Annonce

Imperium med 85 danske barer og natklubber har ingen overenskomst

Ingen af barkongen Adam Falberts natklubber og barer i Danmark har overenskomst. Løn- og arbejdsforhold et tabu blandt ansatte i Rekom Group
Ingen danske ansatte i bar- og natklub-imperiet Rekom Group, der omfatter omkring 85 barer og natklubber i København, Vejle, Horsens, Aarhus og Aalborg, er dækket af en overenskomst.

Det bekræfter fagforbundet 3F over for Netavisen Pio:

Rekom Group står på vores liste over virksomheder vi gerne vil overenskomstdække

”Rekom Group står på vores liste over virksomheder vi gerne vil overenskomstdække,” bekræfter forhandlingssekretær hos 3F Privat Service Hotel og Restaurant, Peter Lykke Nielsen.

I spidsen for Rekom Group står Adam Falbert, der er god for 320 millioner kroner – efter at han sidste år solgte størstedelen af bar- og diskotekskoncern, Rekom Group, til kapitalfonden Catacap.

Adam Falbert er dog fortsat adm. direktør i Rekom Group, og han ejer fortsat 20-25 pct. af bar-imperiet Rekom.

Oplysninger om løn er tabu

Forespørgsler,  som Netavisen Pio har foretaget blandt ansatte og bestyrere på en række Rekom Group-barer i København City, viser, at løn- og arbejdsvilkår er tabu i Rekom Group. Kun Rekom Group-toppen må udtale sig.

”Nej, vi må intet sige om lønninger og arbejdsforhold. Vi har forbud mod at udtale os om den slags,” lyder det fra en de Rekom-ansatte, som Netavisen Pio mødte mandag i København City. Samme melodi modtog vi hos andre bartendere og bar-bestyrere, vi talte med.

Nej, vi må intet sige om lønninger og arbejdsforhold

Netavisen Pios foreløbige research viser, at de ansatte typisk er unge, og at en pæn del af de ansatte er udlændinge, der ikke taler dansk.

Adam Falbert henviser Netavisen Pio til juridisk chef hos Rekom Group, Allan Steen Lynge, for oplysninger om baggrunden for manglende overenskomst og nærmere oplysninger om løn- og arbejdsvilkår hos Rekom Group.

Allan Steen Lynge bekræfter over for Netavisen Pio, at Rekom Group ikke har indgået overenskomst med fagforbundet 3F:

REGA har som mål at følge FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv

"REKOM har, ligesom en del andre større restaurationsgrupper og koncerner, valgt at være en del af Restauratørernes Garantiordning, i daglig tale kaldet REGA. REGA har som mål at følge FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv (UNGPs) fra 2011;  den internationale standard for ansvarlig virksomhedsadfærd. Alt sammen indenfor rammerne af FN’s Global Compact principper," skriver Lynge i et mail-svar.

Lynge føjer til, at Rekom "finder vi arbejdet med FNs standard tidssvarende og relevant, da det er en standard, som passer til alle vores forretninger – både indenfor og udenfor landets grænser, også når det gælder medarbejderforhold."

Kæmpe koncern i Norden

Rekom Group omfatter pt. 118 barer og natklubber i Danmark, Norge og Finland. Blandt dem konceptbarerne A-Bar, Heidi's Bier Bar, Den Glade Gris, Hornsleth Bar, The Drunken Flamingo og Bæst.

Rekom Group har på nordisk plan omkring 3.000 ansatte.

Rekom Group har netop udvidet bar-imperiet med yderligere 18 barer. Det skriver Vejle Amts Folkeblad.

18 ud af 38 barer fra vejlensiske NOX Network er således blevet købt af Adam Falberts nattelivskoncern.

Temabar, Tartan Pub og Eske's i Vejle er blandt de barer, som altså nu bliver en del af  Rekom-imperiet.

Rekom ejer omkring halvdelen af barerne i Aalborg-drukgaden, Jomfru Ane Gade

Rekom ejer omkring halvdelen af barerne i Aalborg-drukgaden, Jomfru Ane Gade. Rekom ejer barer og natklubber i en række større byer i Norge. Blandt andet i Oslo, Bergen og Stavanger.

Adam Falbert og Rekom Group omsatte for knap 600 millioner kroner i 2018. Bar-imperiet har planer om at udvide kraftigt i resten af Skandinavien og også i Europa.

”Det lyder ekstremt, men rejsen er først lige begyndt. Lige nu er målet, at vi skal være Europas største barkoncern,” udtalte Adam Falbert til Børsen i april.

Salgspris hemmelig

Prisen for det delvise salg af Rekom Group er hemmelig. Men 2018-regnskabet for Adam Falberts private holdingselskab, ANF Enterprises ApS, viser, at Falbert i seneste regnskabsår indkasserede 262 millioner kroner efter skat på salget med videre:

”Resultatet er positivt påvirket af avance ved salg af ejendomme i datterselskaber, salg af kapitalandele samt værdireguleringer af selskabets øvrige aktiver,” skriver Adam Falbert i regnskabet ifølge finans.dk

Opdateret kl. 16.20 med kommentarer fra Rekom's juridiske chef, Allan Steen Lynge.

Rekom-barer i København

Ifølge Rekom Groups hjemmeside ejer bar-imperiet blandt andet følgende barer og nat-klubber i København: 

Vestergade:

Guldhornene, Musen & Elefanten, Heidi's Bier Bar, Tyrolia, A-Bar, Dorsia, Tørst Bar, Stereo Bar, La Boucherie, The Drunken Flamingo

Gothersgade:

Cucaracha Bar, Rabalder Bar, Andy's Bar, Da Vinci Bar, Natcafeen, Lola Club, Aloha Beach Bar, Stereo Bar

Øvrige:

Hvide Lam, Skaal Beer and Food, Rhino Bar, No Stress, Simpelt V., Bar 7, Eldorado, Hive, Farfar, Bæst, Paperball, Little Green Door, Den Glade Gris, La Tequila Bar, Hornslet Bar

 

Rekom og CSR

Selv om Rekom Group ikke har tegnet overenskomst i Danmark, så reklamerer bar-imperiet på sin hjemmeside med, at Rekom "er en del af UN Global Compact, et sæt retningslinjer for virksomheders brug af samfundsansvar".  

Rekom's tredje fokuspunkt er "at arbejde for at forbedre medarbejderforhold og arbejdsmiljø":

"Vi har en vision om at skabe positive globale og samfundsmæssige forandringer. Vi er en del af UN Global Compact, et sæt retningslinjer for virksomheders brug af samfundsansvar, som vi anvender i vores virksomheds samfundsansvarlige strategi (CSR). Vores medarbejdere er kernen og drivkraften; de er ansigtet udadtil, de er vores øjne i natten og kontakten med alle vores gæster. Det er her forandringen begynder, så for at sætte handling bag ordene er følgende 6 fokuspunkter en del af vores REKOM-Kultur:

  1. At skabe sikkerhed for vores gæster, når de besøger os – tryghed og vished for en oplevelse uden diskrimination, vold og sexisme
  2. At opfordre til ansvarligt alkoholindtag
  3. At arbejde for at forbedre medarbejderforhold og arbejdsmiljø
  4. At stille krav til samarbejdspartnere om ansvarlig virksomhedsføring – økonomisk, miljømæssigt og socialt
  5. At vores kommunikation fremmer en positiv, konstruktiv og professionel relation med vores kollegaer, gæster og samarbejdspartnere
  6. At udvikle og forbedre vores data-og informationssikkerhed"

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

For nogle år siden var der en restaurant i Vejle som havde en overenskomst med den kristelige, der kunne 3F lave boykot og blokader - her er 85 barer uden overenskomst overhovedet og 3F lader det køre - skulle næsten tro at ledelsen i 3F får noget under bordet for ikke at gøre noget -

For nogle år siden var der en restaurant i Vejle som havde en overenskomst med den kristelige, der kunne 3F lave boykot og blokader - her er 85 barer uden overenskomst overhovedet og 3F lader det køre - skulle næsten tro at ledelsen i 3F får noget under bordet for ikke at gøre noget -