Lad ikke tilbudstricksne snyde dig på Black Friday

Der er behov for at være påpasselig med internet-butikkernes aggressive markedsføringstricks, mener Christel Schaldemose, der er medlem af Europa-Parlamentet.
Du har sikkert ikke kunne overset det. Men i dag er det forbrugernes årlige festdag, Black Friday.

Et amerikansk importeret koncept, der uden at trække aner tilbage til kristendommen, alligevel fungerer, som en af de moderne højtider, vi årligt skriver i kalenderen.

Den hylder ikke Gud eller kærlighed, men i stedet er det en fest for dig - forbrugeren. Eller, sådan prøver butikkerne at få det til at fremstå.

Med de mange tilbud har man endelig råd til at købe, alt det man går og drømmer om. Belejligt nok ligger den lige i tiden inden Jesu Kristi fødselsdag, hvor ønskelisterne fra familien kan være lange, og ikke mindst dyre.

Uret tikker ned

Men frygt ej, for Black Friday kommer os årligt til undsætning. Den 26. november er vi klar på tasterne i jagten på gaverne.

Mormor skal have nye strikkepinde, og du fikser faster en lækker kählervase. Jeg kan love dig for, at din familie nok skal blive glade. Og jeg kan love dig for, at du skal nok blive snydt undervejs. For jeg skriver ikke dette som fri reklame, men en advarsel til dig som forbruger.

Imens du browser internettets sider igennem ud fra familiens ønskelister, mærker du samtidig stressen skylle over kroppen mens tilbudsuret tikker på skærmen foran dig.

“KØB NU”, “FÅ TILBAGE”, “SIDSTE CHANCE” blinker på skærmen. Måske med et lille ur, der tæller ned til tilbuddets stop et sted på siden.

Fænomenet er en form for forbruger-nudging, der kaldes dark patterns.

Sort på gult, hoppende og dansende, fængsler farver og skrift dit blik. Alt imens indkøbskurven bliver større, drypper sveden nu af dig.

Det er du ikke ene om. Fænomenet er en form for forbruger-nudging, der kaldes dark patterns.

Dark patterns er tricks brugt på websider, som prøver at få dig til at bruge flere penge, eller tilmelde dig ting, som du ikke havde intentioner om at gøre på forhånd.

Det er ikke bare en måde at stresse eller besværliggøre en transaktion på - det er på grænsen til at være adfærdskontrollerende. Det er et forsøg på at kontrollere dig, som forbruger, ved at overeksponere dig for marketing.

Er alt for godt tilbud

Jeg må selv erkende mig skyldig i, at have tilføjet mere til kurven, end jeg havde planlagt, fordi jeg simpelthen stod over for et alt for godt tilbud.

Men det bør ikke alene være mig, der skal skamme sig over at modtage en pakke, hvor jeg har brugt mere, end jeg havde afsat.

I den virkelige verden, var den slags aggressive markedsføringstricks aldrig blevet tolereret

Det bør være de virksomheder og platforme, der bevidst og systematisk forsøger at snyde dets forbrugere til overforbrug, også gøre.

Havde du handlet i den virkelige verden, var den slags aggressive markedsføringstricks aldrig blevet tolereret. Hvorfor skal den så blive det på nettet?

Det skal det heller ikke, hvis det står til mig. Jeg kæmper for, at skal vi have samme rettigheder online, som dem vi har offline.

Som det er nu, skal man lede længe efter etik og morale ved internethandel.

I EU arbejder vi lige nu intensivt med, at få sikret dine rettigheder i en ny lov, som hedder Digital Services Act. Men indtil det er færdigforhandlet, må jeg efterlade jer med en opfordring: Pas på, og se jer for - også på internettet.

Medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet og spidskandidat for partiet til EP-valg 2024. 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Denne store shoppingdag er reelt bare dagen efter en amerikansk helligdag, som vi ikke fejrer her i andet, og som næsten ingen danskere kender baggrunden for. Og det er kun en shoppingdag i USA, fordi butikkerne har lukket dagen før - altså på den helligdag, som de fejrer, men som vi ikke gør.

Kan det overhovedet blive mere plat og kunstigt end det?

Annonce