Henrik Dahl om urolige skolebørn og kriminelle asylansøgere: Logikken er den samme
Henrik Dahl om urolige skolebørn og kriminelle asylansøgere: Logikken er den samme
LA’s Henrik Dahl mener, at urolige børn skal kunne smides ud af folkeskolerne på samme måde, som kriminelle asylansøgere skal kunne smides ud af Danmark

Man kan ikke sammenligne pærer og bananer.
Det vil nogen måske alligevel mene, at Europaparlamentsmedlem for Liberal Alliance, Henrik Dahl, gør, når han sammenligner urolige skolebørn med kriminelle asylansøgere.
I et Facebook-opslag roser han et nyt skolepolitisk udspil fra Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, De Konservative og Liberal Alliance.
Læs også:”Ingen børn fødes kriminelle”: Hummelgaard vil ikke kun straffe
Læs opslaget her
Han skriver blandt andet, at elever, der udøver vold, bør kunne smides ud af skolerne, hvis skolen vurderer, at elevens tilstedeværelse er for utryghedsskabende:
“Hvis en elev tyr til vold, er der ikke noget at diskutere. Så skal der falde en hammer, ikke et kram. Skolerne skal have rygrad – og redskaber – til at sige: Det her, det finder vi os ikke i. Du er ikke velkommen her længere.”
Læs også:Tesfaye vil have disciplin i folkeskolen: ”Nogle gange stikker det af”
Derudover skriver han også:
“Logikken er i øvrigt identisk til tanken om, at vi selvfølgelig skal smide kriminelle asylansøgere ud af landet.”
Sammenligningen bliver ikke brugt i de blå partiers officielle udspil.
Det blå skolepolitiske udspil.
Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, De Konservative og Liberal Alliance er gået sammen om et skolepolitisk udspil, der koncentrerer sig om fire indsatsområder:
1. Vold og uro skal ud af skolen
2. Elever har ret til kvalificeret faglig undervisning
3. Muslimske skoler har som udgangspunkt ikke ret til støtte fra staten
4. Folkeskolerne skal have mere frihed
Kommentarer
Det er et skråplan at yde…
Det er et skråplan at yde støtte til nogen som helst muslimsk organisation noget som helst muslimsk i det hele taget.
Danmark er et kristent land. Grundlovsfædrene ville med sikkerhed have forbudt alle former for muslimske organisationer - med den nuværende grundlov i øvrigt.
Det er i mine øjne en…
Det er i mine øjne en forbrydelse at yde nogen form for støtte til fascistiske og nazistiske personer og grupper.
Heller ikke de har ret til at leve - eller leve i Danmark
Sådan.Heller ikke noget om skolebørn i min kommentar
“Logikken er i øvrigt…
“Logikken er i øvrigt identisk til tanken om, at vi selvfølgelig skal smide kriminelle asylansøgere ud af landet.”
Det ER da også den samme logik? Ikke spor kontroversielt overhovedet.
Det kan ikke siges så enkelt…
Det kan ikke siges så enkelt. Når børn er udadreagerende er der altid en grund. Den grund skal findes. At smide ud af skolen, hjælper ikke, og er imod loven. Barnet skal have et andet tilbud, der er undervisningspligt. Og der er tilsynspligt med at det sker. At det så ikke altid følges op er en anden sag. Det kræver forældre skole elevengagement, resurser og fast struktur. Det er kompliceret. Ud væk, dur ikke Henrik Dahl og blå stue.
Hverken elever eller…
Hverken elever eller skoleledere ser den store fidus i det borgerlige udspil , som skal give lederne øget muligheder for at smide uønskede elever ud . Og det er jo trods alt dem som et tættest på . Såååå !!!
Det kan man blandt andet læse om i de forskellige kommentarer der er kommet i kølvandet på forslaget.
Amerikanske tilstande i…
Amerikanske tilstande i Danmark. Nej tak Henrik Dahl.
Det er hvad man kan forvente af egotrip partiet Liberal Alliance.
I mange storbykommuner har…
I mange storbykommuner har man ødelagt folkeskolen via “det integrerede skoleforsøg” som har vist sig ikke at fungere.
Ideen er at der i kommunen skal være lige mange etniske børn og invandrerbørn i alle klasserne. Så bliver Danmark et velintegreret indvandrerland.
Pengene bruges på transport fra den ene bydel til den anden på kryds og tværs af indvandrerbørn.
Oftest hvor drengebørnene er et år ældre end klassekammeraterne, fordi danskkundskaber ikke har været tilstrækkelige.
Fysisk veludviklede indvandrerdrenge kommer derfor lynhurtigt til at lægge linjen og frygt bliver hurtigt et parameter i alle klasser. Ingen tør sige fra. Og slet ikke over for folkeskolelærerne, der fra ledelse og politikere har fået at vide at de er ukvalificerede hvis ikke succesen går i hus.
Forældrene opfatter hurtigt utrygheden og de tør heller ikke tale “systemet” imod af frygt for at blive kaldt racister.
Resultaterne bliver derefter. Kundskaberne bliver derefter. Integrationen bliver derefter.
Frustrede børn, frustrerede forældre, frustrerede folkeskolelærere, men ingen ledere tør tale “de røde politiske flertal” i storbyerne imod.
Nu kommer så endeligt et blåt udspil!
Men fejlen sker allerede når muslimske drenge tvinges til at lade sig transportere til boligområder hvor ingen gider dem for hvem kan lave en legeaftale når travle forældre ikke har tid til at transportere børn fra den ene ende af byen til den anden.
Integrationsprojekt storby er en fiasko!
Krage søger mage!
Især indtil der indføres kørselsfradrag for transport af børn til legeaftaler.
Legeaftaler er det eneste der skaber reel integration!
Ingen gider legeaftaler med muslimske drenge der er et år ældre end dem selv.
Mette Frederiksen er dødtræt af utilpassede muslimske drenge.
Det er alle forældre til folkeskoler elever ligeledes.
Men det er ikke drengenes skyld…
De får ikke chancen for at være sammen med ligesindede…
Heri består den reelle frustration.
I øjeblikket går snakken om danskeres behandling af grønlændere overalt i Danmark…
Grønlændere der frivilligt vælger Danmark og danskerne.
De muslimske drenge har ikke noget valg…
Politikerne i storbyerne bestemmer deres skæbne…
I bus tidlig morgen til en bydel, hvor ingen gider lave legeaftaler…
Skolegangen er dømt til fiasko for langt de fleste.
Alle har behov for en legekammerat der forstår en…
Den mulighed får de muslimske drenge sjældent…
Her kunne Folketingets partier starte deres diskussioner om et nyt skoleudspil…
Mødre kræver busordning…
Mødre kræver busordning stoppet: - Mange børn oplever ensomhed og social isolation
Stadig flere partier er skeptiske over ordning, der hver dag sender skolebørn frem og tilbage til andre skoler end deres nærmeste folkeskole.
Bydelsmødrene fra 8220 Brabrand mødte onsdag 30. april 2025 op til byrådsmøde i Aarhus for at høre debatten om af afskaffe den såkaldte henvisningspolitik, som byrådsmedlem Mahad Yussuf (til højre) blandt andet har foreslået.
I lang tid har Bydelsmødrene i 8220 opfordret politikerne i Aarhus Byråd til at droppe den såkaldte skolehenvisnings-politik.
Sprog-screeningen af flersprogede børn virker ikke efter hensigten – og er generelt årsag til stor frustration og uro i de familier, hvis børn skal gennemgå testen, lyder deres argumentation.
Gennem det seneste år har bydelsmødrene forsøgt at overbevise politikerne om, at det er en dårlig løsning at transportere børn til andre dele af Aarhus for at gå i skolen – samtidig med at forskning viser, at børnene lærer mindre og trives dårligere.
De har deltaget i et kaffemøde med skolerådmand Thomas Medom (SF), og de har selv inviteret politikerne fra Børn og Unge-udvalget til møde i Toveshøj for at fortælle om deres erfaringer.
Det har nu ført til, at forslaget om at droppe ordningen onsdag aften skal diskuteres i byrådet. Radikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten foreslår, at de 6-7 mio. kr., bustransporten årligt koster, i stedet skal investeres i at styrke de lokale skoler, som børnene kommer fra – f.eks. gennem to-voksenordning og øget samarbejde med forældrene.
Hovedmand bag forslaget er byrådsmedlem Mahad Yussuf, Radikale Venstre, som har deltaget i møderne med bydelsmødrene. Han håber, at det lykkes at finde et flertal for at afskaffe skolehenvisnings-politikken.
“Jeg håber, at vi kan få opbakning til en afskaffelse af ordningen, der ikke har virket som den skulle, uanset intentionerne. Og så er det en ordning, som jeg personligt synes er diskriminerende, fordi den tvinger nogle børn væk fra deres lokalområde alene på basis af deres etniske baggrund,” siger Mahad Yussuf.
Busbørn klarer sig dårligere
Siden 2006 har Aarhus Kommune før skolestart sprogscreenet alle børn med dansk som andetsprog.
Hvis screeningen viser et ”ikke uvæsentligt behov for dansk som andetsprog”, mister de det frie skolevalg. Børnene kan kun starte på den lokale folkeskole, hvis under 20 procent af eleverne i klassen har et særligt behov for sprogstøtte.
Ellers henvises de til en modtagerskole med færre elever med sprogstøttebehov.
“I dag er 222 børn henvist til skoler uden for deres distrikt, hvilket betyder, at de bliver transporteret langt væk fra deres lokalområde. Forslagsstillerne finder dette utilfredsstillende, og ordningen har vist sig at være uholdbar i de knap 20 år, den har eksisteret,” lyder det i indstillingen.
De i alt fem byrådsmedlemmer fra de tre partier henviser til forskning fra TrygFondens Børneforskningscenter, som i 2020 gennemførte en undersøgelse af henvisningspolitikkens effekt. Resultatet var klart:
”Resultaterne viser, at tosprogede børn med behov for sprogstøtte klarer sig dårligere og lærer mindre, når de henvises til en anden skole i kommunen, sammenlignet med hvis de starter på den lokale folkeskole.”
“Med andre ord betaler børn, der er omfattet af skolehenvisningspolitkken, i dag prisen for den fejlslagne henvisningspolitik, der har været gældende siden 2006. Denne politik, der tvinger tosprogede børn til at blive sendt til skoler langt fra deres hjem, har ikke løst de udfordringer der var hensigten, og de har ikke haft den ønskede effekt på elevernes faglige og sociale udvikling,” lyder det fra de fem byrådsmedlemmer.
De peger på, at de daglige busture, hvor mange børn transporteres langt væk fra deres hjem, gør det svært for dem at få et velfungerende socialt børneliv med gode venner og fritidsliv.
“I stedet bør vi fokusere på, hvad der er godt for det enkelte barn og sikre, at børnene får den støtte, de har brug for enten i deres distriktsskole eller andre nærliggende skoler,” skriver de.
De foreslår blandt andet, at Aarhus Kommune skal tilbyde rådgivning og vejledning til forældre med børn med sprogstøtte behov, så de frivilligt kan vælge den skole, der bedst understøtter deres børns udvikling.
49 lokale børn køres til en anden skole
Af de 222 børn, som aktuelt er en del af skolehenvisningspolitikken, kommer en betydelig andel fra Sødalskolens distrikt. Hele 49 elever fra lokalområdet – svarende til 2-3 klasser – bliver i dag kørt til en anden folkeskole i Aarhus.
Flest, 23 elever, køres til Højvangskolen i Stavtrup, mens 12 køres til Skåde Skole, 6 til Risskov Skole, 2 til Tranbjerg Skole, mens 5 går på naboskolen, Engdalskolen, og en enkelt på Katrinebjergskolen.
Bydelsmødrene har i møderne med politikerne fortalt om den forudgående sprog-screening, der af både børn og voksne opleves som frustrerende og utryg.
Og forskergruppen med tilknytning til TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet som i perioden 2007-2016 undersøgte i alt 954 elever, kom yderligere frem til, at de henviste børn oplevede signifikant større mistrivsel i indskolingen som f.eks. ensomhed, hovedpine og mavepine end de børn, der gik på den lokale folkeskole.
Også fagligt viste det sig, at såkaldte busbørn klarede sig signifikant dårligere i de nationale tests end deres jævnaldrende på den lokale skole.
Aarhus Kommunes udgifter til administration af skolehenvisningspolitikken har gennem årene været nogenlunde stabil på ca. 2,0 mio.kr., mens udgifter til befordring af henviste elever har været svingende. Udgiften til bustransport har siden 2020 ligget på mellem 6,2 og 8,2 mio. kr.
De blå partier kunne glimrende tage udgangspunkt i ovenstående…
Det skulle være så godt, men så er det faktisk skidt…
“Henrik Dahl, mener, at urolige børn skal kunne smides ud af folkeskolerne på samme måde”
Mødrene ønsker allerede deres børn ud af folkeskolerne og hjem i deres egne lokale folkeskoler…
For at få et liv. Som alle andre børn. Med legeaftaler. Med ligesindede kammerater..
Integration? Ja, det kunne de jo starte med i Folketinget. Forstå hinanden. Være noget for hinanden. Eller blot stiltiende - acceptere hinanden - og hinandens forskelligheder.
Krage søger mage!
I Danmark! Som i muslimske lande!
Man kan ikke sammenligne…
Man kan ikke sammenligne pærer og bananer...
Hvordan kan man vide det?
Jo, ved at sammenligne dem, selvfølgelig.
Hvorfor fyrer folk altid sådan noget vrøvl af?
Man kan ikke blande æbler og pærer! Det gør man da i masser af kantiner.
I øvrigt sammenligner ligner Henrik Dahl overhovedet ikke pærer og bananer. Eller uvorne elever og kriminelle indvandrere.
Han trækker en parallel mellem sanktionsmuligheder.
Så hallo!?!
For nogle årtier siden blev…
For nogle årtier siden blev problembørn sendt på specialskoleophold i en anden landsdel. Her var børnefagligt personale til rådighed. Drengenes ophold varede nogle måneder eller hele skoleåret.
Nogle var blevet anbragt for at være frække og svare igen - eller misforstået af en lærer. For mange hjalp det at komme lidt væk hjemmefra og få snakket tingene igennem. Og forældre fik rådgivning fremadrettet.
Mistanke om diagnoser kunne afvises. Der var måske tale om jalousi i søskendeflokken, opmærksomhedsmangel på hjemmefronten, osv.
Men drengene blev der taget hånd om - og der blev ro i klassen, når en ondskabsfuld drillepind forsvandt.
Og efterfølgende enten kunne vende tilbage i forbedret tilstand eller genstarte på en anden skole.
Hvad er der blevet af de specialskoler? Hvorfor venter man med at skride ind, til det kører af sporet? Da problemet ofte bunder i forældrene, må familierne være kendt fra barnet starter i børnehave og/eller vise sig i de små klasser.
Hvis der er god kontakt til forældrene, kan det næppe gå helt galt. Men det er ikke nemt at være indvandrerdreng med én kultur hjemme - og en helt anden i skolen. Forskellige regler og værdier kan være frustrerende at finde rundt i. Så hvorfor sætter man ikke de forældre på skolebænken, når barnet starter i børnehave og forklarer dem, hvad der forventes af dem som forældre i Danmark, om dansk børnepædagogik og de skrevne og uskrevne regler, osv.
Er der noget, jeg ikke kan fordrage, er det vores danske konfliktskyhed og berøringsangst. Man skal blande sig, skal man - og det er vores samfund, det gælder!
Liberal Aliances politik er…
Liberal Aliances politik er alene hver for sig. Og ikke frihed sammen i fællesskab i tillid - Velfærdsstaten.
De unge, som tilsyneladende er draget af Alex Vanopslagh's TikTok danse, har helt misforstået, hvad der giver frihed. De tror alle sammen de bliver en stor succes hver for sig.
Men før eller siden vågner de unge op til virkeligheden. Den de skal leve i.
Tilføj kommentar