Frederik Vad: Özlem Cekic har “radikaliseret mine synspunkter for at kaste brænde på konfliktbålet”

Özlem Cekic

Frederik Vad: Özlem Cekic har “radikaliseret mine synspunkter for at kaste brænde på konfliktbålet”

Cekic beskylder i ny bog og i interview S-ordfører for at misbruge minoriteter til at fremhæve sig selv. “Jeg har næsten ikke ord for, hvor voldsom en beskyldning det er,” lyder det fra Vad

Frederik Vad (S), udlændinge- og integrationsordfører og Özlem Cekic, generalsekretær, Brobyggerne
Billedtekst

Frederik Vad (S), udlændinge- og integrationsordfører og Özlem Cekic, generalsekretær, Brobyggerne

Foto: Folketinget/Maria Hald og Brobyggerne/Tina Rossing - Fotografik: Lea Damsgaard Lyng

Generalsekretær i ngo’en 'Brobyggerne - Center for Dialogkaffe', tidligere folketingsmedlem for SF, Özlem Cekic, hævder i en ny bog og i et interview, at der er danske politikere, som "misbruger minoriteter til at profilere sig selv”.

En af dem er, ifølge Cekic, Socialdemokratiets udlændinge- og integrationsordfører, Frederik Vad.

som misbruger minoriteter til at profilere sig selv

“Dem, der modarbejder samarbejdet mellem Jair og mig, er ikke alene nogle muslimer eller jøder. Det er også de politikere, som misbruger minoriteter til at profilere sig selv og besværliggør vores arbejde,” udtaler Özlem Cekic i bogen.

Som eksempel på misbrug af minoriteter nævner hun udlændingeordfører Frederik Vad (S), der i en tale i Folketinget om ‘Den tredje erkendelse’ april sidste år sagde, at der er eksempler på at nogle borgere med indvandrerbaggrund, trods uddannelse, arbejde og danskkundskaber, “bruger deres position i samfundet til at undergrave Danmark indefra”.

“Det var ikke kun Frederik Vad, der sagde det. Han blev støttet af Mette Frederiksen og Kaare Dybvad Bek. Det var meget voldsomt som loyal borger i dette land at få sådanne beskyldninger smidt i hovedet,” udtaler Özlem Cekic i bogen.

Cekic: Vad bruger jøderne til at angribe muslimer

I et interview med Information uddyber Özlem Cekic :

“Det jødiske mindretal bliver fremhævet som gode for at få andre til at se dårlige ud.”

Som eksempel nævner hun en ramadanmiddag i den københavnske bydel Tingbjerg sidste år, hvor fem fremtrædende muslimer meldte afbud.

Politikere, fremhæver Cekic over for Information, som normalt ikke har udvist den store opbakning til Brobyggernes ramadanmiddag, havde pludselig en holdning til afbuddet.

Cekic nævner, at nuværende gruppeformand hos Danmarksdemokraterne Peter Skaarup og Frederik Vad (S) beskyldte de fem muslimer for ‘antisemitisme’.

Anledningen til interviewet er, at Özlem Cekic denne uge - sammen med overrabbiner, bestyrelsesformand for Brobyggerne, Jair Melchior - denne uge udgiver samtalebogen ‘På trods af forskelle og uenigheder’.

Frederik Vad: Özlem Cekic er ikke interesseret i dialog

I et interview med Information afviser Frederik Vad beskyldningerne:

Hun påstår, at jeg bruger jøder som et spintrick til at smadre løs på muslimer

“Hun påstår, at jeg bruger jøder som et spintrick til at smadre løs på muslimer. Jeg har næsten ikke ord for, hvor voldsom en beskyldning det er.”

Artiklen bærer overskriften: “Özlem Cekic er ikke interesseret i dialog. Hun vil bare kaste benzin på bålet”.

Onsdag skriver Frederik Vad på det sociale medie X, at Özlem Cekic konsekvent radikaliserer hans synspunkter:

“Özlem Cekic er en fascinerende offentlig person. Hun siger hendes projekt er at ville bygge bro, have en åben dialog og forsøge at få modstandere til at kunne mødes. Men hun gør det modsatte. Konsekvent.”

Og:

“Gennem det sidste år har jeg spillet hovedrollen i en række Facebook-opslag hun har sendt ud til sine små 85.000 følgere. Her har hun radikaliseret mine synspunkter for at kaste brænde på konfliktbålet. Budskabet har nogenlunde været sådan her i alle opslagene:”

“Jeg mistænkeliggør alle muslimer, jeg dæmoniserer alle muslimer, jeg er konspirationsteoretiker, mit projekt er farligt. Samtidig har hun pudsigt nok selv pustet til konspirationsteorier om hvilke bøger jeg er inspireret af, og hvad der driver mig. Engang imellem har ministeren fået en lignende tur.”

placeholder

 

Jan Kjærgaard

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.

Læs mere om:

Kommentarer

Indsendt af Ole Lund Petersen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 06.02.2025 - 20:05

Hun mener jo grundlæggende at social kontrol skal mødes med dialog? Det har jeg svært ved at se, hun er en hippi der profilerer sig selv og ofte trække offerkortet. Lad os da tage en dialog om Islam og Saria overhovedet kan indgå i den demokratiske styreform vi har valgt. Kan de overhoved forenes - jeg tror det ikke. Frederik Vad har en agenda som vi ikke kan sidde overhørig.

Indsendt af Niels Juul Jensen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 06.02.2025 - 20:21

Jeg har været medlem af SD i mere end 30 år. Jeg melder mig ikke ud, men Fredrik Vads selvforståelse af politisk kommunikation med opbakning fra partiledelsen kan få mig til ikke at stemme SD. Tidligere sagde FV, at kritikere ikke havde læst og forstået, hvad han sagde i Folketinget. Nu får Øslem en tilsvarende tur i gyngen. Det er afsenderen af budskabet der har ansvaret for budskabet er klart. Når så mange finder sig diskrimineret af FV er der brug for klarhed for at styrke SD. Niels Juul Jensen

Indsendt af Torben Levring (ikke efterprøvet) den Torsdag den 06.02.2025 - 21:20

Som svar til af Niels Juul Jensen (ikke efterprøvet)

Når der sjæles for 2.mia. Kr. årligt i butikkerne er der jo nogen, der stjæler. Derfor behøver andre jo ikke føle sig ramt af denne oplysning. Jeg synes, at Fredrik Vads budskab var en advarsel, som jeg ikke opfatter som en generalisering.

Indsendt af Simon (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 00:22

Som svar til af Torben Levring (ikke efterprøvet)

"Når der sjæles for 2.mia. Kr. årligt i butikkerne er der jo nogen, der stjæler." Det er jo en konstatering med hentydning til at det er udlændingene der stjæler for den mængde, hvilket netop er en generalisering i sig selv og til og med en uden dokumentation. Hvad ligger til forskel mellem den kommentar fra dig og så de konspirationsteorier af Cekic som Frederik hentyder til?

Simon: "Det er jo en konstatering med hentydning til at det er udlændingene der stjæler" WHAT??? Sådan forstod jeg det slet ikke, så det må være din egen fortolkning. Derved misser du totalt pointen! Lad mig forklare: Vi ved allesammen godt, at der stjæles i butikkerne. Det er både børn og pensionister og alt derimellem, sikkert også nogle udlændinge fra hvorsomhelst. Pointen er, at er man ikke butikstyv, føler man sig ikke ramt. Det samme gælder Frederik Vads udtalelser. Den der krænkelsesparathed og spillen offer kan vi ikke bruge til noget. Den er jeg personligt grundigt træt af. Du har ret i, at vi ikke behøver at være enige om alting i S - og det er vi så heller ikke. Men jeg er sikker på, at rigtig mange vælgere har opgivet S netop pga den fejlslagne indvandrings- og integrationspolitik, hvor der i den grad har manglet viden, indsigt og realitetssans - og det er bestemt ikke udlændingenes skyld!

Indsendt af Britta (ikke efterprøvet) den Torsdag den 06.02.2025 - 22:03

Som svar til af Niels Juul Jensen (ikke efterprøvet)

Niels Juul Hensen jeg er lodret uenig med dig og fuldstændig enig i at Frederik Vad og de budskaber han kom med i Folketinget er den skinbarlige sandhed, du må have glemt Hizb ut Tahrir veluddannede m.m., men deres holdning til Danmark er vi skal være et kalifat, hvis ikke det betyder at denne gruppe med mange flere modarbejder Danmark kan jeg kun sige du skulle måske undersøge om ikke øzlem Cekic kommer med sin normale klagesang om danskernes modstand mod muslimerne.

Indsendt af Niels Duus Nielsen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 06.02.2025 - 21:01

Det er den magtfuldkomne Frederik Vad, der vil trække statsstøtten til organisationer, som er kritiske over Israels folkedrab og etniske udrensning i Gaza, eller som åbent kritiserer regeringens udlændingepolitik. Og disse åbenlyse forsøg på censur af anderledes tænkende er sjovt nok altid rettet mod fortalere for diverse minoriteters rettigheder. Frederik Vad forsøger med andre ord at score billige point på at gøre livet surt for minoriteterne i Danmark. Han tror, at der er stemmer i at kritisere muslimer, så det gør han så, hvad enten der er grundlag for det eller ej. Så Özlem Cekic har helt ret i sin kritik. At den meget kritiske Frederik Vad så pludselig bliver sart og ømskindet, når kritikken rammer ham selv, viser jo blot, at han ikke egner sig som hverken politiker eller debattør. Hvis man insistere på at kritisere folk på et usagligt grundlag, må man forvente selv at blive ramt af kritik. Og når kritikken er saglig, som her i Özlem Cekics tilfælde, udstiller han blot sit hykleri. Og så undrer socialdemokraterne sig over, at de mister stemmer, lol!

Indsendt af Jens Bruun (ikke efterprøvet) den Torsdag den 06.02.2025 - 21:43

Som svar til af Niels Duus Nielsen (ikke efterprøvet)

Niels Duus Nielsen "Han tror, at der er stemmer i at kritisere muslimer, så det gør han så, hvad enten der er grundlag for det eller ej." skriver du, men om der grundlag for det, er du - og et uhyggeligt stort antal af islam-elskere - åbenbart fløjtende ligeglade med. Kom gerne med et bud på det fede ved islam. Er det islams kvindesyn, islams hele menneskesyn, islams frihedssyn, eller islams forhold til demokrati, som er så fedt at vi skal omklamre og beskytte det; jamen, så sig det dog gerne, hvis det er det du mener, men lad dog for pokker folk med en smule socialt ansvar tilbage, kritisere fascismen, overalt, hvor den stikker sit grimme fjæs frem. Men igen, kom gerne med et argumenteret forsvar for ideologien islam!

Indsendt af Niels Duus Nielsen (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 04:47

Som svar til af Jens Bruun (ikke efterprøvet)

Jeg kritiserer jo netop fascismen, hvor den stikker sit grimme fjæs frem. Forleden så vi Niels Jespersen, redaktør her på Pio, beklage sig over at man i Deadline "spilder tid" på at diskutere om der er et indvandrerproblem. Det behøver man ifølge ham ikke diskutere. Åbenbart heller ikke ifølge Frederik Vad - eller dig, Jens Bruun. Muslimske indvandrere er altid skyldige, ifølge jer. I stedet skal man skride direkte til at reagere på de mange påstande, der er i omløb om muslimer. Det minder lidt om folkedomstolene i Tyskland, hvor man også var skyldig på forhånd - nu du insisterer på at nævne fascismen. Der er ikke tale om socialt ansvar, men derimod om gammeldags racisme, kombineret med en magtfuldkommenhed, som ikke klæder Socialdemokratiet. Et argument? Islam er en religion, og vi har religionsfrihed i Danmark. Hvad mere behøver jeg at sige?

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 06.02.2025 - 22:41

Özlem Cekic - som fik en dansk uddannelse som sygeplejerske. Den bruger hun ikke til noget. 'Brobyggerne - Center for Dialogkaffe', hvorfor er der mon overhovedet brug for denne 'folkebevægelse' (i parentes bemærket etableret af en ikke etnisk dansk muslim)? I min optik bidrager Özlem Cekic ikke en s..d til det danske samfund . https://brobyggerne.dk/kernefortaelling/

Indsendt af Nielsen (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 07:44

Som svar til af Kurt Jensen (ikke efterprøvet)

Enig - Der er kun en ting der tæller for Cekic , det er Cekic . Hun har forstået at udnytte den position hun tidligere har haft som folkevalgt , til egen vinding.

Indsendt af Thor (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 19:51

Som svar til af Nielsen (ikke efterprøvet)

Nemlig. Hun KUNNE gøre nytte ved at tage job på et hospital, men har i stedet valgt at stille sig i vejen for at løse helt åbenlyse problemer. For vores egne penge.

Indsendt af Simon (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 00:37

Jeg har været aktiv i Frederiks kampagne, men jeg må indrømme at den her kamp er utrolig umoden af et ellers så gammelt parti der burde vide bedre. Det eneste vi opnår med det her, er yderligere tab af vælgere og færre medlemmer, da det er de færreste i den arbejdende del af den Danske befolkning som kan se sig i et parti der konstant mundhugges internt. Især ikke med fuldtidsarbejde & børn. Der er meget der kan siges om Socialdemokratiet, men det vil være smartest at holde debatten internt og ikke i det offentlige - det gælder også for de folkevalgte politikere som Frederik Vad. Hvorvidt jeg er enig eller uenig i hans udtalelser er irrelevant for den helhed der er vores parti. Vi bør alle tage udgangspunkt i landspolitikken og selv tage afstand til de punkter vi ikke kan støtte op om. Der findes ikke et parti i Danmark hvor alle dets medlemmer er enige om alt, uanset hvad Ø & DKP ellers vil mene. Tag udgangspunkt i vores partis overordnede politik og tag afstand fra det du ikke er enig i, men hold de politiske debatter internt. Vi skulle nødig miste mere end vi allerede har gjort.

Indsendt af Kresten (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 13:25

Som svar til af Simon (ikke efterprøvet)

Det er jeg uenig i. Integration er en vigtig debat og som i alle andre partier, er der forskellige holdninger i SD. Det handler om hvem vi er som nation og den debat kan vi fint tage som medlemmer og støtter af partiet også i fora som Pio. Vi bliver ikke nødvendigvis enige, men derfor kan vi godt debattere det med respekt for hinanden og respekt for at der også er en ledelse af partiet, der tegner partiets overordnede position.

Indsendt af Helle B. (ikke efterprøvet) den Lørdag den 08.02.2025 - 12:04

Som svar til af Simon (ikke efterprøvet)

Simon: du skyder lidt ved siden af her. Uden debat - ingen udvikling. Vi står med et stort samfundsproblem, som vi er nødt til at finde en løsning på, hvis vi ikke skal sætte sammenhængskraften totalt over styr. Det drejer sig om realitetssans og ansvarlighed - ikke om at klappe i og lege struds. Jeg har tillid til, at S vil være med til at dæmme op for de værste følger af den islamiske kultur. Ellers må jeg blive sofavælger...

Indsendt af Niels Duus Nielsen (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 04:55

Du har så evigt ret, Simon. Problemet er, at når Socialdemokratiet mister vælgere, vil enkelte partimedlemmer med ambitioner om en karriere på Christiansborg slås om de pladser, der er tilbage. Og så ser vi uansvarlige karriereryttere som Frederik Vad, der er ligeglad med partiet som andet end en platform til personlig berigelse, og som derfor fyrer hvad som helst af, hvis han tror at det giver stemmer. Og som man ser her i kommentarsporet: Der er masser af danskere, der støtter Vads, synspunkt, ikke fordi de er socialdemokrater, men fordi de er racister.

Indsendt af Jens Bruun (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 05:58

Som svar til af Niels Duus Nielsen (ikke efterprøvet)

Niels Duus Nielsen Du skriver: "Der er masser af danskere, der støtter Vads, synspunkt, ikke fordi de er socialdemokrater, men fordi de er racister." Men du blander ideologi-kritik sammen med individkritik, for eksempel når du skriver "spilder tid" på at diskutere om der er et indvandrerproblem." Nej, vi har ikke et "indvandrerproblem"; vi har et INDVANDRINGS-problem, i og med, at arbejdsgiverne har importeret 1 million mennesker til Danmark, hvoraf en stor del tror på, at Allah er en flink fyr! Det er han IKKE, i det omfang han overhovedet eksisterer, for for eksempel, at gøre kvínder til halve mennesker, piger på 9 år fuckable, perverse omskæringer, og demokrati til noget farligt som skal krigerisk bekæmpes, det er fandme ikke flinkt. Hvis det kun drejede sig om nogle få muslimske fanatikere, kunne det da fint håndteres i et land som vores; vi kunne for eksempel bede dem om at dyrke deres mærkelige perversiteter derhjemme (eller i deres hjemlande!), men når disse fascistiske tendenser når en kritisk masse, må rationelt tænkende mennesker da sætte foden ned og handle. Og gerne før folk som Breivik og andre idioter, tager sagen i egen hånd! Du skriver også, at "Islam er en religion, og vi har religionsfrihed i Danmark.", som en slags argument for islams fortræffeligheder, men du glemte at skrive om du synes, at det er en ideologi som du gerne ser udbredt i Danmark, og om også du mener, at der findes guder, og om deres regler og love skal stå over de demokratiske. Dét er nemlig islams modus operandi, som Allah vil have udbredt over hele Jorden, og som en krigerisk, mellem-østlig købmand opfandt for, at tryne de uregérlige kvinder, som begyndte at blive lidt for kloge. Så nej, racismen er helt på islams side, og Öslem og hendes tro væbnere er denne ideologis nyttige idioter. En magtfuld dame fra Tyskland, sagde for nogle år siden, mens hun inviterede yderlige flere millioner "berigere" til Europa: "Wir schaffen das!", men gjorde de det?

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 10:25

Som svar til af Jens Bruun (ikke efterprøvet)

Tak Jens Bruun, jeg er helt enig med dig . "... tryne de uregérlige kvinder ..." tænk hvilken intelligensmasse islam har smidt over bord i århundreder, resultatet heraf er ikke udeblevet

Indsendt af Helle B. (ikke efterprøvet) den Lørdag den 08.02.2025 - 12:17

Som svar til af Niels Duus Nielsen (ikke efterprøvet)

Duus: Du har en grim vane med at slå om dig med postulater. Kan du ikke lige præcisere, hvad det er for en anden race, du altid hentyder til? Racesnak var vist noget, nazisterne opfandt? Er det dér, du har det fra? Nå nej, du er jo DKPer, undskyld. Det er ikke til at kende forskel på yderste højre og yderste venstre mere, det er blevet den samme surdej, desværre. Hvad er det, I har misforstået?

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 10:18

DR P1 fredag d. 7/2 20125 10:03, Ugens gæst: Özlem Cekic hvorfor skal vi igen og igen lytte til Özlem Cekic?

Indsendt af jens peter vang (ikke efterprøvet) den Fredag den 07.02.2025 - 19:36

Ozlem Cekic er den person, der har skadet den socialistiske sag mest i nyere tid i Danmark I 2012 ville Cecik vise fattigdommens udbredelse i Danmark. Hun valgte en af sine bekendte: ”Fattige” Carina som eksempel. Hun blev afsløret af Joakim B. Olsen. ”Fattige” Carina var ikke rigtig fattig. Afsløringen kørte i alle danske medier. Derefter forstummede SF’s tale om fattigdom i Danmark i lang tid. Og Cekic’s brøler dukker stadigvæk op, når socialister taler om fattigdom i Danmark. Cecik skabte vedvarende tvivl om fattigdom i Danmark.

Indsendt af Helle B. (ikke efterprøvet) den Lørdag den 08.02.2025 - 12:55

Frederik Vad burde komme med en 4. erkendelse, nemlig den, at vores højtestimerede og i mange tilfælde statsstøttede velgørende organisationer og institutioner er blevet infiltreret af gammelkommunister og langt-ude-venstre-/højre-snoede elementer med en fordækt politisk agenda. Fra disse respekterede fora kan de sprede gift om sig i hidtil uset omfang via de sociale medier. De er alle etniske danskere med en universitetsgrad. En del bliver brugt i både dagblade og DR som "eksperter". De kan uden modsigelse farve deres udtalelser efter egne politiske holdninger - og det gør de så. I modsætning til en politiker, hvis ståsted vi kender og kan tage højde for. Det er en kendt sag, at efter 2. verdenskrig blev Røde Kors gemmested for nazister. Jeg har (også) mistet tiltroen til organisationer som Amnesty, Mellemfolkeligt Samvirke, FN og mange andre.

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.