Fra Kenya til Danmark: Farlige arbejdsforhold og invalideringer bag kaffe og te i danske supermarkeder

De mennesker, der fragter te og kaffe til Danmark, har farlige arbejdsforhold og risikerer invaliderende ulykker, viser ny undersøgelse fra Danwatch. Danske supermarkeder vil følge op på sagen.
Foto: Danwatch / Linda Bournane Engelberth
Danmark importerer store mængder kaffe og te fra Kenya, der sælges i blandt andet danske Coop og Netto. Hovedparten af handlen sker via landets største containerhavn i Mombasa, hvor det danske rederi Maersk er en meget stor spiller.

Lastbilen kom over ham, og han blev delt i mange stykker.

For de mange arbejdere, der laster de store containerskibe i Østafrikas største havn, er det en farlig arbejdsplads, og en lokal organisation anslår, at omkring 50 mennesker er udsat for en ulykke på havnen hver måned.

Danwatch har besøgt den store havn i Kenya og talt med en række af havnens arbejdere.

“Det var en grim ulykke. Lastbilen kom over ham, og han blev delt i mange stykker. De kunne ikke gøre andet end at komme og samle alle delene”, sådan beskriver en af de arbejdere, som Danwatch har talt med, sin arbejdskammerats dødsulykke på havnen i Mombasa.

Fra Kenya til Coop

På hylderne i de danske supermarkeder finder man kaffe fra Kenya. Eksempelvis er Cirkel Kaffe fra Coop og Peter Larsen Kaffe fra Netto kenyansk. Den kaffe er med stor sandsynlighed læsset på skibe i Mombasa havn, skriver Danwatch.

Sidste år blev der importeret for 18 millioner kroner fra Kenya til Danmark. Størstedelen af beløbet stammer fra importen af kenyansk kaffe, mens hver femte kop te, der drikkes i Danmark, kommer fra Kenya.

Værst for løsarbejderne 

Blandt de arbejdere, der er organiseret i havnens største fagforening, er 11 døde, mens 68 har været udsat for en alvorlig ulykke i havnen i løbet af de seneste fire år.

For havnens løsarbejderne findes der ingen tal over invaliderede og omkomne i havnen. Faktisk er der ikke engang styr på, hvor mange løsarbejdere, der arbejder i havnen.

Et overslag peger på mellem 4.000 til 8.000 løsarbejdere.

Den store gruppe af løsarbejdere rammes hårdt, hvis de får knust et ben eller ødelagt ryggen ved en ulykke i den store havn.

Danwatch beretter, at de har talt med løsarbejdere, der er blevet bedt om at ringe til en taxa i stedet for at tilkalde en ambulance ved ulykker, for at arbejdsgiveren kan spare penge. Ligesom sundhedsklinikken på havnen er lukket land for løsarbejderne, da klinikken er forbeholdt de fastansatte.

Ingen af de løsarbejdere, som Danwatch har talt med, kender til nogen kompensationer eller erstatninger i tilfælde af, at man som løsarbejder invalideres.

Mellem 33 og 50 ulykker om måneden

En lokal organisation, Seafarers’ Assistance Program, der arbejder for bedre forhold for havnens løsarbejdere, anslår, at der hver måned er omkring 50 ulykker på havnen. Lokale medier oplyser, at havnemyndighedernes tal viser, at der på tre måneder er sket omkring 100 ulykker i havnen.

Organisationen Seafarers’ Assistance Program beskriver havnen som en attraktiv havn af benytte rent økonomisk, fordi multinationale selskaber bruger lavtlønnede løsarbejdere på bekostning af sikkerheden.

Supermarkeder vil følge op

Netavisen Pio har henvendt sig til Coop og Salling Group.

"Det, der beskrives i rapporten, er på ingen måde er foreneligt med vores Code of Conduct, som alle vores leverandører underskriver. Derfor vil vi følge op på det," skriver Kasper Reggelsen, der er Media Relations Manager hos Salling Group, som svar på undersøgelsens afsløringer.

En virksomheds 'Code of Conduct' er de retningslinjer for ansvarlig opførsel, der gælder for en virksomhed og deres leverandører.

Coops leverandører af kaffe har ligeledes underskrevet en 'Code of Conduct' og forpligtet sig til at sikre Coops krav til arbejdsforhold i hele kæden af leverandører, skriver Signe Frese, der er CSR-Direktør i Coop, i et skriftligt svar til Netavisen Pio.

Hun tilføjer desuden, at Coop nu har rettet henvendelse til deres leverandør af kaffe på baggrund af Danwatchs undersøgelse: 

"For at opnå indsigt i, hvordan vores leverandør af kaffe sikrer efterlevelse af vores Code of Conduct under transporten til Danmark (som i øvrigt kan foregå via forskellige transportmidler og forskellige havne) har vi rettet henvendelse til vores leverandør," skriver Signe Frese.
 

Læs hele Danwatchs undersøgelse her.

Opdateret kl. 8:56 med reaktioner fra supermarkeder.

 

Sarah Scheer er journalist på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook