HK har medlemsfremgang for første gang i årevis – sådan har de gjort

Organiseret fremgang

HK har medlemsfremgang for første gang i årevis – sådan har de gjort

I mere end et årti har HK Danmark oplevet tilbagegang i medlemstallene, men nu er kurven vendt – og det er ikke kommet af sig selv, siger formanden

Mads Samsing, forbundsformand i HK Danmark
Billedtekst
Mads Samsing, forbundsformand i HK Danmark, har klare forventninger om, at udviklingen fortsætter.
Foto: HK Danmark

Da Danmarks Statistik udkom med den årlige opgørelse for de danske fagforeningers medlemstal tirsdag, var det et hårdt slag for mange overenskomstbærende fagforbund, der over en bred kam oplevede fald i medlemstallene.

Men for HK Danmark var der anderledes meget at fejre – de har for første gang i årevis oplevet medlemsfremgang.

Siden 2013 hvor forbundet havde 199.726 erhvervsaktive medlemmer, er medlemstallet faldet med knap 20 procent frem mod 2024.

Men i 2025 knækkede kurven altså til den positive side, og forbundet fik 2.899 flere medlemmer end året før, hvilket bringer dem op på 163.355 medlemmer i alt.

Læs også:Fagbevægelsen er under pres, men her er ti forbund med fremgang

Forbundsformand i HK, Mads Samsing, glæder sig over udviklingen og peger samtidig på, at skuden ikke er vendt af sig selv:

“Vi har haft ét meget klart fokus: Medlemmerne skal kunne mærke, hvorfor det giver værdi at være medlem af HK,” siger formanden til Netavisen Pio.

Og for at give medlemmerne værdi, har de indført nogle nye og helt konkrete tiltag, forklarer han:

“Vi har blandt andet indført et nyt solidarisk kontingent, hvor medlemmer med de laveste lønninger betaler mindre, mens alle medlemmer får adgang til kollektiv lønforsikring,” forklarer han og fortsætter:

“Samtidig har vi stort fokus på at være tættere på medlemmerne ude på arbejdspladserne og levere stærke overenskomstresultater, som medlemmerne selv har været med til at stille krav til og stemme hjem med stor opbakning.”

Topbillede
HK Danmark medlemstal
Kilde: Danmarks Statistik

Skal skabe tryghed i en utryg verden

Ifølge Samsing har de tiltagende udfordringer i samfundet hvad angår konflikter og økonomi været medvirkende til et skærpet fokus på, at medlemmerne skal finde tryghed i HK:

“I en mere usikker tid betyder det noget at kunne få hjælp, hvis der opstår problemer på jobbet, og samtidig have tryghed gennem for eksempel lønforsikring og juridisk rådgivning,” siger han og uddyber:

“Mange oplever, at det er svært at få hverdagen til at hænge sammen. Udviklingen i verden omkring os har givet noget utryghed. Faglig organisering handler ikke mindst om netop trivsel og tryghed.”

Forventer fortsat fremgang

Selvom udviklingen føles som en sejr, er der ikke tid til at hvile på laurbærene ifølge Mads Samsing.

Og til spørgsmålet om, hvorvidt HK fortsat forventer fremgang i medlemstallene, er svaret klart:

“Ja, det gør vi. Vi er meget bevidste om, at medlemsfremgang ikke er noget, man kan tage for givet, men vi fortsætter ad de spor, vi har lagt,” siger han og fortsætter:

“Konkurrencen om medlemmerne er hård, og mange spørger: ‘Hvad får jeg egentlig ud af at være medlem?’ Det er det, som vi skal ud at vise på arbejdspladser, på uddannelserne og i den politiske interessevaretagelse.”

Læs også:Nu er det officielt: Gule Det Faglige Hus er nu Danmarks største

Derfor ser han heller ikke ét års fremgang som et tegn på, at arbejdet er gjort, siger han og uddyber:

“Vi ser det som et tegn på, at vi har fat i noget rigtigt – men også som en påmindelse om, at vi i HK hele tiden skal udvikle os sammen med de krav, vores medlemmer og potentielle medlemmer har til os.”

Klar med klare mål og tiltag

HK er altså langt fra færdig med at forfølge den opadstigende kurve, hvis man spørger formanden:

“Målet er klart: HK skal organisere flere lønmodtagere og stå stærkere på arbejdspladserne.”

For medlemsandelen betyder noget – og det er netop som overenskomstbærende fagforening, at HK kan forhandle løn og arbejdsvilkår, bygge fællesskaber og sikre resultater, medlemmerne kan mærke i hverdagen, siger Samsing.

Vi skal tidligere i kontakt med unge

Derfor er han også allerede klar med nye redskaber for at fastholde den positive udvikling:

“Vi kommer til at prioritere unge og arbejdspladserne højere de kommende år. Vi skal tidligere i kontakt med unge – allerede på uddannelserne – og vi skal være mere synlige ude på arbejdspladserne. Det er dér, medlemmerne mærker værdien af et fagligt fællesskab, og dér kampen om organiseringen står.”

Læs også:Krifa mister medlemmer for femte år i streg - formand kommer med opfordring til ny regering

Som en sidste pointe tilføjer han, at medlemmerne også fortsat skal opleve, at HK leverer hurtigt og konkret, når de har brug for hjælp:

“God rådgivning, og at vi er til stede tæt på medlemmerne og arbejdspladserne, er afgørende for, at vi kan fortsætte medlemsfremgangen.”

Opdatering kl. 16.09: Af artiklen fremgik der tidligere medlemstal fra 2007. De kan ifølge Danmarks Statistik dog være fejlbehæftede, hvorfor artiklen nu tager udgangspunkt i tal fra 2013.

Signe Marie Flindt

Journalist på Netavisen Pio.

Kommentarer

Indsendt af Thor (ikke efterprøvet) den Torsdag den 21.05.2026 - 19:51

Stort tillykke med de flotte resultater til HK. Godt gået!

Håber andre tager ved lære, og kigger nøje på, hvad I har lavet af tiltag for at vende udviklingen. Der er uden tvivl meget, der nemt kan genbruges andre steder.

Indsendt af Aksel Jensen (ikke efterprøvet) den Fredag den 22.05.2026 - 03:29

Lad fagforeningsmedlemmer få 10% af lønnen udbetalt i aktier i firmaet.

Lad det ulige Danmark finde nye veje.

Jacob Ellemann siger at forskellen ligger i at være hård eller blød i dansk politik.

Det gælder sikkert også i erhvervslivet!

Det gælder sikkert også på arbejdsmarkedet!

Er du en hård negl der kan det hele?

Eller er du blot blød og lader tingene komme stille og roligt

De hårde tager tævene når investeringerne slår fejl!

De hårde scorer kassen når investeringerne viser sig at være den vej tingene går!

Uligheden i politik og i livet i almindelighed ligger i hårdheden!

Ifølge en erfaren venstre politiker!

Og Lars Løkke er den hårdeste hund af dem alle!

Hvad vej blæser vinden og hvor skinner solen i morgen!

Ja, det ved vi i morgen aften!

Aktiesparekontoen skal sættes op!

Måske er det tiden at alle danskere tvinges til at investere i aktier!

Så alle får en vis hårdhed og robusthed!

Måske burde 10% af lønnen altid udbetales i aktier!

Det ville være gidt for investeringsniveauet i Danmark!

Og folk havde 10% færre kroner at flyve på ferie for!

Og folk havde 10% færre kroner at købe hus for og betale husleje for!

Boligmarkedet ville score 10% mindre!

Og priser kunne holdes i ro, idet der er 10% færre kroner at efterspørge med!

De rige ville have et mindre provenu!

Til gengæld bliver danskere generelt aktieejere og uligheden på grund af aktieformuerne ville reduceres!

De hærde ville vokse i antal!

Tvunget af vores lovgivning!

Ejerskaberne i Danmark ville spredes!

Noget Løkke ønsker sig!

Men ad frivillighedens vej!

Det har aldrig været socialdemokratisk politik!

Definer samfundet og indret det derefter!

Ønsker vi mindre ulighed, så tving aktierne over på ganske almindelige lønmodtageres hænder!

Akrier binder din likvide kapital, men det har klimaet såmænd godt af!

En aktiebeholdning reducerer din rejselyst!

Indtil du kan realisere “din rettidige omhu”

Gevinsten over tid er historisk 8-10% af dine aktier årligt!

Lønmodtagere mangler modet (hårdheden)!

Det er et d3 omratisk problem!

Siger den erfarne Uffe Ellemann!

Rettidig omhu koster i nuet!

Men varmer i fremtiden!

Uligheden reduceres!

Danmark skal være rigere siger Troels Lund!

Men for hvem?

Aktieejerne!

Derfor: tving alle lønmodtagere til at blive aktieejere!

Hvordan det skal gøres burde være en del af regeringsforhandlingerne…

De tunge elbiler ødelægger veje og vejbelægninger og sliddet på dækkene ødelægger miljøet…

Læg miljøafgifter på elbilerne allerede nu!

Og hvor ender batterierne? Batteriafgufter allerede nu?

Batterierne bliver en større bekostning end asbesten på vores lossepladser…

De nye asbestregler er den største ulighedsskabende lov i Danmark nogensinde…

Forureneren betaler…

Ja, dansk eternitfabrik er forureneren…

Hvem betaler forureningen fra batterier, slidte veje og gummigranulat fra alle elbilernes dæk, der slides 10 gange hurtigere end dæk fra benzinbiler…

Forureneren betaler…

Uligheden betaler…

De hårde elbilejere scorer kassen…

De hærde politikere scorer kassen…

De bløde mænd i deres gamle benzinbiler bliver taberne…

Siger Jacob Ellemann

Og aktier har de aldrig turdet købe…

Tænk hvis projektet gav mindre end beregnet som for 700 aktieinvestorer i solcelleparken i Lemvig kommune. Nu købes 4 ud af 5 aktieejere ud af projektet..

Hårdheden var der ikke…

Til gengæld var vejret så hårdt at alle beregninger slog fejl…

Præcist som med elbil-eldoradoet i øjeblikket…

Hvem kommer til at betale for fejlinvesteringen i alle de nye elbiler?

Ja, gæt engang?

Elbil-ejerne?

Næppe!

Radikale forstår altid at score kassen…

Et grønt Danmark!

Nej det bliver alle de bløde danskere…

Hardcore radikale er for længst løbet med gevinsten…

Asbesthusejerne sidder med regningen!

Stavnsbundne….

Danske skattebetalere rammes kollektivt af skrottet fra elbilerne…

Vent blot og se om ti år …

De rige har for længst solgt skidtet!

Så fattigrøvene der kommer til at eje de billige brugte elbiler ender med regningen.

De radikale hårde frontløbere griner allerede hele vejen ned i banken…

Ingen registreringsafgift!

Men skrotningsafgift!

Asbest-uligheden erstattes af skrot-elbilejerne…

Læg allerede nu skrotafgift på nye elbiler…

Det er den eneste måde at asbest-skandalen kan undgås på…

Uligheden skabt af hårde radikale politikere…

En blød Troels holder kun en uge som kongelig undersøger…

De hårde lønmodtagere er medlem af en ægte fagforening.

De bløde lønmodtagere er medlem af en gul eller ingen fagforening..

Hårdheden ødelægger dansk politik siger Jacob Ellemann…

Lars Løkkes prøveballoner er som varm luft i en hård verden, der venter på jernhårde fagforeningsfolk som dem på Axelborg, der er et markant nyklassicistisk bygningskompleks på Vesterbrogade i København, tæt på Rådhuspladsen. Bygningen fungerer i dag som hovedsæde for interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer og er opkaldt efter Københavns grundlægger, Biskop Absalon.

Og snart er Børsen genopbygget…

De hårde mænds højborg…

VLAK i blød udgave er ikke noget for Lars Løkke…

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.