Fra opera-n00b til connoisseur på otte afsnit

‘Operarejsen’ på DR2 er finkulturel folkeoplysning forklædt i drengerøvshumor.
Foto: A&M Productions
Frederik Cilius, Allan Gravgaard Madsen og Rasmus Bruun tager seerne med til opera.
Lige nu ruller programmet Operarejsen hver weekend over DR.

Rasmus Bruun og Frederik Cilius (dra Den Korte Radioavis) tager deres ven, komponist Allan Gravgaard Madsen med på tur i en autocamper rundt i Europa for at se opera, for de penge Allan har fået bevilget til en inspirationstur.

Humoren ”kikset fin på den” i fin forlængelse af Den Korte Radioavis. Der er drengerøvshumor for alle pengene, men ingen er for fine til det her sted. Tværtimod.

placeholder

De fine prutter også

Det virker som om det er en selvstændig pointe at pointere at de tre herrer nok er temmelig finkulturelle, men også temmelig latrinære.

Diskussioner om hvor man går på toilettet, fylder mere end i det gennemsnitlige program om finkultur – og det er egentlig meget befriende.

De fleste der har været på campingtur til Italien kan i hvert fald genkende situationen, hvor man på en flot plads må gruppepresse sine venner til at drikke kaffe på en café, fordi naturen kalder og Europas middelalderbyer ikke har tilstrækkeligt med offentlige toiletter.

Alle til salg for komfort

Antihelt-fremstillingen fylder i det hele taget meget.

Da Rasmus Bruuns autocamper får tekniske udfordringer allerede i afsnit to sælger Frederik Cilius straks sin sjæl til den lokal autocamperforhandlers sociale medier.

De får en mere komfortabel bolig på hjul for fire posts om ugen, hvilket vi alle sammen får lov til at kollektivt skamme os over. Og på den måde kommer plottet mellem operaerne til at spotte plottet i operaerne, hvor sjæle også ofte er en gængs valuta for at opnå komfort.

Headhunt 'Skams' klippere

‘Operarejsen’ er lavet med store kærlighed til opera. Og det er ikke en sminket kærlighed. Der bliver helt ærligt også formidlet hvor meget langtrukkent og kedelig opera der findes.

Jeg kunne dog godt have ønsket, at de havde gået materialet igennem med samme kritiske sans og ikke selv insisteret på at hvert afsnit skal vare tre kvarter.

Hvor ville det have været forfriskende, hvis de i stil med norske ‘Skam’ havde turde nøjes med at bruge den nødvendige tid på hvert afsnit omkring hver opera.

Især måtte afsnittet om den italiensk komponistPuccini godt være skåret mere til. Og for igen at bringe ‘Skam’ på banen, ville det have været fedt, hvis der havde været mere mod til at producere det samtidigt, så det løbende spor om at sælge sin sjæl til sociale medier havde været ægte og tidstro.

Gammel vin på sjove, moderne flasker

Det bedste ved ‘Operarejsen’ er sladderen. Sladderen og historierne om komponisterne, pointeringen af mængden af #Metoo der er i opera og hvordan alle damer må dø, hvis de har handlet på deres seksualitet.

Udpegningen af falskheden, som da Frederik Cilius fortæller om ”Julies hus” i Verona, der intet har med Shakespear at gøre eller koret på operascenen i Bayreuth, der synger play back til et kor, der synger et andet sted i bygningen.

Og så lykkes ‘Operarejsen’ med det, som formentlig var hele formålet - får vi sneget uhyggelige mængder operaviden ind med et smil og en prut, til gavn for operaens overlevelseschancer i demokratiet.

‘Operarejsen’. Dokumentarserie, otte afsnit à 43 minutter. Medvirkende: Frederik Cillius, Rasmus Bruun, Allan Gravgaard Madsen. Kan ses på DR2 og streames på DRTV nu.

Maja Holt Højgaard er kulturanmelder på Netavisen Pio. Uddannet læge og initiativtager til #UdenTavshedspligt. Medlem af kommunalbestyrelsen (S) i Brøndby Kommune. 


placeholder

Annonce