Annonce

Gudesmuk og velspillet film snubler lidt i de pavelige rober

Paveligt drama er et æstetisk og spirituelt stykke håndværk, der er ganske betagende. Alligevel lugter det på en underlig måde lidt af tarvelig tv-drama
Foto: SF Studios/Focus Features
Ralph Fiennes spiller formidabelt i 'Konklave'.
Den tyske filminstruktør, Edward Berger, der tilbage i 2022 tog hele verdens filmfestivaler med storm via hans spektakulære filmatisering af Erich Maria Remarques roman, ’Intet nyt fra Vestfronten’, er igen aktuel i danske biografer med endnu et udstyrsstykke af en anden verden.

Og denne gang er skyttegravene udskiftet med Det Sixtinske Kapels frygtindgydende freske af Michelangelo, og de mange kardinalers ufatteligt smukke dragter, ritualer og underligt forlorne selvopfattelser.

’Konklave’ handler om den ene paves død, og igangsættelsen af valget af den næste, hvor Vatikanet nærmest lukkes hermetisk ned, og kardinalerne ikke må kommunikere med omverden, og ej heller høre om, hvad der foregår.

Og som oftest som det også er tilfældet i virkeligheden, har kardinalerne svært ved at blive enige, og dagene går med det drama, der hører til situationen, som en stor del af verden følger nøje med i, hvor der hver dag stiger røg op fra skorstenen, der er sort, hvis valget endnu ikke er truffet, og hvid, hvis man er nået til enighed.

Han spiller den rolle helt igennem formidabelt

Ralph Fiennes spiller orkesterlederen, der skal styre slagets gang, samtidig med, at han lider under religiøse kvababbelser og tvivl.

Han spiller den rolle helt igennem formidabelt, og noget af det bedste ved filmen er faktisk, at en lang perlerække af fremragende skuespillere nærmest shakespearsk formår at gøre det interessant at følge med i de mange skandaler og afsløringer, der sættes i spil.

Amok i skønhed

Edward Bergers hold har tilladt sig visse friheder i det scenografiske og i kostumerne, men det gør ikke det store, for det hele er lækkert, smukt og nærmest som at se et stykke koreograferet teaterstykke.

Kostumerne og de mange scener fra Vatikanets indre gemakker er bare så smukke, og i enkelte sekvenser går Berger simpelthen amok i skønhed.

Men kunne godt have tænkt sig endnu mere direkte repræsentation af stedets mange kunstskatte (for eksempel ser man slet ikke Det Sixtinske Kapels absurd smukke loft), men til gengæld accepterer man filmens mange absurditeter, der er indføjet for at skabe drama.

Alligevel tilgiver man det, fordi filmen hele tiden har fokus på kardinalernes forhold til det spirituelle og deres ‘renhed’

Og ja, af en eller anden bizar grund er der også en hel del Woke i filmen, som jeg ikke skal afsløre her, men det er karikeret og stærkt utroværdigt.

Alligevel tilgiver man det, fordi filmen hele tiden har fokus på kardinalernes forhold til det spirituelle og deres ‘renhed’.

Kardinalsynder

Der er desværre også lidt tv-drama over filmen, som trækker kraftigt ned.

Det er som om, at det kun er halvdelen af filmens ellers stjernebesatte skuespillerstab, der er i stand til at spille troende, der (for-) tvivler eller decideret bare er i ‘gamet’ for magtens skyld.

De store kardinalsynder, såsom grådighed og forfængelighed er i spil, men det er som om, at man godt kunne have skruet mere op for alt det.

Den lever ikke op til samme høje standard som Bergers ’Intet nyt fra Vestfronten’, men mindre kan da også gøre det

Men filmen er, som sagt, seværdig, fordi den er så smuk, og ind imellem også velfungerende som drama.

Den lever ikke op til samme høje standard som Bergers ’Intet nyt fra Vestfronten’, men mindre kan da også gøre det.

’Intet nyt fra Vestfronten’ vandt en hel masse priser. Det tror jeg nu ikke, at ’Konklave’ kommer til at gøre, trods alt.

 

’Konklave’. Instruktør: Edward Berger. Med Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow, Isabella Rossellini mfl. 120 min. 2024. Focus Features.

Freddy Hagen er uddannet cand.mag. i Moderne Kunst- og Kulturformidling fra Københavns Universitetet.


Flere artikler om emnet

Annonce