Løber Venstre fra løfte til øboer?

Venstre lovede før valget at arbejde for billigere færgetransport, og Hans Christian Schmidt forsikrede, at der var penge nok. Men nu har Venstre pludseligt svært ved at finde pengene.
Regeringens kursændring i forhold til billigere færgepriser får nu selv en Venstreborgmester til at beskylde regeringen for at være på vej mod et løftebrud. Forleden afviste Social- og indenrigsminister Karen Ellemann, efter en henvendelse fra fem ø-borgmestre, at love øboerne billigere færgebilletter. Det strider mod Venstres løfter fra valgkampen, mener borgmestrene.

Tro mig, der er jo altid penge
Hans Christian Scmidt, 2012

I starten af maj måned, umiddelbart før folketingsvalget blev udskrevet, meddelte økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard, at regeringen fremover vil prioritere 133 millioner kroner om året til at sikre billigere færgetransport til Bornholm, Læsø, Samsø, Fanø og 27 andre danske øer.

Pengene skulle ses som et skridt i retning af opfylde regeringens ambition om en såkaldt landevejsmodel, hvor prisen for at sejle med færge skal svare til prisen for at køre samme strækning på en landevej.

Venstre lovede at arbejde for landevejsmodel
Med udmeldingen var regeringen tilsyneladende helt på linje med Venstre. Blot få uger inden regeringens udmelding præsenterede Venstre nemlig et landdistriktsoplæg, og her hedder det blandt andet, at

Venstre vil arbejde for en trafikal ligestilling efter landevejsmodellen. Derfor foreslår Venstre i første omgang, at de resterende midler fra puljen til besejling af øer fra Vækstpakken 2014 anvendes til at sænke prisen på transport med færger til små-øer og ø-kommuner.

Ledende Venstrefolk har ved flere lejligheder slået til lyd for, at partiet er klar til at afsætte de nødvendige midler til at nå målet. Nuværende transportminister Hans Christian Schmidt, som i 2012 var formand for Folketingets landdistriktsudvalg, sagde dengang til Bornholms Tidende om en landevejsmodel: ”Tro mig, der er jo altid penge. Det er kun et spørgsmål om at prioritere dem. Og de beløb, vi taler om her, er det ikke muligt at se i det store regnskab. Hvis der er vilje, så er der også vej”.

I dag har tonen fra Hans Christian Schmidt fået en noget anden lyd. For få dage siden sagde han, at ”Jeg har spurgt i mit ministerium. Meldingen er at pengene er ikke afsat. Der ligger ikke nogen aftale. Derfor får man ikke mig til at love noget.” Unægtelig noget af en udviklingen siden 2012, hvor det åbenbart ikke var et problem at finde pengene.

Skal ”kasseeftersyn” begrave færgeløfte?
Karen Ellemann udtalte til DR Nyheder, at ”Vi bliver nødt til at få foretaget det her kasseeftersyn og finde ud af, hvor mange penge vi overhovedet har i kassen til alle de gode ting, som vi gerne vil”.

Det er en velkendt manøvre, at en nytiltrådt regeringen bebuder et såkaldt ”kasseeftersyn”, hvor den gennemgår landets økonomi. Ofte ender den slags kasseeftersyn med en melding i retning af, at ”Det vi har overtaget efter den tidligere regering er meget værre end vi troede, så der bliver i desværre ikke råd til alle de fine forslag, vi kom med i valgkampen”.

Hvorvidt løftet om at arbejde for lavere færgepriser til øboerne er et af de løfter, der vil blive lagt graven efter et kasseeftersyn, må de kommende måneder vise.


placeholder

Annonce