Leder om slumlejren: Lod chauffører sove i containere trods påbud fra kommunen

En 45-årig leder hos Kurt Beier Transport A/S modsiger i retten virksomhedens direktør om slumlejren for udenlandske chauffører i Padborg.
Foto: Fagbladet 3F
Containerne i slumlejren hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg måtte ikke bruges som soveplads for koncernens chauffører. Det har Kurt Beier Transport A/S modtaget et påbud fra kommunen om. Og dét var den øverste ledelse hos transportvirksomheden vidende om.

Det fortalte en af de tiltalte i Padborg-sagen, som har afgivet forklaring under straffesagens to første retsmøder mandag og tirsdag.

Det skriver 3F Fagbladet.

Den 45-årige mand oplyser, at virksomhedens direktør, Karsten Beier, og en tidligere kollega har stået for at opsætte containerne i lejren.

"Vi vidste godt, at vi ikke havde tilladelse til det. Vi havde også talt om, at vi skulle have bygget noget derude," sagde den 45-årige i retten.

Han forklarer, at Kurt Beier Transport A/S tidligere har fået en byggetilladelse til at bygge på lejrpladsen, men at byggeplanerne ikke blev til noget. Han mener, at prisen for planerne var otte millioner kroner. Og det ønskede virksomhedens topledelse ikke at bruge på et byggeri.

Strider mod tidligere forklaring

Kurt Beier Transport A/S og fire af virksomhedens øverste ledere i 2018 sidder lige nu tiltalt i en straffesag for grov økonomisk udnyttelse og illegal brug af i alt 30 lastbilchauffører fra Filippinerne og Sri Lanka.

Samtidig har anklagemyndigheden også rejst tiltale for, at virksomheden har indkvarteret en lang række udenlandske chauffører i containere i en slumlejr – uden at have anmeldt det til kommunen og fået tilladelse til det.

De tiltalte nægter sig alle skyldige.

Den 45-årige tiltaltes forklaring i retten strider direkte imod den forklaring, som direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, gav til Fagbladet 3F i oktober 2018. Dengang sagde han:

Det er sådan set det

"Vi træner og uddanner dem, og så bor de også dernede. Og det er sådan set det. Det kan være fra to til 25. Det går op og ned hele tiden."

Har I fået tilladelse til at have mennesker boende i lejren? 

"Ja, ja. Ja, selvfølgelig," sagde Karsten Beier ved den lejlighed.

Anklageskriftet

De udenlandske chauffører kom til Europa i 2017, hvor de fik en ansættelseskontrakt ved et polsk transportfirma ved navn HBT Internationale Transporte. Firmaet er ejet af Kurt Beier Transport og har samme direktør.

Når de kørte lastbil, var kontakten også med personale i Danmark.

Blandt andet derfor mener anklagemyndigheden, at chaufførerne reelt har arbejdet i Danmark og burde have arbejdet på danske vilkår.

Chaufførerne blev indkvarteret i danske Padborg.

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Straf nu den direktør hårdt... han er jo helt væk fra virkeligheden...
Mage til menneskesyn skal der ledes længe efter...

Profit frem for alt - føj siger jeg bare...

Jeg er slet slet ikke tryg ved at 'chauffører' fra Filippinerne og Sri Lanka skal køre tons tunge lastbiler i DK og Europa. Hvad har de af uddannelse og erfaring?
Mon ikke også de er lette at presse til ikke at overholde færdselsregler og køre-hviletids regler?

Annonce