Det skriver Financial Times, der konkret nævner to europæiske skibsværfter, der i særlig grad servicerer skibe, der sejler med russisk naturgas:
Nemlig det danske skibsværft Fayard A/S, der ligger i Odense Havn
Nemlig det danske skibsværft Fayard A/S, der ligger i Odense Havn, i det område hvor Lindøværftet i sin tid lå, og så Damen-skibsværftet i Brest i Frankrig.
De to skibsværfter har, ifølge Financial Times, serviceret 14 ud af 15 specialiserede Arc7-tankskibe, der fragter flydende naturgas fra Rusland.
Tankskibene udgør den såkaldte Yamal LNG-flåde, som består af isbrydere, der er specialbygget til at kunne sejle med russisk naturgas fra den arktiske del af Rusland.
Onlinemediet Danwatch og Ekstra Bladet kunne tilbage i september oplyse, at en af de russiske tankskibe, Georgiy Ushakov, var i færd med at blive serviceret af Fayard A/S.
Oplysningerne forbløffer statsminister Mette Frederiksen (S):
Det skal de simpelthen få stoppet
“Jeg kan ikke begribe, hvis der er et dansk værft, der bidrager til Ruslands krig ind i Europa. Det skal de simpelthen få stoppet,” siger hun til flere danske medier tirsdag under Nato-topmødet i Helsinki.
Men fra værftet lyder det, at man ikke bryder reglerne.
Milliardæren Thomas Andersen, der er ejer af og direktør for Fayard, oplyser over for TV 2 i en mail, at Fayard blot følger reglerne:
“Vi følger de gældende sanktionsregler, man politisk har vedtaget i EU og Danmark. Vi holder os løbende opdateret herom. Vi har ikke yderligere udtalelser herom for nærværende.”
Bag den forklaring ligger, at de russiske naturgas-skibe - på papiret - netop ikke længere er russiske
Bag den forklaring ligger, at de russiske naturgas-skibe - på papiret - netop ikke længere er russiske. De er typisk nu indregistreret i andre lande som Bahamas, Panama, Hongkong eller Cookøerne. Netop for at kunne omgå sanktionerne.
Statsministeren fastholder over for TV 2, at danske virksomheder har en forpligtelse til ikke at understøtte russerne:
“Jeg har fra starten sagt, at selv hvis der skulle være nogle gråzoner – og det ved jeg ikke, om er tilfældet her – så har man en forpligtelse som dansk virksomhed til ikke på nogen måde at understøtte russerne.”
Situationen frustrerer også Odenses borgmester, Peter Rahbek Juel (S).
Han forklarer over for DR , at Odense Havn har pligt til at lade skibe, som ikke er på EU’s sanktionsliste anløbe havnen.
Af samme grund opfordrer han til, at skibene i den russiske naturgasflåde opføres på EU’s sanktionsliste.
Det er ikke første gang, at en dansk milliardær har med den russiske skyggeflåde at gøre.
I slutningen af 2024 var tre danske virksomheder i søgelyset. En af de tre virksomheder er SDK Shipping, som er en del af selskabet USTC Group.
Netop USTC Group er ejet af Torben Østergaard-Nielsen
Netop USTC Group er ejet af Torben Østergaard-Nielsen, som er kendt for jordskredssagen som ejer af Nordic Waste.
De to andre virksomheder er Saga Shipping og L&N Supply Ships.
Torben Østergaard-Nielsen var også ejer af selskaberne Dan-Bunkering og Bunker Holding, som i 2021 blev idømt en millionbøde ved byretten i Odense for at overtræde EU's sanktioner ved at levere jetbrændstof, som blev brugt af Rusland i borgerkrigen i Syrien.
Kommentarer
Mette von Aalborg:
"Jeg har fra starten sagt, at selv hvis der skulle være nogle gråzoner – og det ved jeg ikke, om er tilfældet her – så har man en forpligtelse som dansk virksomhed til ikke på nogen måde at understøtte russerne."
Mette glemmer her belejlígt, at hun har en udenrigsminister, som i dén grad har været medvirkende til, at hele Europa er afhængig af russisk gas, og Putins luner.
Lars von Ulykke fejrede sammen med Putin, aftalen om Nord Stream 1 og 2 ved en hyggelig sammenkomst i Grøften i Tivoli - med en tilbørlig mængde fadbamser, selvklart.
I samme regering sidder også en Nødløgns-erhvervsminster, som holder hånden under danske virksomheder, der støtter russernes terror imod Ukraine.
Dét må man gerne, men når der ubelejligt kommer offentligt focus på skibe, som gør det samme som udenrigsministeren, så kan det nok være, at Mette lader som om, at hun træder i karakter.
Uha, hvor bliver den russiske bjørn dog bange!
https://piopio.dk/moerklaegning-af-danske-virksomheder-med-datterselskab...
https://www.bt.dk/politik/putin-og-loekke-fik-store-fadoel-paa-kro
"Jeg kan ikke begribe ..."
der er meget politikere ikke begriber, og det er derfor der er så der ikke fungerer og går galt
fx. supersygehusene, Elbit, Bohr insituttet, Aarhus stadion, ....
Iøvrigt en rigtig fin illustration af Mette von Aalborgs opfattelse af sin rolle, som Jan Kjærgaard fik skudt til artiklen.
Attituden hedder:
"Jeg er Danmarks statsminister, og derfor kan jeg jo ikke tale usandt, og hvis I mener noget andet, kan i bare spørge Lars og Troels!"
https://www.dr.dk/nyheder/politik/loekke-kraever-advokatvurdering-af-min...
Der er vist meget den selvglade mette ikke begriber.
Og lille bent er ikke kommet videre . Men som det hedder sig ‘ ingen er forpligtet udover sine evner’ og det gælder især for bent .
Jeg forstår udmærket vores statsministers forargelse, men hvis vi kunne stole på - skal vi kalde det almindelig hæderlighed og en fælles moral - behøvede vi ingen lovgivning. Og så er der i øvrigt noget, der hedder rettidig omhu og at vurdere og teste nye problemstillinger hele vejen rundt, selvom det er besværligt. Erhvervsministeren må i arbejdstøjet.
Fra de involverede personager i denne sag kan man ikke forvente andet end griskhed og slyngelstreger - helst på samfundets bekostning.