Hæsblæsende historisk underholdning: Action, vold og sex

Tyskerne leverer det hele med serien Babylon Berlin, som både er tempofyldt, oplysende og spændende helt ned til sidste afbidte negl.
Foto: Danmarks Radio
Ingen er rigtig gode og ingen er rigtig onde.

Det gør alle karakterne i Babylon Berlin spændende og levende. Vi lægger afstand til Hollywoods klassiske klicher og forlader de manglende nuancers kulturelle massegrav.

De skarpe billeder af Weimarrepublikkens Berlin, de fængende forviklinger og viljen til at fortælle hele historien gør Babylon Berlin til en serie i verdensklasse.

Fiasko-skaberen Bornedal burde se med

Den hæsblæsende historiesucces Babylon Berlin er en tv-serie udover det sædvanlige. Ikke bare er den tysk, men den er også rå, oplysende, actionfyldt, neglebidende og fængslende på en måde, hvor nyder hvert sekund af serien.

Babylon Berlin skulle efter sigende være den dyreste ikke-engelsksprogede tv-serie nogensinde. 40 millioner dollars har den indtil videre kostet. Det må vække eftertanke hos Ingolf Gabold og Ole Bornedal, der stod bag serien ’1864’, der var Danmarks dyreste tv-serie nogensinde.

1864 skulle ligesom Babylon Berlin være en vigtig brik til de to landes respektive nationale selvforståelse og udgøre et afgørende vidnesbyrd på vores historie. Men den danske serie var et kæmpe flop af et papmachedrama, hvor hverken greb, fortælling eller skuespil nogensinde kom i nærheden af lykkedes.

Mens ’1864’ var opstyltet med platte dyresex gimmicks og perverteret af bagmændenes navlebeskuende politiske bagtanker, så er Babylon Berlin original, levende og relevant.

Betjenten, luderen og den revolutionære

Serien begynder i Berlin i det herrens år 1929, hvor vi har afsluttet den ene verdenskrig og venter på den næste. Allerede introen afslører, at der kommer til at være knald på i Berlin; svedige danseklubber, socialistiske massedemonstrationer, korrupte politimænd og en skummel underverden.

I de første tre afsnit følger vi tre skæbner, som gradvist bliver viklet mere og mere ind hinanden. Skæbnen fører dem ganske enkelt sammen.

Vi følger outsidere Gereon Rath, der er en morfoinafhængig politibetjent som er blevet udsendt fra Køln for at opklare et mysterium i Berlin, som det gradvist afsløres, at han selv har større og større aktier i. Han færdes blandt korrupte og skydegale kollegaer i en politistyrke, som heldigvis ikke eksistere længere. Gereon repræsenterer mysteriet.

Vi følger Charlotte, der mest minder om noget som man i det danske beskæftigelsessystem ville have betegnet som matchgruppe 5 eller det der er værre. Hun bor i en slumlignende lejlighed med hele sin familie, hun arbejder som daglejer for politiet om dagen og som lejlighedsprostitueret om natten. Lotte repræsenterer den sociale armod.

Den sidste skæbne er den russiske musiker og revolutionære trotskist Kardakov, der sammen med sin bedrageriske kæreste Svetlana forsøger at skaffe midler til et opgør med Stalins dominans i Moskva. Med stalinisterne på nakken, har han alle odds imod sig, men historien giver serien en tone af spiondrama og et ekstra pift af action. Kardakov (hvis det er hans rigtige navn) repræsenterer tidens ideologiske strømning.

I en mindre rolle som chefen for Berlins politikorps ses den tyske skuespiller Matthias Brandt, som er den yngste søn af Tysklands tidligere socialdemokratiske kansler Willy Brandt.

Noir i farver 

Babylon Berlin er film noir i stærke farver. Man genkender lidt af Jakob Cedergren i rollen som Bjarne Madsen i den danske efterkrigsfilm Edderkoppen, men ellers så genkender man en helt masse Orson Wells fra den ikoniske film ’Den Tredje mand’.

Det kun de bedste sider af Film noir, der går igen. Det er det afvekslende tempo, det dystre mørke, kriminalitetsbekæmpernes tvivlsomme karakterer og dem uendelige strøm af diabolske forviklinger.

Og så er Babylon Berlin måske og en serie med et ekstra lag i forhold til den klassike film noir og i særdeleshed til den gennemsnitlige Netflix eller HBO-serie, så kan du ikke se 5 afsnit i træk. Her får du brug for mindst en uges pause til fordøje dramaet, den sociale brutalitet og den sanselige bombardement fra Berlin.

Man venter med spænding på næste afsnit og glædes ved at der allerede nu er annonceret en ny sæson. Babylon Berlin tegner efter tredje afsnit til at blive den mest vellykkede, helstøbte og gennemført serie, som vi har fået de sidste 15 år.

Babylon Berlin er baseret på den tyske forfatter Volker Kutscher s roman 'Der nasse Fisch. Gereon Raths erster Fall' eller som den hedder på dansk: 'Den våde fisk'.

Serien er skabt af den tyske instruktør Tom Tykwer, som er mest kendt for spillefilmen 'The International', som blandt andet havde danske Ulrich Thomsen på rollelisten, Achim von Borries som var med til at skrive manuskriptet til filmen "Good Bye, Lenin" og endelig Hendrik Hendloegten, som mest har gjort sig i tyske tv-film i krimigenren.

 

Jens Jonatan Steen er chefredaktør på Netavisen Pio


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Ja helt enig, og så har du ikke engang nævnt de sublime sange, som giver mindelser om musicalen Cabaret. Jeg glæder mig til næste onsdag!

40 mill dollars er næsten det dobbelte af hvad 1864 kostede, så hvorfor skal Bornedal stadig nedgøres så stygt. Jeg må vist være ubegavet når jeg kan synes, at det var en god, fængende og for mig oplysende serie, som gav mig lyst til at grave dybere i den Sønderjyske historie.

Annonce