Annonce

Korruptionsramt virksomhed skal bygge Danmarks tredjestørste bro

Stærkt kritisabelt, mener S. Transportministeriet oplyser nu, at kontrakten ikke vil blive underskrevet før efter et lukket hastesamråd i dag.
Danmark har planlagt et ambitiøst byggeprojekt af en bro, der skal erstatte den eksisterende, men beskadigede, Storstrømsbro fra 1937, som forbinder Sjælland med Falster over Masnedø.

I dag, tirsdag, er det meningen, at tre italienske firmaer skal skrive under på, at de skal bygge broen. En kontrakt til en værdi af 2,1 milliarder kroner. Imidlertid er to af de tre firmaer indblandet i en større korruptionsskandale i Italien – det viser en række retsdokumenter, som Fagbladet 3F har fået indblik i.

”Jeg vil kraftigt opfordre ministeren til at trække i håndbremsen nu, så vi får undersøgt det her til bunds, før der skrives under,” siger Mattias Tesfaye til 3F.

Vejdirektoratet ’googlede’ firmaerne
Det er firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit, som Vejdirektoratet har prækvalificeret til at byde ind på det danske byggeprojekt. Men Vejdirektoratet foretog sig ikke anden research af firmaerne, end at google de to firmaer – på trods af, at ingen af medarbejderne i Vejdirektoratet, som har været inde over sagen, er italienskkyndige.

Det har firmaerne ikke fortalt mig. Jeg ved ikke mere, end hvad I fortæller mig. Men det lyder ikke rart.

Direktoratet har overset, at to tidligere topledere i de pågældende firmaer blev straffet med fængsel og bøder for 35 millioner kroner tilbage i 2014 på grund af deltagelse i korruption og bestikkelse i forbindelse med et byggeprojekt i Venedig – en sag, der trak overskrifter i den italienske presse.

De to ledere fratrådte herefter deres stillinger i Condotte og Grandi Lavori Fincosit.

De nye oplysninger kommer bag på projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb, som siger til 3F:

”Det har firmaerne ikke fortalt mig. Jeg ved ikke mere, end hvad I fortæller mig. Men det lyder ikke rart.”

S: Vi bliver nødt til at være mindre blåøjede
Mattias Tesfaye siger, at det er stærkt kritisabelt, at Vejdirektoratet ikke har undersøgt firmaerne grundigere på forhånd og kontaktet de italienske myndigheder:

Det indre marked i EU tvinger os til at styrke kontrollen med de firmaer, vi betaler store summer for at bygge for staten.

”Danske skattekroner skal bruges med omtanke. Det virker, som om myndighederne lever i fortiden. Vi bliver simpelthen nødt til at være mindre blåøjede. Det indre marked i EU tvinger os til at styrke kontrollen med de firmaer, vi betaler store summer for at bygge for staten.”

Nu har Dansk Folkeparti indkaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) til hastesamråd i dag klokken 14, umiddelbart før kontrakten underskrives. Til DR Nyheder siger transportordfører Kim Christiansen (DF):

”Vi skal have nogle garantier for, at det ikke vil give anledning til problemer. Det er vigtigt, vi bliver orienteret, når der er usikkerhed om, det overhovedet kan gennemføres. Vi skal have garantier for, at vi ikke risikerer at stå med en halv bro.”

Ole Birk Olesen har endnu ikke udtalt sig i sagen, men Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser, at Vejdirektoratet ikke underskriver aftalen, før hastesamrådet i dag er afsluttet.

 

 

 


Flere artikler om emnet