Jyllands-Posten.

Dårligt arbejdsmiljø

At der er problemer omkring Flixbus og overholdelse af regler, er ikke noget nyt.

Lavprisselskabet er ikke blevet Nordeuropas største private busselskab ved at være flinke, men gennem en benhård omkostningseffektivitet.

Selskabet er blevet beskyldt for at have et dårligt arbejdsmiljø, hvor selskabets mange chauffører, som ofte kommer fra Østeuropa, ikke overholder køre- og hviletidsreglerne.

Modellen som Flixbus opererer med minder om den man kender fra andre selskaber i platformsøkonomien, f.eks. Uber, hvor selve kørslen er overladt til mindre selskaber, mens Flixbus så står for ruteplanlægning, billetsalg og markedsføring.

Aggressiv markedsføring

Flixbus har været i Danmark siden 2017 og er blandt andet blevet beskyldt for meget aggressive markedsføringsmetoder.

Bl.a. lavede Flixbus en kopi af en konkurrents hjemmeside, for at lokke kunder over, ligesom man har brugt konkurrenternes navne, når man lavede annoncer på Google.

David Troels Garby-Holm er konstitueret chefredaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Thomas, du misbruger bevidst mit navn, tøsedreng.