Kritisk Hønge: Støjberg rejser det hvide flag og åbner grænserne

Regeringen har ingen planer om at gribe ind over for social dumping fra tredjelande, som via Polen strømmer til det danske arbejdsmarked.
Den store trussel om social dumping kommer ikke længere fra polske og rumænske lastbilchauffører. For i takt med at de polske og rumænske lønninger er stigende, har nogle arbejdsgiverne nu fået en ny, fiks idé: Nemlig at importere endnu billigere arbejdskraft uden for EU og via lempelige visumregler i Polen få dem videre ind på det danske arbejdsmarked gennem EU’s regler for fri bevægelighed.

Det drejer sig blandt andet om Kurt Beier Transport, som ifølge Avisen.dk har indrykket jobannoncer i blandet andet Kazakhstan og Uzbekistan, for at skaffe billige chauffører, som kan køre lastbil i blandt andet Danmark til en pris langt under den, som danske chauffører på overenskomst skal have. Derfor var Transportminister Ole Birk Olesen tirsdag eftermiddag kaldt i samråd i Folketinget.

”Den her kattelem til EU’s indre marked skal sømmes til”, lød det fra samrådsindkalderen SF’s Karsten Hønge, som også mente, at ”Kurt Beier opfører sig som en gøgeunge, der skubber andre ud af reden”.

Farceagtig optakt til samrådet
Allerede i foråret var der historier fremme om, hvordan danske transportfirmaer via Polen hyrede filippinske chauffører, som dermed fik adgang til EU’s indre marked, og derfor blandt andet kunne arbejde i Danmark. Det er nemlig nemmere for borgere fra tredjeverdenslande at opnå arbejdstilladelse i Polen end i Danmark.

Siden er det også kommet frem, at blandt andet det danske transportfirma Kurt Beier Transport gennem et datterselskab i Polen har hyret chauffører fra Kazakhstan, Uzbekistan og Ukraine, som har skullet arbejde for blot 1.000 euro om måneden, cirka 7.500 kroner. Datterselskabet har over for de polske myndigheder oplyst, at de ikke kan finde tilstrækkelig med arbejdskraft, og har derfor fået lov til at hente arbejdskraft fra tredjelande.

Ole Birk Olesen indledte samed at oplæse en erklæring fra udlændingeminister Inger Støjberg, som lakonisk konstaterede, at det er op til det polske myndigheder at fastlægge, hvilke regler der skal gælde for udstedelse af arbejdstilladelser i Polen.

Det var ikke et svar, der gjorde stort indtryk på Karsten Hønge, som frygtede, at Inger Støjberg ville ”rejse det hvide flag og overgive sig og åbne grænserne for alt og alle”. I stedet opfordrede han regeringen til at tage sagen op med de øvrige EU-lande for at dæmme op for den nye trafik: ”Det var vel ikke meningen, at der skulle være fri bevægelig fra tredjelande ind i EU”.

Har aldrig set et asiatisk ansigt på rastepladser
Ole Birk Olesen slog fast, at han selvfølgelig mener, at EU-reglerne skal overholdes, blandt andet reglerne for cabotagekørsel i EU og reglerne i EU’s udstationeringsdirektiv. Udstationeringsdirektivet slår fast, at arbejde i Danmark skal ske efter danske løn- og arbejdsvilkår.

Cabotagereglerne giver dog mulighed for, at udenlandske chauffører kan køre en række indenrigsture i Danmark, og særligt den transport er i vækst, mente Karsten Hønge, og det er her, at blandt andet de filippinske arbejdere kommer ind i billedet.

Birk Olesen anerkendte, at der var sket en stigning i cabotagekørslen. Men han ville ikke anerkende, at der er kommet chauffører fra tredjelande, som eksempelvis Filippinerne. ”Jeg har endnu ikke set en asiatisk udsende mand stige ud af en lastbil på en dansk rasteplads”, som ministeren formulerede det.

Ifølge Socialdemokratiets Lennart Damsbo-Andersen, så er der i fri indrejse for ukrainere i Polen uden visumregler, ligesom den polske mindsteløn kun gælder for polakker, ikke for ukrainere. Dermed kan ukrainere mere eller mindre efter eget ønske strømme ind på det polske arbejdsmarked, arbejde til langt under den normale mindsteløn og køre videre ud i resten af Europa.

Mod slutningen af samrådet lød det faktisk som om, at de mange beretninger gjorde indtryk på Ole Birk Olesen: ”Jo mere jeg hører om den her sag, jo mere jeg hører Karsten Hønge tale, jo mere begynder jeg at hælde i retning af, at der muligvis er et hul. Det kan ikke passe, at vi ikke har indflydelse på, hvor mange usbekere, der skal køre lastbil i Danmark”, sagde transportministeren, uden dog at ville love konkret handling.

”Ikke særlig professionelt”
Samråd havde været længe undervejs, og optakten nærmest farceagtigt. Allerede i foråret havde Karsten Hønge nemlig Ole Birk Olesen i samråd om de filippinske chauffører, men dengang afviste Birk Olesen med henvisning til, at reglerne for personer fra tredjelande hørte under udlændingeminister Inger Støjberg. Hønge indkaldte derfor både Støjberg og Birk Olesen til en nyt samråd, men kort inden samrådets start i dag meddelte Støjberg så, at hun alligevel ikke ville deltage, da området lå under Ole Birk Olesen.

Forvirringen blev ikke mindre, da Birk Olesen oplæste en kort erklæring fra Inger Støjberg og udvalgsformand Martin Henriksen (DF) fortalte, at transportministeren ville svare på opfølgende spørgsmål på vegne af Udlændinge- og integrationsministeren. Den var dog åbenbart ikke clearet med Birk Olesen: ”Det er nyt for mig, at jeg vil det. Det er ikke under den forudsætning, at jeg har sagt ja til at deltage her”, lød det fra en forbløffet transportminister.

”Det virker ikke særlig professionelt”, lød det tørt fra Enhedslistens Christian Juul om koordineringen mellem de to ministre.


Flere artikler om emnet

Annonce