Konflikt: Ryanair vinder tid i faglig strid

Arbejdsretten besluttede i går, at den først i slutningen af marts begynder at vurdere, om den varslede konflikt mod Ryanair i Kastrup er lovlig eller ulovlig. Det betyder, at Ryanair uforhindret kan påbegynde flyvninger fra sin nye danske base.
I går mødtes fagbevægelsen med repræsentanter fra det irske discountflyselskab Ryanair i Arbejdsretten, og 200 demonstranter fra forskellige fagforeninger havde taget opstilling foran bygningen for at støtte den danske arbejdsmarkedsmodel. Det var det første, indledende møde i Arbejdsretten. Her blev det besluttet, at sagen mod Ryanair behandles som en hastesag.

Umiddelbart lyder det positivt, men Arbejdsretten kommer først for alvor til at behandle sagen fra den 26. marts ved en såkaldt hovedforhandling. Problemet er for fagbevægelsens vedkommende, at Ryanair officielt åbner sin base fra Københavns Lufthavn netop den 26. marts, og dermed kan fagbevægelsen ikke – som de havde håbet – påbegynde konflikt fra starten af.

Ryanair sender dog de første fly fra Kastrup i luften allerede den 18. marts med Dublin som destination, men det sker med udgangspunkt i selskabets eksisterende base dér.

Konflikt kan måske begynde i maj
Når Arbejdsretten først påbegynder behandlingen den 26. marts, vil der typisk gå tre-fire uger, før der er truffet afgørelse af, om en konflikt og sympatikonflikt mod Ryanair enten er lovlig eller ulovlig.

Derfor vil en lovlig konflikt mod det irske selskab sandsynligvis først kunne iværksættes i starten af maj, hvis den altså dømmes lovlig. Det skriver luftfartssitet check-in.dk, som også kalder gårsdagens beslutning for ”en lille delsejr” til Ryanair, fordi selskabet nu uforhindret kan påbegynde flyvninger fra den nye base i Kastrup fra den 26. marts.

Striden er opstået efter Ryanair indtil videre har nægtet at ville forhandle overenskomst, når selskabet etablerer sig i Københavns Lufthavn. Lavprisselskabet er kendt for ringe og usikre ansættelsesvilkår med lidt for smarte forretningsfiduser, som giver mulighed for at sælge flybilletter til en uhørt billig pris.

FPU: Rimelige vilkår i dansk luftfart
”Eksempler fra kontrakter viser, at Ryanair har kabinepersonale, som kun er sikret 11 måneders løn om året, de skal skifte arbejdsland med meget kort varsel, og selv betale deres uniformer og ID-kort. Derfor gør vi det her for, at vores kommende kolleger i Danmark kan blive sikret rimelige vilkår”, fortæller Thilde Waast, der er formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU) i en pressemeddelelse. FPU er en LO-fagforening under Serviceforbundet.

Tidligere har der været problemer med selskabet i både Irland, Storbritannien, Spanien, Frankrig, Belgien og Norge – både hvad angår de ansattes vilkår og fagbevægelsens mulighed for at organisere og forhandle på vegne af de ansatte.

Fagbladet 3F har samlet en oversigt over skandalerne på linket her.

 

Foto: Thomas Roy Larsen fra Facebook

Jakob Esmann er student på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook