Klagestorm over Det Faglige Hus’ telefonsælgere

Et halvt hundrede borgere har klaget over spam og telefonsalg fra Det Faglige Hus. SF vil have erhvervsminister til at gribe ind.
Det Faglige Hus – der er en såkaldt gul fagforening eller fagforretning - har skabt et regulært klageboom hos Forbrugerombudsmanden.

Det viser en aktindsigt A4 Nu har fået hos Forbrugerombudsmanden.

I perioden 1. juni 2018 til 23. oktober i år har 54 borgere skrevet til Forbrugerombudsmanden for at klage over spam og telefonsalg fra Det Faglige Hus.

Til sammenligning har blot tre borgere i samme periode klaget over Krifa, én enkelt over 3F og ingen over HK's telemarketingsmetoder.

De 33 af klagerne over Det Faglige Hus handler om uønskede telefonopkald.

Hos Forbrugerombudsmanden kalder man antallet af klager ”forholdsvis højt”:

”Det er vores opfattelse, at det er et forholdsvist højt antal klager. Til sammenligning har vi modtaget omkring 1.000 klager over uanmodet telefonisk henvendelse i alt i perioden," siger jurist hos Forbrugerombudsmanden Frederik Lars von Bülow.

Sidste sommer viste en tilsvarende aktindsigt, at Forbrugerombudsmanden samlet havde fået 24 klager over Det Faglige Hus på et enkelt år, så antallet af klager er altså stigende.

Det Faglige Hus’ telefonsælgere er tidligere blive kritiseret for at tale usandt om hvad et medlemskab af organisationen indebærer.

Ikke ulovligt for fagforeninger at lave telefonsalg

Fagforeninger er ikke omfattet af markedsføringsloven og må derfor gerne ringe til borgere, uden at de på forhånd har givet tilsagn.

”Selvom jeg udmærket forstår, hvis borgere oplever opkald som meget irriterende, er der ikke umiddelbart noget, man kan gøre. I det omfang Det Faglige Hus udøver traditionel kernevirksomhed for fagforeninger, er Det Faglige Hus ikke omfattet af markedsføringsloven, når de udøver deres medlemshvervning," fortæller Frederik Lars von Bülow.

Han henviser til en Højesteretsdom, som fastslog at 'en fagforenings traditionelle kernevirksomhed – indgåelse af kollektive overenskomster om løn og arbejdsvilkår for medlemmer inden for et fagområde – ikke anses for handlinger i erhvervsøjemed og derfor ikke er omfattet af markedsføringsloven'.

Med andre ord er det spørgsmål, der skal besvares, om indgåelse af kollektive overenskomster reelt er det, som Det Faglige Hus har som sin kernevirksomhed.

Det Faglige Hus har overenskomst med Arbejdsgiverforeningen KA (det tidligere Kristelig Arbejdsgiverforening), der dækker 900 virksomheder og omkring 15.000 medarbejdere. Det Faglige Hus har 140.000 medlemmer.

SF: ”Ikke den fjerneste lighed med en fagforening”

SFs beskæftigelsesordfører, Karsten Hønge, mener, at Det Faglige Hus udnytter et 'smuthul' i lovgivningen til deres markedsføring:

”Det Faglige Hus har ikke den fjerneste lighed med en fagforening, men de gør alt, hvad de kan for at få kunder i butikken, så de kan tjene penge,” siger han til A4 Nu.

Karsten Hønge vil nu spørge erhvervsminister Simon Kollerup (S) om Det Faglige Hus og ASE – der ligeledes er en såkaldt gul fagforening uden overenskomst - lever op til den præmis, der ligger i Højesteretsdommen om, at indgåelse af kollektive overenskomster er disse organisationers kernevirksomhed.

Hos Det Faglige Hus er man ked af de mange klagesager, men det får ikke organisationen til at ændre praksis:

”Med mange opkald er der også risiko for opkald til personer, der ikke ønsker dette, og instruksen er straks at afslutte samtalen på en høflig måde. Får vi klager, tager vi dem alvorligt og reagerer over for vores samarbejdspartner,” siger kommunikationschef Mette Jul til A4 Nu.

Fakta: Derfor hedder det en gul fagforening

Begrebet ’de gule’ opstod i Frankrig i slutningen af 1880’erne som sammenslutninger mellem arbejdstagere og arbejdsgivere.

Ideologisk stod de for samarbejde mellem klasserne. Begrebet blev oprindelig brugt af de gule fagforeninger selv og opstod i 1887, da arbejdere knuste ruderne i en bygning, hvor strejkebrydere holdt til – hvorefter vinduerne blev klistret til med gult papir.

’De gule’ var så bag det gule papir.

Kilde: FAOS

 

 

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce