Giv de unge en faglært uddannelse - det betaler sig!

Det kan bedre betale sig at uddanne flere ufaglærte unge end at lette afgifter og give skattelettelser. Hvad venter vi på? Sæt i gang!
“Invester i uddannelse!”

Alle taler om, hvor vigtigt det er at give vores unge mennesker en uddannelse. Også den tidligere regering, der dog valgte at gå i den stik modsatte retning og skære. Og tilmed skære dybt: 9 milliarder kroner blev det til i alt. Eller med andre ord: ca. 9 millioner kroner om dagen!

For 9 millioner kroner besparelser om dagen

Men nu er der ikke længere nogen undskyldninger, der holder for ikke at styrke uddannelserne. En ny undersøgelse fra Arbejdernes Erhvervsråd, AE, dokumenterer nemlig, at det er en kæmpe gevinst for dansk økonomi, hvis flere unge går fra ufaglært til faglært niveau. Og her taler vi både de offentlige finanser, BNP og arbejdsudbud.

Effekt på offentlige finanser, BNP og arbejdsudbud

Et udpluk af konklusionerne viser, at uddannelsesløftet:

  • Allerede 5 år efter vil det give overskud i de offentlige kasser. Hvis erhvervsskolernes udgifter per elev til at uddanne 2.000 nye erhvervsskoleelever er de samme som i dag, vil uddannelsesløftet forbedre den offentlige saldo med cirka 3 milliarder kroner.
  • Dansk BNP på sigt vil blive 12 milliarder kroner højere
  • På længere sigt øges arbejdsudbuddet med 13.000 personer

Med andre ord så har et uddannelsesløft større effekt på både BNP, offentlige finanser og arbejdsudbud større, end hvis du afskaffer topskat og registreringsafgift eller sænker selskabsskatten. Tilmed er effekten hurtigere, end man lige skulle tro.

Systematisk undervurdering

Mit bud er, at de nye tal kommer bag på de fleste. I hvert fald var det ikke kun mig, der tabte kæben, da rapportens konklusioner blev præsenteret ved et bestyrelsesmøde hos LO Fyn i august måned. Der var også en række inviterede politikere, der mistede mælet for en stund.

Det var ikke kun mig, der tabte kæben

Jeg tror, det er fordi, vi for første gang tydeligt får dokumenteret, sort på hvidt, at Finansministeriet konsekvent og systematisk undervurderer betydningen af uddannelse.

Det var en øjenåbner for mig at få sat fokus på de beregningsmodeller, Finansministeriet bruger. For hvorfor er det, at man godt kan regne de såkaldte dynamiske effekter med på f.eks. skatteområdet, men ikke gør det, når det handler om uddannelse?

Ude af trit med virkeligheden

Som AE også konkluderer: Det virker som om, Finansministeriets beregninger er ude af trit med virkeligheden!

Lad os håbe, at regnedrengene læser med og fremover indarbejder de nye resultater i deres modeller, når de vurderer effekterne af uddannelse.

Lad os håbe, at regnedrengene læser med og fremover indarbejder de nye resultater i deres modeller

På den måde kan det for alvor være, at vi kan sætte ind på et område, der hjælper med at gøre os både rige, lige og trygge.

For det er på tide, at dem der har magten og indflydelsen sætter konkret handling bag de ord, de - uden reelt at gøre noget - har kørt på repeat i årevis.

‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer dagligt med både provokerende, nytænkende og debatskabende indlæg. Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Formand for FH-sektion Fyn. 


Flere artikler om emnet

Annonce