Kurt Beier Transport løj over for Aabenraa Kommune

Transportfirmaet lovede at pille chauffør-pavilloner ned, men gjorde intet. Aabenraa-borgmester påpeger: ”Vi har ikke ressourcer til at eftertjekke alting”
Kurt Beier Transport A/S løj over for Aabenraa Kommune. Firmaet påstod således tilbage i foråret, at man havde pillet de pavilloner ned, som chauffører fra lande som Filippinerne, Sri Lanka og Kazakhstan overnattede i.

Det oplyser kommunens borgmester, Thomas Andresen (V), over Netavisen Pio.

Det er så først sidst i oktober, da Fagbladet 3F fortæller om de slumlignende forhold chaufførerne lever under, at kommunen bliver klar over, at Kurt Beier Transport havde løjet over for kommunen:

”Vi udstedte i april et påbud om at pavillonerne skulle pilles ned. Vi konstaterede at de blev brugt til overnatning – og også at pavillonerne ikke levede op til bl.a. brandsikkerhedsbestemmelserne. Firmaet meldte så tilbage til os, at nu var pavillonerne pillet ned. Det troede vi så på. I dag kan jeg selvfølgelig godt ærgre mig over, at vi ikke rent fysisk var ude at tjekke efter.”

Hvorfor var kommunen så ikke ude og tjekke efter rent fysisk om det kommunale påbud nu også var efterlevet?

”Som udgangspunkt stoler vi på folk”

”Altså som udgangspunkt stoler vi på folk. Det er vi simpelt hen nødt til. Vi har ikke ressourcer til at eftertjekke alt ting rent fysisk. Hver eneste sag om det så gælder pavilloner eller noget vedrørende en carport. Husk på at Padborg Transportcenter er et område på 400 hektar. Vi er afhængige af at folk siger sandheden – eller at vi får en indberetning fra vakse borgere,” erkender borgmester Thomas Andresen (V).

Vi har ikke ressourcer til at eftertjekke alt ting rent fysisk

Aabenraa Kommune politianmelder nu i øvrigt Kurt Beier Transport A/S. Kommunen ønsker dog ikke at uddybe hvad kommunen har anmeldt transportfirmaet for.

Men med de nye oplysninger fra borgmester Thomas Andresen tyder meget på, at kommunen netop har anmeldt Kurt Beier Transport for at have misinformeret kommunen.

Politiet dukkede sidst i oktober op – på baggrund af Fagbladet 3F’s afdækning af, at chaufførerne boede under slumlignende forhold – og ryddede container-lejren i Padborg. Aabenraa Kommune konstaterede ved den lejlighed, at chaufførerne boede under forhold, som ikke er ”egnet til længerevarende beboelse”.

Karsten Beier, direktør i Kurt Beier Transport afviser Center mod Menneskehandels påstand om, at firmaets behandling og aflønning af chauffører fra Sri Lanka, Filippinerne og Kazakstan kan sidestilles med menneskehandel.

Karsten Beier har dog samtidig erkendt, at indkvarteringen af chaufførerne ikke var god nok – og firmaet har tilbudt at hæve månedslønnen til chaufførerne fra de nuværende 1.060 euro til 1.300 euro – svarende til i alt godt 9.700 kroner.

Syd- og Sønderjyllands Politi efterforsker fortsat sagen. Indtil videre uden at sigte firmaet, endsige tiltale firmaet.

Bliver næppe dømt for menneskehandel

Selv om Center Mod Menneskehandel (CCM) i sidste uge fastslog, at Kurt Beier-chaufførerne har været udsat for menneskehandel, så er det yderst tvivlsomt om firmet nogensinde bliver dømt for menneskehandel.

Det fortæller Anders Lisborg, der er ekspert i menneskehandel. Han har arbejdet for blandt andet Center mod Menneskehandel, FN og Rigspolitiets indsatsgruppe mod menneskehandel.

”I Danmark har der været ført meget få sager om menneskehandel til tvangsarbejde, og de er svære at vinde, fordi spørgsmålet om ulovlig tvang er vanskeligt at bevise i retten. Politiet og anklagemyndigheden har svært ved at løfte sagerne, og det kan måske afskrække dem fra at starte nye sager op,” siger han til Fagbladet 3F.

Politiet og anklagemyndigheden har svært ved at løfte sagerne

Der har i Danmark kun været rejst tiltale i to sager om menneskehandel til tvangsarbejde, og ingen af sagerne er endt med en dom til de mistænkte bagmænd. Det viser en oversigt over domspraksis i sager om menneskehandel fra Rigsadvokaten.

De to sager handlede begge om rumænske rengøringsfolk. De er tidligere beskrevet af Fagbladet 3F.

Center mod Menneskehandel vurderer, at chaufførerne har været udsat for menneskehandel - blandt andet fordi Kurt Beier Transport har udnettet chaufførernes sårbarhed og økonomiske forhold.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Annonce