Annonce

Ingen klimavej udenom transporten

Danmark skal igen være en grøn stormagt, og derfor er der ingen vej udenom transporten. S vil have 500.000 grønne biler på vejene i 2030.
Nu starter forhandlingerne om fremtidens energipolitik. Vi skal selvfølgelig stadig bygge flere vindmøller, men hvis vi skal løse vores klimaudfordring er der ingen vej udenom transportsektoren. Hvert år stiger vores klimabelastning fra transporten.

Og selvom vi skal udbygge den kollektive transport er der familier, som er helt afhængige af bilen i hverdagen. De biler skal i fremtiden være grønne. Derfor sætter Socialdemokratiet nu et nyt klimamål om, at vi i 2030 skal have 500.000 el-, hybrid- og brintbiler på de danske veje.

En halv million grønne biler er meget ambitiøst
Det er ekstremt ambitiøst. I dag er der blot 12.000 grønne biler og vores mål svarer til at hver anden bil, der sælges i 2030, er grøn. Derfra vil det gå endnu stærkere.

Nogen vil måske spørge, hvorfor vi ikke bare forbyder alle benzin- og dieselbiler fra 2025 som andre partier har foreslået. Men det ville ikke være socialt retfærdigt. Elbilerne er stadig dyrere (også uden afgift) end almindelige biler og mange lønmodtagere er afhængige af deres bil uden nødvendigvis at have råd til en elbil.

Vi ved godt at vi ikke kan presse bilproducenterne gennem et nationalt dansk forbud, fordi det danske marked er for småt. Derfor vil et forbud bare betyde, at nogle lønmodtagere ikke længere har råd til en bil. Til gengæld skal vi sikre, at der kommer flere elbiler på de danske veje, så bilproducenterne fremover ikke sender de nye, billigere og bedre elbiler udenom Danmark.

Samtidig skal vi sammen med de mest ambitiøse lande i EU presse på for at få udfaset de fossile biler. Får vi flere store lande med, er det klart bilproducenterne vil være nødt til at levere billigere elbiler. Frankrig og England har eksempelvis foreslået et stop for salg af fossile biler i 2040 og det kan måske blive endnu tidligere.

Derudover kan vi lave begrænsninger på dieselbilerne for at mindske luftforureningen ikke mindst i de store byer. Alt for mange dør hvert år for tidligt på grund af den partikelforurening som er særlig slem fra dieselbilerne. Men begrænsning af dieselbilerne er altså ikke af klimahensyn.

Vi skal jo ikke bo i jordhuler i fremtiden
Vi er alle afhængige af at komme rundt. Vi skal frem og tilbage fra arbejde, aflevere børn, købe ind og på familiebesøg i andre dele af landet. Mange bruger cyklen, bussen eller tog i hverdagen. Især i byerne. Det er godt. Men for rigtig mange familier i Danmark er den vigtigste og reelt den eneste transportmulighed en bil, når det hele skal hænge sammen.

Man kan redde klimaet ved at stoppe med at leve og flytte sig, som vi gør. Men der er næppe mange der har tænkt sig, at vi skal bo i jordhuler og gå på arbejde alle sammen.

Grøn transport er derfor et godt eksempel på en klimaløsning, som leverer de samme fordele som de gamle teknologier – bare uden at ødelægge kloden for kommende generationer. Der er meget at hente for både klima og renere luft, hvis flere vælger en elbil, brintbil eller opladningshybrid. Og hvis vi får elektrificeret mere jernbane og får flere elbusser i den kollektive trafik.

Klimaløsninger kræver politisk handling
Klimaudfordringen kræver politisk handling og smarte løsninger. Nu sætter Socialdemokratiet et mål om, at der skal være 500.000 grønne biler i Danmark i 2030.

Vi foreslår blandt andet lavere skat på klimavenlige firmabiler, en gevinst til kommuner der skifter benzinslugerne ud med grønne alternativer og vi vil udskyde indfasningen af registreringsafgift på elbiler, der ellers vil øges næste år.

Derudover sætter vi turbo på udbredelsen af hurtige ladestandere, så man på ti minutter kan få opladet sin bil på vej på tværs af landet.

Danmark skal igen være en grøn stormagt. Og der er ingen vej udenom transporten.

 
Jens Joel er medlem af folketinget for Socialdemokratiet, hvor han er klima- og energiordfører.
‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer fem gange om ugen med provokerende, nytænkende og/eller debatskabende indlæg, som sætter dagsorden i arbejderbevægelsen.
Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.


Flere artikler om emnet