LA vil halvere dagpengeperioden: Nu erkender LA, at det vil ramme langt flere dagpengemodtagere

Liberal Alliance

LA vil halvere dagpengeperioden: Nu erkender LA, at det vil ramme langt flere dagpengemodtagere

Så sent som i februar hævdede Liberal Alliances politiske ordfører, at kun ni procent dagpengemodtagere ville blive ramt af en halvering af dagpengeperioden, men i kølvandet på AE-analyse indrømmer partiet nu, at langt flere vil blive berørt 

Ole Birk Olesen (LA), finansordfører
Billedtekst
Ole Birk Olesen (LA), finansordfører
Foto: Netavisen Pio/Jan Kjærgaard

Liberal Alliance vil halvere dagpengeperioden fra to til et år.

Det fremgår af partiets sikkerhedspolitiske udspil, “Et stærkt fundament for Danmark”.

Partiet vil spare 8,6 milliarder kroner på halvering af dagpengeperioden.

Liberal Alliance har hidtil hævdet, at alene ni procent af dagpengemodtagerne ville blive ramt af en halvering af dagpengeperioden. 

Læs også:Kokain er langtfra LA-formandens eneste problem - her kom han også galt afsted

Liberal Alliances politiske ordfører, Sólbjørg Jakobsen, nævnte således i P1 Debat 12. februar i år, at LA-forslaget om en halvering af dagpengeperioden, vil berøre ni procent af dagpengemodtagerne: 

Der er kun ni procent af dem, der er på dagpenge, der bruger det sidste år

”Der er kun ni procent af dem, der er på dagpenge, der bruger det sidste år.”

Men en frisk analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fastslår, at omkring 37.000 dagpengemodtagere vil blive ramt, hvis dagpengeperioden blev sat ned fra to år til kun et år. Baseret på antallet af samtlige dagpengemodtagere i 2025.

De 37.000 dagpengemodtagere svarer til 20,4 procent af samtlige dagpengemodtagere i året. 

Ministeriet: Flere vil blive berørt end hidtil antaget 

Beskæftigelsesministeriet oplyste oprindeligt, at ni procent af dagpengemodtagerne i 2023 modtog dagpenge ud over det første år. Svarende til 21.400 dagpengemodtagere tilbage i 2023.

Men siden har ministeriet revideret sin opfattelse. Ministeriet oplyser nu, at 17 procent af dagpengemodtagerne i 2023 modtog dagpenge i mere end et år. Svarende til 40.200 dagpengemodtagere tilbage i 2023.

Læs også:Vanopslaghs blodbad: Vil massefyre i kommuner, regioner og staten for at skaffe milliarder til de rige og meget rige

Alligevel fastholder Liberal Alliances beskæftigelsesordfører, Carl Andersen, fredag over for Netavisen Pio, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fejl-vinkler i sin analyse:

“Folk træffer jo rationelle beslutninger ud fra den virkelighed de bor i,” skriver Carl Andersen i et sms-svar til Netavisen Pio og fortsætter:

“Vi kan af erfaring se at langt de fleste har det med at finde beskæftigelse inden dagpengeperiodens udløb. Det er sket hver gang man har reduceret - seneste fra fire til to år.”

LA’s finansordfører: Nu siger vi 17 procent

For god ordens skyld har Netavisen Pio fredag yderligere spurgt Liberal Alliances finansordfører, Ole Birk Olesen, om Liberal Alliance - henset til Beskæftigelsesministeriets reviderede vurdering - fastholder, at alene ni procent vil blive ramt af LA’s forslag om at halvere dagpengeperioden:

Derfor siger jeg heller ikke 9-10 procent mere

“Derfor siger jeg heller ikke 9-10 procent mere. Men 17 pct. er jo heller ikke mange,” skriver Ole Birk Olesen i et sms-svar til Netavisen Pio.

Læs også:Ny måling: Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne dykker til laveste niveau siden 2023

Ole Birk Olesen skriver videre i sit sms-svar til Netavisen Pio:

De resterende 17 pct. skal også anspores til at tage det arbejde, de kan få

“83 pct. af dagpengemodtagere finder arbejde i løbet af det første år. De resterende 17 pct. skal også anspores til at tage det arbejde, de kan få i løbet af et år.”

Ole Birk Olesen tilføjer:

“Hverken de eller samfundet vinder noget på, at f.eks. en arbejdsløs akademiker føler sig for fin til at tage arbejde i en butik eller service eller som pædagogmedhjælper, fordi han er uddannet i kunstvidenskab, men ikke kan få arbejde inden for det fag.”

Beskæftigelsesministerriet reviderede sit svar 16. september 2025

Beskæftigelsesministeriet reviderede sit oprindelige skøn på ni procent til 17 procent allerede 16. september sidste år.

Alligevel er det først fredag - på konkret forespørgsel fra Netavisen Pio - at Liberal Alliance erkender, at antallet af dagpengemodtagere, der bliver ramt af LA's forslag om at halvere dagpengeperioden er langt højere end det antal LA hidtil har tuneret med.

Sådan skriver Beskæftigelsesministeriet blandt andet i sit nye reviderede svar 16. september 2025 til Ole Birk Olesen:

Dette medfører, at andelen stiger til 17 pct. i forhold til 9 pct. som angivet i det oprindelige svar

"Svaret revideres derfor således, at dagpengemodtagere, som i løbet af 2023 opnår et forbrug svarende til mere end 12 måneder, også er indeholdt i opgørelsen. Dette indebærer, at antallet af dagpengemodtagere med mere end 12 måneders dagpenge-
forbrug opgøres til 40.200 personer og ikke 21.400 personer. Dette medfører, at andelen stiger til 17 pct. i forhold til 9 pct. som angivet i det oprindelige svar."

Arbejderbevægelsens Erhvervsråds analyse vedrører 2025. Og her vurderer AE-rådet altså, at antallet af dagpengemodtagere, der modtager dagpenge i mere end 12 måneder er 37.000 - svarende til 20,4 procent af samtlige dagpengemodtagere i året.

Tager vi i stedet Beskæftigelsesministeriets svar - baseret på 2023-tal - som udgangspunkt, betyder LA's nye erkendelse, at partiet nu erkender, at en halvering af dagpengeperioden vil ramme ikke kun 21.400 dagpengemodtagere, men i stedet hele 40.200. 

Opdateret senest 21/3 kl. 12 med tal for antal ramte dagpengemodtagere fra Beskæftigelsesministeriet

Jan Kjærgaard

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.

Kommentarer

Indsendt af Nielsen (ikke efterprøvet) den Fredag den 20.03.2026 - 15:41

Ja da , han er meget kreativ ham Birk Olesen , LA politikeren som ser vores velfærdssamfund som en Taberfabrik der kun skaber problemer .

Manden og hans parti er også ude med et forslag om at fjerne huslejeloftet i København , som ellers var tænkt som et værn mod de stigende huslejer , forslaget skal sætte boligmarkedet frit .Så det er udbud og efterspørgelse der bestemmer prisen .

Det skal der da nok komme flere billige boliger ud af 🤭 Nu når de boliger der pt er til at betale, vil stige i leje , hvis bremsen med dette forslag bliver fjernet
Gad vide hvordan partiets unge vælgere tager imod et sådan forslag , som kun vil gøre det endnu sværere at finde en bolig i København med en husleje der er til at betale .

Eller er det som” Daddy gør altid det rigtige “ - .

Indsendt af Pia Hansen (ikke efterprøvet) den Fredag den 20.03.2026 - 20:30

Ja velfærdsstaten skaber store problemer for de velhavende og de rige.

Er du overhovedet klar over, hvor meget det koster at få rengøring og anden hushjælp? De utaknemmelige lønmodtagere kræver ligefrem overenskomst løn med feriepenge og pensionsopsparing. Ja, og ordentlige arbejdsforhold.

Livet som rig i Danmark er næsten ikke til at holde ud og de mange millioner slår efterhånden slet ikke til. Andre steder i verden koster det kun et par tusinde om måneden for hushjælp.

Hjælp os Liberal Alliance...

Indsendt af Pia Hansen (ikke efterprøvet) den Fredag den 20.03.2026 - 21:42

Med den stærkt stigende ulighed tegner der sig et Danmark for kun de få af landets borgere - De velhavende og de rige.

Resten må slås sig gennem livet for at tjene de velhavende og de rige. det er selvfølgelig også en måde at skaffe nok til de velhavende og de rige.

Det er lidt som inflationen. den er udelukkende skabt for at servicere de velhavende og de rige så der aldrig er mangel på samfundets øverste hylde. Her er der ALTID råd til kødsovs.

Indsendt af Aksel Jensen (ikke efterprøvet) den Lørdag den 21.03.2026 - 02:36

“Folk træffer jo rationelle beslutninger ud fra den virkelighed de bor i,” skriver Carl Andersen i et sms-svar til Netavisen Pio og fortsætter:

“Vi kan af erfaring se at langt de fleste har det med at finde beskæftigelse inden dagpengeperiodens udløb. Det er sket hver gang man har reduceret - seneste fra fire til to år.”

Alt sammen nogle fine og kloge betragtninger…

Problemet er blot hvilke overordnede samfundsmæssige konsekvenser ovenstående har.

Man kunne jo lave en analyse vedrørende nedenstående:

Vandringen fra land til by (urbanisering) er fortsat med høj styrke i Danmark over de seneste 10 år.
Her er de vigtigste tendenser fra de seneste 10 år (ca. 2015-2025):
Massiv tilflytning til storbyer: Danmark er blandt de EU-lande, hvor urbaniseringen har været stærkest de seneste år. Omkring 71% af befolkningen bor nu i store og mellemstore byområder.
Konsekvenser for landdistrikter: Flyttemønsteret betyder, at 36 kommuner i Danmark oplever faldende befolkningstal (pr. 2023). Der er stor forskel på befolkningsudviklingen, hvor landdistrikterne tømmes, mens byerne tættes.
Stabilisering i flyttetal: Efter nogle år med stigende tilflytning til byerne fra 2010 til 2016 (fra ca. 38.000 til 43.000 om året), har antallet af tilflyttere fra landet til de større byer ligget relativt konstant omkring 43.000 om året i de senere år.
Hovedårsager til flytningen:
Arbejdspladser: Erhvervslivet og arbejdspladser koncentreres i vækstcentre omkring de største byer.

Liberal Alliance vil halvere dagpengeperioden fra to til et år.

Det fremgår af partiets sikkerhedspolitiske udspil, “Et stærkt fundament for Danmark”.

Partiet vil spare 8,6 milliarder kroner på halvering af dagpengeperioden.

Hvilken påvirkning af urbaniseringen vil denne politik få?

I det mindste burde Danmarksdemokraterne undersøge sagen?

Jo kortere tid du har til at finde et nyt job, desto større er risikoen for at fornuftige lønmodtagere flytter mod større bysamfund, hvor sandsynligheden for at finde et job vokser betydeligt.

Snebolden ruller!

Og snart er Danmark totalt affolket!

Hvilken pris har det på lang sigt?

De sparede milliarder kan hurtigt blive nødvendige i velfærdsgoder der skal flyttes fra rige kommuner til fattige kommuner.

Det pres ser vi allerede!

Stordriftsfordele i storbyerne.

Mindredriftsulemper i småbyerne og ude på landet!

Alt det Danmarksdemokraterne kæmper for bliver smadret med LAs dagpengepolitik!

Lav analysen!

Griseproducenterne lever højt på stordriftsfordele!

De negative sider er smågrisedød, kuperede haler og manglende rent drikkevand!

Dagpengepolitik er mere kompliceret end

1) “Folk træffer jo rationelle beslutninger ud fra den virkelighed de bor i,” skriver Carl Andersen.

Fint for den enkelte, men på landsplan lagt sammen over en længere periode, ja, så flytter folk med rationelle beslutninger fra små bysamfund (den virkelighed de bor i) ind til større byer..

Flugten fra land til by orkestreret af Liberal Alliance…

Alt imens de rige bliver endnu rigere…

Husene i byerne efterspørges! Huspriserne stiger! Byboerne scorer kassen!

Og husene ude på landet sælges billigere og billigere! Den rationelle flytter jo efter et arbejde!

Men som sædvanlig sover Inger Støjberg tornerosesøvn!

Forslaget kommer jo fra et borgerligt såkaldt blåt parti!

Udkantsdanmark bliver endnu mere Udkantsdanmark !

Og lønmodtageren der flytter sælger sit hus til et solcellekonsortium og bliver lidt bedre betalt!

Sådan kom jernmarkerne til Udkantsdanmark alt imens dagpengemodtageren flyttede til den nærmeste storby. Og fik job før dagpengeperioden udløb!

Nu kommer processen til at gå endnu hurtigere!

Der bliver ingen til at protestere når vindmøller og solceller opstilles!

Vi skal alligevel snart flytte. Købmanden lukker. Skolen lukker. 15 ledige på dagpenge! Endnu 15 huse der kan opkøbes til en solcellepark!

Og LA går ind for atomkraft?

Ja LA går ind for atomkraft( SMR ) men i følge førende ingeniører og eksperter giver det ingen mening at tale om disse moduler her i landet , før om måske 25 år .
Men det kræver så også at en masse uafklarede ting går op i en større fælles kabale .

Om Støjberg og jernmarkerne - Så har hun fået sig en allierede i EL - Pelle Dragsted erkender nu i valgkampen om stemmerne . At partiet i sin grønne iver , ikke havde taget højde for at inddrage naboerne, til disse jernmarker -
Om det er valgflæsk fra EL , tja ?.?

Indsendt af Henrik Larsen Holbæk (ikke efterprøvet) den Lørdag den 21.03.2026 - 08:00

Føj for pokker da ... en halvering er uartig og ødelæggende for mange. I de sidste 20-30-40 år har vi i forvejen beskåret dagpengeperioden, og vi har ikke som nation brug for yderligere forringelser. Det giver ødelagte liv og ødelagt familier ... der er heller ikke nogen der kan samle op på det efterfølgende ... jeg havde selv en næsten 2 årig periode på understøttelse og var nød til at flytte og bo hos familie i det sidste ½ år ... vi har jo heller ikke lejeboliger nok til en pris som alm arbejderstager kan betale .... trist trist og nu skal vi vælge på tirsdag og der er ikke ret meget godt at vælge imellem ... hav en dejlig weekend

Indsendt af Pia Hansen (ikke efterprøvet) den Lørdag den 21.03.2026 - 17:52

Det blå hold mener alt kun kan blive bedre ved at alt bliver dyrere og dyrere i Danmark. Penge er den eneste parameter det blå hold kan finde ud af. Empati og menneskelighed skal du søge meget meget længe her for at få øje på. Det blå hold mener stor økonomisk ulighed er vejen frem for Danmark. Alt sejler i blå blok og har gjort det i årtier. De har gjort alt hvad de kan for at forhindre et grønt og bæredygtigt Danmark. Resultaterne høre vi nu om nærmest dagligt med forurenet drikkevand, iltsvind og fiskedø. Blå blok har skabt en massiv utryghed for Danmarks fremtid gennem komplet mangel på ansvarlighed.

Det bliver et meget stort NEJ TAK herfra.

Indsendt af Aksel Jensen (ikke efterprøvet) den Lørdag den 21.03.2026 - 22:18

Danmarks eneste reelle blå parti er Socialdemokratiet.

Mette Frederiksen er den eneste der formår at gennemføre blå politik!

Se nu hendes seneste udspil:

At alle der før deres graviditet arbejder på fuld tid, kan når barnet fødes få lov betalt af staten at gå ned i tid - endda gå derhjemme - imens barnet er baby. Når barnet så skal i dagpleje eller vuggestue, ja, så skal kvinden arbejde fuld tid!

Hvor genialt Mette! Hvor genialt! Børnenes statsminister!

Men hvad blev resultatet?

At endnu flere kvinder kommer på fuld tid i Danmark! At Danmarks samlede arbejdsudbud forøges! At Socialdemokratiet får endnu flere milliarder i kassen! At Mette Frederiksen kan sende endnu flere penge til Ukraine! At lagrene med krudt og kugler og soldater på kaserner fyldes op!

Intet kom børnene til gode!

Store Bededag gange fem betalt af Danmarks kommende forældre!

Mette Arbejdsudbud er på spil igen!

Denne gang siger hun det godt nok før valget!

Men indpakningen med lyserødt papir og lyseblåt indpakningsbånd med englebørn overalt, er jo genial!

Selv de konservative og alle de røde partier hoppede på Mette Arbejdsudbuds geniale påfund!

Kuperede grisehaler er Mette Frederiksen her under valgkampen pludselig åbenlys imod…

Nu kuperer hun børnenes tid med deres forældre! En såkaldt udskudt kupering! Så kan børnene føle på egen krop at de savner deres forældre, som i Mette Arbejdsudbuds Danmark altid skal arbejde på fuld tid!

Tænk hvis Socialdemokratiet gik ind for udskudt kupering af grisehaler! Så kunne grisebasserne mærke hvad der blev taget fra dem!

Dansk griseavl og socialdemokratisk børnepasning er skåret over den samme model!

Industri, billigste produktionsomkostninger, flest muligt igennem på mindst muligt plads, færrest muligt til at lave det mest nødtørftige, …

Troels og Mette passer sammen som fod i hose når det gælder griseproduktion og børnepasning.

Økonomioptimering, store afkast, og penge i statskassen til Danmarks forsvar og milliarder til Ukraine!

At børnetallet har været faldende under Mette Arbejdsudbuds regeringstid, ja det ved alle…

Da Mette Arbejdsudbud startede som Danmarks statsminister fik kvinderne i gennemsnit 1,8 børn. Tallet er faldet år for år og var i 2025 1,4 børn.

Socialdemokratiet har så travlt med arbejdsudbuddet for at forsvare Danmark!

Jamen om ti år er der jo intet at forsvare!

Kun lukkede grisestalde og lukke daginstitutioner overalt!

Om Putin og russerne måske skulle være interesserede?

Når vi danskere lukker og slukker, ja, så kan russerne vel overtage Danmark og drive det på samme måde som vi driver Grønland!

Men måske Grethe Thunberg og svenskerne er interesseret!

Forsøgsområde for klimaforskning i fortidens synder!

Danmark bruger jo allerede Sverige som forsøgsområde for manglende integration:

Sverige har gennem de sidste 10 år (cirka 2015-2025) oplevet en markant stigning i banderelaterede drab, primært skuddrab, hvilket har placeret landet i toppen af europæiske statistikker over skudvold. Antallet af skuddræbte har sat nye rekorder flere gange i denne periode.
2023-2024: Der har været over 750 skudepisoder og voldshandlinger relateret til bandekonflikter siden starten af 2023.
Samlet billede: Sverige har haft seks gange flere skuddrab end Danmark, Norge og Finland tilsammen i visse opgørelser fra perioden.

Når russerne kommer, ja, så går de uden om Sverige, hvor våbenføre mænd er veltrænede.

Danmark ligger tomt og øde og en automatisk telefonsvarer med Mette Arbejdsudbuds stemme taler på russisk til de russiske soldater:

Søger I arbejde, så henvend jer i statsministeriet. Her udregnes arbejdsudbuddet fra fødende kvinder til våbenføre mænd!

“I er altid velkomne! Hilsen statsminister Mette Arbejdsudbud!”

Всегда рады вас видеть! Приветствие от премьер-министра Метте Арбейдсудбуд.
Vsegda rady vas videt'! Privetstviye ot prem'yer-ministra Mette Arbeydsudbud.

Indsendt af Pia Hansen (ikke efterprøvet) den Mandag den 23.03.2026 - 14:15

Konsekvenserne af Liberal Alliance's politik kan du se i Storbritanien.

https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-5-dage-i-englands-fattigste-by_584229

Så ved særligt i unge, som Liberal Alliance bejler til, hvor Jeres fremtid ligger.

Indsendt af Pia Hansen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 26.03.2026 - 22:09

Alex Vanopslagh kalder debat om drikkevand for "pjat".

Godt så. Snif en bane og drik en Coke.

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.