Annonce

Historisk Ryanair-aftale åbner op for dansk overenskomst

Det ellers så fagforeningsfjendske lavprisselskab Ryanair anerkender britisk fagforening. En dansk overenskomst kan være på vej.
Det irske lavprisflyselskab Ryanair meldte tirsdag ud, at det formelt anerkender og vil forhandle med den britiske pilot-fagforening BALPA.

Det er første gang i selskabets 32-årige historie, at selskabet formelt anerkender at ville forhandle kollektivt med de ansatte igennem en fagforening. Anerkendelsen er det første skridt i retning af en egentlig overenskomstaftale mellem Ryanair og selskabets medarbejdere.
Og det glæder man sig over i piloternes fagforening, der fremover skal repræsentere Ryanairs 600 ansatte i Storbritannien og Irland.

“Med Ryanairs’ hidtidige fjendtlighed i mente, så er dagens aftale historisk,” siger Brian Strutton, der er generalsekretær i den engelske pilot-fagforening BALPA, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Vi var indledende skeptiske omkring Ryanairs oprigtighed i det her, men i vores samtaler og møder med dem, har de vist at de er oprigtigt ønsker et konstruktivt forhold til fagbevægelsen.”

Beslutningen om at anerkende den britiske fagforening kan på sigt også åbne op for at Ryanair anerkender og laver overenskomster med fagforeninger i andre lande.

“Jeg håber, at dette er begyndelsen på et stærkt og gensidigt givende forhold mellem BALPA og Ryanair og jeg opfordrer Ryanair til at indgå aftaler med pilot-fagforeninger i andre lande og med kabinepersonalets fagforeninger,” siger forbundssekretæren til Reuters.

Skal forhandle i Danmark
Et af de steder er Danmark, hvor Ryanair i 2015 forsøgte at etablere en såkaldt base i København, men endte med at trække sig igen, fordi selskabet ikke ville indgå en overenskomst. Det fik i 2016 Ryanair til at lukke sine baser, men nu kan selskabet være på vej tilbage.

"Det er vigtigt skridt for de engelske piloter. I Storbritannien har man brug for en anerkendelsesaftale før man kan få gang i forhandlingerne om en overenskomst,” siger Thilde Waast fra Flyvebranchens Personale Union, FPU, til Netavisen Pio og fortsætter.

”Det behøver vi ikke i Danmark. Derfor kan vi forhåbentlig hurtigere komme i gang med at forhandle en overenskomst, der kan løfte bunden for de ansatte i Ryanair. Vi er parate. Den 8. februar finder vi ud af hvor Ryanair står,” siger hun med henvisning til, at FPU i næste måned skal mødes med Ryanair.

Ekspert: Ryanair mangler piloter
Ryanairs pludseligt opståede villighed til at anerkende fagforeninger og til at forhandle løn- og arbejdsvilkår med medarbejderne, så skyldes ifølge Andreas Krog, der er redaktør på branchemagasinet check-in.dk, at det går generelt går bedre i luftfartsindustrien og at de øvrige selskaber er begyndt at ansætte piloter igen.

”De fleste piloter søgte til Ryanair mere af nød end af lyst, fordi de skulle have flere flyvetimer, blandt andet for at betale af på deres gæld fra at tage flycertifikat. Og det fik de hos Ryanair. Nu kan de også få det hos andre selskaber, men på meget bedre vilkår,” fortæller Andreas Krog til Netavisen Pio.

Det er også denne øgede konkurrence om piloterne, som har fået Ryanair til at annoncere en 20 procents lønforhøjelse, samt andre forbedringer af arbejdsforholdene.

En generel positiv udvikling i flybranchen kombineret med et kinesisk marked i hastig vækst, har skabt mangel på piloter. En rapport fra Boeing fra sidste år advarede om, at der de næste tyve år vil komme til at mangle 600.000 piloter på verdensplan – mere end dobbelt så mange som i dag.

Ryanair har 12.500 medarbejdere, 400 fly og flyver til mere end 200 destinationer i Europa og Nordafrika. Ryanair er Europas største flyselskab målt på antal passager. Selskabet havde i 2017 en omsætning på 6,6 milliarder euro og et overskud på 1,3 milliarder euro.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet