Liberal Alliances Ungdom: Afskaf de statslige helligdage
Liberal Alliances Ungdom: Afskaf de statslige helligdage
Debatten om at genindføre store bededag kører løs. Men i stedet bør man afskaffe de statslige helligdage. Det mener formand for Liberal Alliances Ungdom
Imens nogle taler om at genindføre store bededag, vil Liberal Alliances Ungdom den anden vej: Afskaf de statslige helligdage.
Dette skyldes, at der burde være et klart flertal på mindst 92 mandater for det, i det nye folketing, såfremt partierne talte sandt i valgkampen.
På trods af at jeg vil give Messerschmidt ret i, at det er vælgerbedrag, hvis partierne vender på en tallerken efter valget, bør vi slet ikke have statslige helligdage og tilhørende regler.
Individer er grundlæggende forskellige og sætter pris på ferie på forskellige tidspunkter. Det er ikke mærkeligt, for folk fejrer forskellige højtider i forskellig grad.
Læs også:Nu afviser ingen partier pludselig at store bededag igen kan blive en fridag
Derfor bør staten heller ikke stille krav til helligdages indvirkning på løn- og ansættelsesforhold. Staten bør generelt blande sig uden om lønforhandlinger på arbejdsmarkedet, også når det gælder helligdage.
Noget af det bedste og mest liberale ved den danske arbejdsmarkedsmodel er netop, at staten som udgangspunkt blander sig udenom.
Det er ganske enkelt ikke statens opgave at bestemme, hvilke højtider folk skal fejre
Misforstå mig ikke. Jeg vil hverken afskaffe julen, påsken eller andre højtider, folk måtte ønske at fejre.
For mig handler det blot om, at det skal være folks eget valg og et anliggende mellem den enkelte og arbejdspladsen.
Dette leder mig videre til et andet stort problem ved helligdage og statslig regulering, nemlig at butikkers åbningstider begrænses af staten.
Det er på alle måder ærgerligt
Jeg vil tro, at næsten alle mennesker og familier har oplevet at glemme at købe noget ind, måske endda noget med stor symbolsk betydning for netop den højtid, de holder fri i forbindelse med.
Men selv hvis en medarbejder, som måske ikke fejrer denne højtid, kunne gå på arbejde og sælge varen til glæde for dem, der ikke nåede det hele i supermarkedernes helligdagsræs, inden de tvangslukkes, sætter staten alligevel en stopper for det.
Det er på alle måder ærgerligt. Måske kunne medarbejderen både have bidraget til en mere glædelig højtid for de handlende og selv have foretrukket at holde fri på et andet tidspunkt.
Læs også:Nu afviser ingen partier pludselig at store bededag igen kan blive en fridag
Det kunne være hvis vedkommende eksempelvis hellere ville prioritere at holde fri i forbindelse med en højtid, som måske ikke er på den traditionelle danske liste over højtider eller helligdage.
Den forskellighed ser jeg ikke noget problem i. Det er ganske enkelt ikke statens opgave at bestemme, hvilke højtider folk skal fejre.
I stedet bør man afskaffe de statslige helligdage og fjerne reguleringen af butikkers åbningstider i forbindelse med dem.
For hvornår folk vælger at holde fri, er et personligt anliggende mellem dem og deres arbejdsplads.
Kommentarer
PUHA sikke en omgang idioti…
PUHA sikke en omgang idioti fra en ung liberal person.
Og alligevel kommer det ikke som en overraskelse for det liberale menneske har intet kendskab til kultur, historie og traditioner. Sådan er det bare
Det er flot at en ung…
Det er flot at en ung liberal ikke forstår hvordan arbejdsmarkedet hænger sammen. For der kan jo ikke være åbent i Bilka, hvis kun 1 medarbejder har lyst til at arbejde. Lige som at der ikke kan gennemføres knæ operationer hvis der kun er øjenlæge der har lyst til at arbejde en dag.
Frembring evidens for jeres…
Frembring evidens for jeres guder, eller afskaf alle helligdage.
Tilføj kommentar