IT-uvidenhed præger Christiansborg

Det ville klæde politikerne, hvis de kunne begynde at vise mere indsigt i problemstillingerne på IT området.
Foto: Colourbox
I sidste uge kom youtuberen Matt Watson frem med en dækning af hvordan youtube-kommentarer bruges af pædefile. En historie der har taget internettet med storm.

Det er en forståelig krise, der har bragt forudsigelige resultater. Youtube har lukket hundredvis af kontoer og foretaget general krisehåndtering. På den politiske front er nyheden dårligt kommet frem før IT-ordførere fra folketinget er ude med forhastede og dårligt gennemtænkte forslag. Noget der burde bringe bekymring.

Ofte har politikerne vist sig mere udvidende om IT end de børn de skulle forestille at beskytte

Tag ikke fejl, beskyttelse af børn bør støttes i alle henseender. Men når det netop kommer til IT-politik så har politikerne i folketinget og i EU, aldrig formået at vise sig tilstrækkeligt informeret om emnet. Ofte har de vist sig mere udvidende om IT end de børn de skulle forestille at beskytte.

Politikerne ved ikek særlig meget

Tag det seneste forslag fra DF-ordfører, Jan Rytkjær Callesen, hvor han siger at Nem-id eller personnummeret skulle bruges til at oprette en konto på Facebook og Youtube.

For det første er det svært at forestille sig hvordan en særskilt begrænsning på danske profiler skulle stoppe de pædofile, der jo kommer fra hele verden. I tilfældet med nemid får du også et problem når det først gives ud til 15-årige mens Facebook og Youtube tillader børn ned til 13-års alderen at tilmelde sig. Skal danske børn have dårligere forhold på nettet end resten af verden? Alt dette er før vi begynder at tænke på de sikkerhedsmæssige risici, ved at skulle give Facebook og Youtube yderligere adgang til vores personlige oplysninger.

Problemet er at Jan Rytkjær Callesen kun er IT-Ordfører, hvilket ikke stiller nogen krav til rent faktisk at kunne forstå IT. Dette er meget normalt. Selv når man søger efter Socialdemokratiets IT-ordfører, Karin Gaarsted, vil man kunne se at hendes største udtalelse omkring IT, er at hun ikke ved særlig meget om det. Der er et lignende billede hos de andre IT-ordførere i folketinget.

Denne uvidenhed fører til at der mangler politisk tilstedeværelse i IT-verden. Politikerne er kun i begrænset grad til stede til at løse de problemer som borgerne oplever.

Politisk desperation: Hvilket problem løser cookie-warnings? 

Det ses for eksempel i debatten om copyright. De seneste år har debatten om copyright på Youtube i høj grad kørt omkring hvordan rettighedshavere går over gevind og systemet misbruges. Alligevel har EU leveret en copyright-reform der kun kører på at styrke rettighedshavernes position.

Ikke overaskende har dette ført stor modstand med sig. Modstand som politikerne og rettighedsforkæmpere foreløbigt har valgt at ignorere. Direktør for Koda, Anders Lassen, har endda påståede at de hundredetusindvis der har protesteret er blevet ført bag lyset.

Det ville klæde politikerne, hvis de kunne begynde at vise mere indsigt i problemstillingerne på IT område

Jeg vil påstå det modsatte. Befolkningen ved hvor denne lovgivning kommer fra, og derfor har de ingen grund til at stole på at det vil virke efter hensigten. Politikerne har nemlig aldrig kunne vise sig som en autoritet indenfor IT ligesom det er sjældent at deres politik skaber positiv forbedring. Det bedste eksempel kan ses når vi på ottende år stadig bliver fortalt om cookies på hver eneste ene hjemmeside. Det er IT-politikernes ide og snart et årti senere har de ikke kunne levere en bedre løsning.

Det ville klæde politikerne, hvis de kunne begynde at vise mere indsigt i problemstillingerne på IT området. Vi er vant til at høre at teknologien udvikler sig hurtigere end lovgivningen, men på et tidspunkt bør vi forlange at lovgivningen sætter sig selv op i gear. Forhåbentligt kan dette blive taget op ved det kommende EU-valg til maj.

Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Bachelor i Datalogi.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Du har så ret, Stefan. Samme konklusion kan drages ud af det faktum, at når der forhandles og vedtages love på forvaltningområdet, ender det i større eller mindre it-skandaler. Inddrivelsens overførsel til de hedengangne SKAT med den forudsætning, at et samlet it-system skulle udvikles til at effektivisere administrationen (der var afsat 4 år), var jo en brøler af rang.