Annonce

Ingen ”nordkoreanske metoder” mod detailhandlen

Venstres anklager om Dan Jørgensens ”nordkoreanske” stil og LA’s anklager om ”rockermetoder” klinger hult i dag, hvor store dele af detailbranchen frivilligt har forpligtet sig til et charter, der skal gøre det lettere at købe sundt ind.
”Man skulle tro, det var en minister fra Nordkorea, der talte til masserne i megafon.”

Sådan sagde Venstres Kim Andersen sidste sommer, da fødevareminister Dan Jørgensen ønskede at holde detailhandlen op på deres ord om, at de ville spille en større rolle i forhold til danskernes sundhed. Ministeren ville have et topmøde med detailhandlen for at drøfte blandt andet butikkernes indretning, så eksempelvis søde sager ikke står i børnehøjde ved kassen.

Simon Emil Ammitzbøll (LA) var helt på bølgelængde med sin Venstre-kollega og sagde til DR Nyheder:

”Jeg har ikke meget respekt for Dan Jørgensens rockermetoder i forhold til at afpresse private virksomheder: 'Hvis I gør, som jeg vil, så slipper I for lovgivning. Men hvis I ikke gør, som jeg vil, så kommer jeg efter jer alligevel'”

Men i weekenden er det kommet frem, at der ikke har været rockermetoder eller nordkoreanske tricks i brug overhovedet, og skræmmekampagnen med de store ord er gjort til skamme.

Detailhandlen har nemlig forpligtet sig til, at det skal være nemmere at købe sunde, økologiske, lokale varer, når du køber ind i dit supermarked.

”Over halvdelen af Danmarks detailhandel har forpligtet sig til at gøre noget for, at vi danskere kommer til at købe mere ansvarligt ind - det vil sige vælge sundere varer, mere økologi, bedre dyrevelfærd, købe ind efter årstiderne og nedbringe madspildet,” udtaler fødevareminister Dan Jørgensen (S) til Berlingske Nyhedsbureau.

Intern konkurrence mellem kæderne
Det er Coops butikker, Rema 1000, Superbest, Spar, Kiwi, Lidl og De Samvirkende Købmænd, som har skrevet under på et såkaldt charter. Aftalen indeholder dog ikke konkrete ting, som detailhandlen skal gøre.

”Hvad detailhandlen præcis vil gøre, er op til de enkelte kæder, så det bliver en intern konkurrence. For at sikre, at det ikke bare bliver ved snakken, men at de bliver holdt op på det, de forpligter sig til, skal der afrapporteres en gang om året. Der skal de offentligt stå til regnskab”, siger Dan Jørgensen, som nu vil undersøge, om man også kan lempe nogle af reglerne for butikkerne.

”Det nytter ikke, at jeg på den ene side siger til detailhandlen, at jeg gerne vil have den til at være mere ansvarlig - når der på den anden side er en masse bureaukratiske regler, der for eksempel gør, at det er vanskeligt at sælge de økologiske varer på den måde, man gerne vil. Nu går vi reglerne igennem med en tættekam og rydder op i overflødigt bureaukrati,” siger han.

 

 

 

Public affairs- og pressekonsulent hos Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF).

Tidligere student på Netavisen Pio


Flere artikler om emnet