Klimakampen starter i kommunerne

Flere danske kommuner må melde sig ind i klimakampen.
Når man taler om klima, og miljøpolitik så er der mange som siger: ”Er det ikke godt nok at handle økologisk og kører grønt i vores private biler?”

Mit rungende svar er nej, det er ikke nok. Klimapolitik handler om andet end økologi, det handler først og fremmest om at reducere CO2-udledningen fra transport og virksomheder ved energioptimering af bygninger. Det er dog også vigtigt, at klimasikre kysterne.

Danmarks Naturfredningsforening har et projekt kørende, som er et tilbud hvor kommunerne sammen med Danmarks Naturfredningsforening samarbejder om at iværksætte konkrete initiativer til fordel for klimaet på lokalt plan.

Denne aftale forpligter kommunen til at nedbringe CO2-udslippet med minimum 2 procent om året.

Dette samarbejde mellem kommunerne og Danmarks Naturfredningsforening er i min optik et virkelig godt initiativ. Det er et samarbejde som kan gøre en kommune til blandt andet Klimakommune Plus+.

Konkrete initiativer for klimaet
Hvorfor er det nu så vigtigt, at vi bør omstille til en mere bæredygtig og klimavenlig energi? Fordi vi alle mere eller mindre, har et fælles ansvar for vores klode og til dels for vores børn og efterkommere.

Et rigtig godt eksempel er Høje-Taastrup Kommune, hvor boligejere kan søge et tilskud på 25 procent til energirenovering af boligen. Dette er et godt initiativ, da borger og kommune går hånd i hånd for at gøre noget ved klimaudfordringerne. Det betyder besparelser for borgeren og viser samtidigt at kommunen tager den grønne dagsorden alvorligt. Resultatet er, at Høje-Taastrup har nedbragt CO2-udledningen i kommunen som helhed med 20 procent i årene 2009-2014. Et eksempel til efterfølgelse rundt omkring i landet.

En anden mulighed er, at de benzin og diesel-drevne biler i kommunernes flåde kunne udfases og dermed erstattes af nye elektriske biler. Biler som er exceptionelt egnet til byområder. Her er Odense Kommune et rigtig godt eksempel, da de i deres udkørende hjemmepleje har elektriske biler og det er endda mikrobiler, som ikke fylder ret meget i bybilledet.

Netop denne udfasning af fossildrevne køretøjer er et sted, som kunne være en god start til og konvertere til grøn og klimavenlig energi. Da blandt andet dieselbiler udleder et drivhusgas kendt som NOX, som er utrolig skadeligt, både for mennesker og omgivelserne.

Syv kommuner ikke nok
Undersøgelser fra 2016 viser at alene i 2040 vil 174.000 mennesker dø og det er på grund af drivhusgassen NOX. Det er i min optik et skrækscenarie, men også et scenarie som kan forhindres. Spørgsmålet er bare, om viljen er der lokalt.

Alt i alt, har syv kommuner opnået anerkendelsen som klimakommune Plus+, hvilket i min optik er alt for lidt.

Så min opfordring er, at Odense og Høje-Taastrups erfaringer indsats er værd at gøre brug af i de øvrige kommuner. Det vil vise, at man tager klimapolitikken alvorligt da vi trods alt kun har denne klode.

 

Sebastian Faber er produktionsmedarbejder og medlem af DSU Nyborg

Regionsformand 3F Ungdom Syddanmark og medlem af DSU Nyborg.


Flere artikler om emnet

Annonce