Annonce

Helt nye toner fra Dansk Folkeparti: Overvejer gratis kollektiv trafik

Af hensyn til klimaet: Dansk Folkeparti vil have undersøgt, hvad det vil koste at gøre den offentlige transport gratis
Der lyder nu helt nye toner fra Dansk Folkeparti på klima-fronten. Nu vil partiet således have undersøgt om det kunne være en god ide at gøre den kollektive trafik gratis – af hensyn til klimaet.

I tiden op til valgkampen, under langt størstedelen af valgkampen og også på selve valgaftenen på Christiansborg, blev klimaforkæmperne nedladende betegnet som ’klimatosser’ af partistifter Pia Kjærsgaard og andre partispidser.

Partileder Kristian Thulesen Dahl (DF) kaldte det i valgkampens start ’klima-hysteri’, når andre partier talte om, at også landbruget må yde sit i kampen for et bedre klima.

For kun et år siden ville den daværende DF-klimaordfører, Mikkel Dencker, ikke umiddelbart skrive under på, at klimaproblemerne er menneskeskabte. Det var ikke videnskabeligt bevist, så det var snarere et spørgsmål ”om tro”, lød det dengang.

Syngende vælgerlussing

Men den syngende vælgerlussing til Dansk Folkeparti ved valget 5. juni, hvor partiet mistede hele 21 mandater – og kritik fra DF-baglandet lige op til og efter valget,har tilsyneladende fået Dansk Folkeparti til at vende på en tallerken.

Da Kristian Thulesen Dahl sad i den varme DR-stol i ’Mød partierne’ lige op til valget, gav han den nærmest som klima-aktivist i en manøvre, der lignende en feberredning ét minut i tolv.

Nu følger partiets nyeklimaordfører, Morten Messerschmidt, op. Han vil således have undersøgt, hvad det vil koste at få flere til at vælge tog og bus ved at gøre den kollektive trafik gratis. Først og fremmest af hensyn til klimaet.

Det skriverJyllands-Posten.

Vi står over for en stor omvæltning i hele transportsektoren i forhold til klima- og energipolitikken

”Vi står over for en stor omvæltning i hele transportsektoren i forhold til klima- og energipolitikken. Og der vil vi gerne have belyst, hvad omkostningerne vil være ved at få gjort den kollektive trafik gratis,” siger Messerschmidt til Jyllands-Posten og føjer over for Ritzau til:

”I hvert fald i de større byer for at se om det kunne være en vej at gå i forhold til den grønne omstilling.”

Messerschmidt ønsker belyst, hvad det vil koste at gøre den kollektive trafik gratis på henholdsvis nationalt og regionalt plan og i de store byer.

Til TV 2 siger Messerschmidt, at Dansk Folkeparti ønsker at få klarlagt, hvor man får ”mest grøn omstilling for den bedste investering.” 

Ifølge Messerschmidt gælder det for DF om at få tænkt klimaindsatsen ind i trafikplanlægningen.

Inspireret af Luxembourg

Han vil nu bede transportminister Benny Engelbrecht (S) om nye beregninger af, hvilken klimaeffekt det vil have at gøre busser og tog gratis.

Messerschmidt mener, at mange i dag fravælger den kollektive trafik, fordi den er for dyr.

DF vurderer, at det vil koste cirka fem milliarder kroner at gøre den kollektive trafik gratis.

Morten Messerschmidt understreger over for Ritzau, at "det hele afhænger af, hvordan økonomien i det ser ud".

Messerschmidt og Dansk Folkeparti er inspireret af det lille fyrstedømme Luxembourg, hvor den kollektive er gratis for brugerne.

Hvis den kollektive trafik skal være gratis i de store byer, vil regningen skulle deles mellem staten, kommunerne og regionerne, skriver Jyllands-Posten.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet