Det er oppe i tiden med de korte arbejdsuger. Nu vil Københavns Kommune også på forsøgsbasis lade dele af kommunens medarbejdere nøjes med at arbejde fire dage om ugen.
Derudover er det ikke kun økonomisk hjælp og våben, som gives til Ukraine for tiden. Nu donerer EU også millioner af elpærer til landet.
At benytte sig af den kollektive trafik kan være dyrt. Det synes Dansk Industri også, som nu foreslår at sænke billetpriserne på både tog og bus.
Velkommen til Netavisen Pios daglige nyhedsoverblik ’Aktuelt’.
God læselyst!
Medarbejdere i dele af Københavns Kommune får mulighed for som en forsøgsordning kun at have fire arbejdsdage på en uge.
Det besluttede en enig borgerrepræsentation torsdag. Det skriver TV 2 Kosmopol.
”I Danmark har vi en relativt høj rate af folk, der går ned med stress, og mange har generelt ondt i arbejdslivet. Det her er et forsøg på at give medarbejderne mere magt over deres eget arbejdsliv og en højere grad af selvbestemmelse, siger Troels Christian Jakobsen, medlem af borgerrepræsentationen for Alternativet, til TV 2 Kosmopol.
Ordningen skal løbe et år fra 2024.
Ukraine får ikke blot våbenstøtte i disse dage. EU vil nemlig sende 35 millioner LED-elpærer til det krigshærgede land.
Det skriver TV 2.
Udover elpærerne doners også 2400 generatorer og 3000 solcellepaneler.
Ursula von der Leyen, formand for Europa-Kommissionen, skriver på Twitter:
”Sammen bringer vi lys over Ukraine.”
For at få flere danskere til at benytte den kollektive trafik foreslår Dansk Industri nu at gøre billetterne til bus og tog billigere.
Det skriver Jyllands-Posten.
I forvejen har inflationen og de stigende energipriser fået trafikselskaberne til at sætte priserne op, men Dansk Industri foreslår altså at gå den modsatte vej.
Forslaget går ud på at forenkle billet-og zonesystemet og sænke priserne med 12 til 20 procent. Desuden bør det offentlige tilskud øges med mindst 300 millioner kroner.
”Vi har tæt på 1.000 takstzoner og otte trafikaktører i Danmark. Lige i øjeblikket hæver man taksterne. Men det er den stille død for den kollektive trafik. Jo mere, man skruer op for prisen, jo flere fravælger den kollektive trafik, siger Karsten Lauritzen, Direktør for DI Transport, til Jyllands-Posten.