Glem DR, Google har magten

En håndfuld globale medier sætter rammerne for de danske medier – det bliver en gigantisk kulturpolitisk udfordring.
De danske medievirksomheder taber med lynets hast terræn i forhold til en lille håndfuld globale spillere.

Google, Youtube og Facebook har transformeret mediebranchens grundvilkår – og de styrer i høj grad, hvad danskerne ser og læser. Og det er også dem, der i dag høster langt størstedelen af de økonomiske fortjenester.

Det er konklusionen i en rapport, som Slots- og Kulturstyrelsen udsendte i går.

En stor kulturpolitisk udfordring, mener Medieordfører Mogens Jensen (S):

”De dystre konklusioner understreger stærkt behovet for, at den danske mediebranche må stå sammen og modstå udfordringen fra de udenlandske medieaktører. Det giver slet ikke mening at bekrige hinanden, som har været tilfældet indtil nu,” siger han til Netavisen Pio.

 

Vi er afhængige af de globale virksomheder
Danskernes medieadfærd har ændret sig radikalt siden midt-1990’erne:

Rapporten understreger, at det vil være forfejlet politik at skære ned på midlerne til dansk indholdsproduktion, og at der mere end nogensinde er behov for en stærk, national PS-aktør som DR

Danskerne går væk fra de klassiske massemedier – og over imod nye digitale og webbaserede medier.

Men de færreste danske medievirksomheder har i dag størrelse eller kapacitet til at forny sig ved egen kraft – eller gøre deres afhængighed af de internationale medievirksomheder mindre. Derfor bliver det i de kommende år en kæmpestor politisk opgave at fremtidssikre den danske indholdsproduktion, konkluderer rapportens forfattere, hvilket Mogens Jensen nikker genkendende til:

"Rapporten understreger, at det vil være forfejlet politik at skære ned på midlerne til dansk indholdsproduktion, og at der mere end nogensinde er behov for en stærk, national PS-aktør som DR," siger han og tilføjer:

"Men det er tydeligt, at de private medier også er meget udfordret, og at vi i forhandlingerne om mediestøtten må finde nye måder at sikre fortsat levedygtighed og mangfoldighed i det danske mediebillede."

 

Google-robotten sorterer
Den teknologiske udvikling har markant indflydelse på, hvordan medievirksomhederne udvælger og redigerer journalistisk indhold.

De digitale platformes sorteringsmekanismer, er for eksempel orienteret mod at cirkulere indhold, som flest mennesker deler, klikker på eller kommenterer:

”Denne vægtning af trafik og popularitet harmonerer ikke nødvendigvis med fundamentale journalistiske nyhedskriterier som væsentlighed eller aktualitet, hvilket meget konkret udfordrer grundlaget for de prioriteringsbeslutninger, der dagligt træffes i nyhedsmediernes redaktionssekretariater. De senere års diskussioner om click bait – altså at medier forsyner deres artikler med overdrevne overskrifter for at få flere klik – er en tydelig illustration af dilemmaet,” konkluderer rapporten.

Og det kan få som konsekvens, at den snævre journalistik – fx lokal- eller kulturjournalistikken – vil få endnu sværere ved at overleve på kommercielle vilkår.

Annoncekronerne har flyttet sig
De danske medieproducenter har ikke formået at opretholde deres økonomiske indtjening, og det er en tendens, som formentligt vil tage til.

Det digitale annoncemarked er i dag domineret af to aktører: Google og Facebook.

Vi skal finde værktøjer, der sikrer, at internationale medieaktører også bidrager substantielt til finansieringen af dansk indhold

De to selskaber sidder på rundt regnet 85 øre af hver krone, der bliver brugt på online-annoncering i USA, og 90 øre ud af hver krone brugt på online-annoncering i Storbritannien.

Derfor stilles der i rapporten spørgsmålstegn ved, om det overhovedet vil være muligt at fastholde en mediestøtte på de nuværende kriterier – og hvorvidt det nuværende støtteniveau vil være højt nok til at sikre et mangfoldigt, geografisk spredt udbud af danske medier af høj kvalitet.

Mogens Jensen erkender, at det er en stor mundfuld – men han opfordrer til, at der findes en fælles politisk løsning:

”De politiske partier – både herhjemme og i EU-regi – bør samle kræfterne om i fællesskab at finde nogle værktøjer, der sikrer, at internationale medieaktører også bidrager substantielt til finansieringen af dansk indhold.”


Flere artikler om emnet

Annonce