Fuld opbakning til "historisk trafikaftale"

Alle Folketingets partier står bag aftale om at bruge 160 milliarder kroner på nye veje, jernbaner og cykelstier frem til 2035.
Alle Folketingets partier er med i en ny aftale, som fordeler milliarder af kroner til infrastrukturprojekter.

Aftalen bliver præsenteret mandag af en glad finansminister Nicolai Wammen (S).

"Solen skinner, smilene er brede. Det skyldes ikke kun det danske fodboldhold, men også, at vi har lavet en aftale med hinanden," siger han på pressemødet.

Aftalen kommer ifølge finansministeren til at binde Danmark sammen på en langt stærkere måde.

"By og land, øst og vest. Det er massive investeringer i, at vi som danskere kan få mulighed for at komme rundt i vores land," lyder det fra Nicolai Wammen.

Finansministeriets kommunikationschef tweetede dette billede af politikerne bag aftalen, kort før offentliggørelsen:

placeholder

Venstre ærgrer sig over tempo

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, glæder sig over den nye aftale, men ærgrer sig over, at en række af projekterne først skal sættes i gang om adskillige år.

"Vi havde gerne set, at nogle af de vigtige vejprojekter havde startet før. For eksempel Frederikssundsmotorvejen, hvor det først begynder i 2025," siger han til DR.

Med aftalen vil der eksisterende motorvejsnet bliver udbygget, så større byer som Næstved og Viborg bliver forbundet til en motorvej.

Den østjyske motorvej E45 bliver udvidet, og man tager hul på at etablere den midtjyske motorvej i etaper ved Billund og Viborg.

Herudover kommer der en tredje limfjordsforbindelse, en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, og der bliver sat penge af til de to store udviklingsprojekter i København – Lynetteholmen og Holmene ved Avedøre.

Nye jernbaner og S-tog

Foruden de nye motorvejsprojekter er der også flere nye jernbaner med i aftalen.

Blandt hovedpunkterne er en ny jernbane mellem Aarhus over Galten til Silkeborg (start 2026), der samlet koster 2,2 milliarder kroner, en udvidelse af kapaciteten ved Ringsted Station, der kommer med et prisskilt på 1,6 milliarder kroner og S-tog til Roskilde Station.

S-toget har i dag endestation i Høje Taastrup, så der er tale om en udvidelse af banen til en samlet pris på 1,3 milliarder kroner. Det arbejde skal dog først begynde i 2031, skriver DR.

Der er desuden sat penge af til nye signalsystemer på det københavnske S-togsnet som betyder, at når den næste generation af S-tog skal indkøbes, kan der indføres metro-drift på S-banen.

Understøtter ikke grøn omstilling

Som en del af aftalen er der afsat 275 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge transport. Og der skal gennemføres en reform af taksterne i den kollektive trafik, så flere hopper over i busser og tog.

Aftalen mødes med kritik af at den ikke er med til at understøtte Danmarks mål om at reducere udledningen af klimagasser.

Nicolai Wammen erkender, at trafikaftalen alene ikke kommer til at få Danmark nærmere målsætningen, selvom der isoleret set er et lille grønt plus i aftalen.

"Der er ingen grund til at lægge skjul på, at det ikke er den her aftale, der får os i mål med klimaudfordringen. Det er alle de andre ting, vi kommer til at gøre," siger han.

Skal sikre lærlinge

Partierne bag aftalen er også blevet enige om, at de mange penge til byggeprojekter også skal bruges som anledning til at der tages lærlinge.

"Parterne er derfor enige om, at der i større infrastrukturprojekter bør være fokus på at sikre praktikpladser til lærlinge," står der i aftalepapiret.

Se alle projekterne her.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

3 milliarder kroner til cykelinitiativer ud af i alt 161 milliarder kroner. Det er ikke meget. Gode cykelstier fra oplandssamfundene til centerbyerne er gode for både trafiksikkerhed, luftforurening, folkesundhed og parkeringsproblemerne. Brug nu lidt mere på den nære trafik og spar pengene på de store projekter. 20 millioner kroner til at undersøge en bro mellem Als og Fyn er jo helt hul i hovedet, brug hellere pengene på gode cykelstier.

Jo jo Flemming.
Husk at der er en voldsom beskatning på biler: registreringsafgift, afgift på benzin, ...
Vi kunne jo også overveje afgifter på cykler, så du kan få dit ønske opfyldt :)

Lyder som et godt forslag så cyklisterne slipper for at køre på "frihjul".

Der hvor der er mest brug for cykelstier er jo i byerne, men her er pladsen trang i de smalle gader så længe man ikke har indført bilfri by, eller næsten bilfri storbyer og det er der nok ikke flertal til at indføre nu, vi så jo den store modstand mod betalingsringen omkring København da det var på tale i 2011.
Jeg køre ofte på den gl. hovedvej 1 mellem Slagelse og Sorø hvor der er cykelsti i begge sider og her er der ikke trængsel på den ca. 10 km. lange rute, jeg ser højes 3-4 cykler mens jeg køre på strækningen og sådan er det flere steder på landet.

Ja beskatning af cykler vil nok give flere jobs i Skatteministeriet end indtægter.

Jeg kender godt problemet med tomme cykelstier langs hovedvejen. Jeg synes selv, at det kan være ubehageligt med støjen fra bilerne, men når jeg kører bil er jeg glad for cykelstien, for så fumler cyklisterne ikke rundt på selve vejen. Her hvor jeg selv bor, kan jeg vælge en asfalteret cykelsti langs landevejen eller en pæn grussti gennem skoven, når jeg skal ind til byen (Vejle). Jeg vælger selv skovstien, fordi den er mere fredelig på trods af, at den ikke er så perfekt at køre på.
En god løsning for mig at se er at lægge cykelstierne væk fra vejene, selvom det koster. Med hensyn til cykelstier i byerne, så er det et problem, som jeg heldigvis ikke skal tage mig af.

Nødvendighedens love. Politikerne glemte alt om klimaet for en stund. De tænkte på det nære og det nødvendige.

Uden at save grenen af som de selv sidder på.

Nu mangler vi så blot at redde hovedgrenen. Dansk landbrug!

Men det bliver sikkert svært. Camouflagen er så effektiv, at ingen på Nørrebro fatter hvor kød, mælk, ost, youghurt, osv kommer fra?

At lillepigen fra Jylland ind imellem må sidde i kø for at besøge mormor og morfar, giver fortsat lidt mening.

Men alt det andet har selv det jyske ophav glemt at give pigen med i dåbsgave.

Jyske piger der ender i København taler om monokultur når de ser en flot ren mark med kartofler, byg, majs, og en sjælden gang roer.

Ukrudtet fløj over hegnet!

Ja hvor blev 1960’ernes ukrudt egentligt af?

Historien der aldrig blev fortalt.

Vi hakkede og hakkede. Men få afgrøder. Så kom giftstofferne og vi fik tid til studier. Blev studenter og endte på universitetet!

I dag flytter jyske unge til København!

Og grundvandsforureningen er stigende! Især fra storbyerne! Hver en blomst plejes med roundup!

På landet stilles der krav siden miljøministeriet blev opfundet i 1970erne.

Landbrugspriserne faldt og faldt. Roundup i grundvandet stiger og stiger!

Men nu skal landbruget egenhændigt betale prisen?

Køleskabene i København bliver gabende tomme!

Men de unge socialdemokrater kan måske også redde produkterne i køleskabet. Redde dansk landbrug!

Måske SF og Pia Olsen Dyhr i endnu et CO2 dyrt outfit ser grenen som hun sidder på i tide.

Timeplanen og togdriften hjem til Jylland består! Men klimaet forblev det samme?

Og markerne der ses fra vinduet?

Måske fornuften også her vil sejre?

Ellers venter 1960erne. De unge tilbage til Jylland med hakke og skovl!

Og på kroppen igen føle og mærke hvor køleskabets skønne produkter kommer fra!

Camouflagens skønne år der sluttede med CO2 realisme.

Understøttet af alle Folketingets partier.

Betal hvad økologiske produkter koster! EU har allerede sendt regningen.

De skønne kvinder på Christiansborg må spare på tøjbudgettet! Det eneste der reelt kan nedsætte CO2 belastningen.

Men den ligger i Kina og Indien og Vietnam!

Der hvor vores billige luksusvarer kommer fra!

Der hvor CO2 aftrykket virkelig tæller. Langt væk fra Danmark!

Men engang lå det alt sammen i Herning og Ikast!

Tænk hvis tøjproduktionen stadig havde ligget i Midtjylland.

Så skulle Pia Olsen Dyhr og veninder i rød blok reducere deres tøjbudget med 70%.

Så kunne man jo knap nok repræsentere landet! På direkte tv.

Man kan da ikke ligne en genbrugsvare! Og hvilken selfie på sociale medier!

Nej det går da ikke? En kvinde i genkendeligt outfit?

Dansk politik er på vej mod fornuft!

Kun kvindernes tøjvalg har fornyelse hver gang!

Her kan lille Danmark nemt spare 70% CO2 og 70% i budgettet.

Så får de selv i København råd til de kommende landbrugspriser på kød, mælk, ost, youghurt, majs, osv.

Send kun biler på motorvejen der maks kan køre 130 km i timen. Det ville give et reelt CO2 reduktion. Også på motorveje!

Men så skulle jo også mænd bidrage til CO2 reduktionen.

Men det er måske for meget forlangt! Selv i Danmark! Hvor vi næsten er frie som på en tysk motorvej!

Og hvad skulle TV2 så leve af! Ingen højhastigheds-reklamer for mænd og kvinder og småbørn!

Danmark er et lille hyggeligt land hvor vi alle kommer hinanden ved! På motorvejen! Og uden for vinduerne ses monokulturen!

Den må bekæmpes! Ned med dansk landbrug!

Og alt imens smiler Pia Olsen Dyhr i endnu et smart outfit designet i Paris men importeret billigt fra Indien.

Det går godt i lille Danmark!

Bare lad landbruget betale den CO2 reduktion!

Snart skal vi alle ud og flyve igen. Og købe endnu billigere tøj i Sydeuropa!

Pia er allerede på sin ø i Grækenland!

Alt imens en infrastrukturaftale til 165 milliarder fremlægges af samtlige landets folketingspartier.

Uden CO2 reduktioner!

Stakkels landbrug!

De må alene betale prisen! CO2 prisen!

Tøj, veje og rejser kan ingen undvære!

Monokulturen må dø!

Eller? Vil den sunde fornuft også her indfinde sig på Christiansborg?

Annonce