Løkkes forslag om “lidt færre” ministerposter end i SVM-regeringen ligner en gratis omgang
Løkkes forslag om “lidt færre” ministerposter end i SVM-regeringen ligner en gratis omgang
Moderaterne står til at få fire ministerposter - uanset om en centrum-venstre-regering får 25 eller 22 ministerposter
Formanden for Moderaterne, fungerende udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen, foreslår, at den måske kommende centrum-venstre regering bestående af Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De radikale får “lidt færre” ministerposter end den fungerende SVM-regering, der har 25 ministerposter.
“Vores indspil vil være, at vi skal prøve at lave en regering med lidt færre ministerposter, vel vidende at matematikkens regler så vil føre til, at vi får færre (Ministerposter, red.), end vi har nu,” lød meldingen fra Lars Løkke til TV 2 tirsdag efter et gruppemøde hos Moderaterne.
Men Løkkes udspil ender rent matematisk med at blive en gratis omgang for Lars Løkke og Moderaterne, hvis Mette Frederiksen vælger at sænke antallet af ministerposter fra de nuværende 25 til 22.
I begge tilfælde står Moderaterne til at få fire ministerposter.
25 ministerposter: Fire mandater til M
Skal man fordele 25 ministerposter til de fire partier efter størrelse, så står Socialdemokratiet til 11,6 ministerposter, SF til 6,1 ministerposter, Moderaterne til 4,3 ministerposter og De Radikale til andre 3,0 ministerposter.
Det betyder - rent matematisk - at Socialdemokratiet får 12 ministerposter, SF får seks ministerposter, Moderaterne får fire ministerposter og De Radikale tre ministerposter.
22 ministerposter: Fire mandater til M
Skal man fordele 22 ministerposter til Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale, så står S til 10,2 ministerposter, SF til andre 5,2 ministerposter, M til 3,6 ministerposter og R til 2,7 ministerposter.
Læs også:Christina Egelund ikke imponeret over Troels Lund: “Måske lige til den smarte side”
Det betyder - rent matematisk - at Socialdemokratiet får 10 ministerposter. SF får fem ministerposter. Moderaterne får fire ministerposter, mens De Radikale får tre ministerposter.
Hokuspokus: Moderaterne får fire ministerposter - uanset om regeringen består af 25 eller 22 ministerposter.
De Radikale står på samme måde til at få tre ministerposter - uanset om ministerantallet sænkes fra de nuværende 25 til 22.
Taberne - hvis man går fra 25 til 22 ministerposter - er Socialdemokratiet, der står til at tabe to ministerposter, og SF, der står til at tabe en ministerpost.
Lars Løkke Rasmussens melding om, at Moderaterne godt kunne tænke sig, at den måske kommende centrum-venstre regering får "lidt færre" ministerposter end den fungerende SVM-regering har, kan handle om andet end om netop antallet af ministre. Det vurderer politisk kommentator, tidligere minister Hans Engell, over for Netavisen Pio: "I den melding kan også gemme sig et signal om, at når Socialdemokratiet nu gik så meget tilbage ved folketingsvalget (Fra 50 til 38 mandater, red.), så står det ikke skrevet i hverken Kiplings Junglebogen eller De Ti Bud, at Socialdemokratiet til evig tid skal besætte både statsministerposten og finansministerposten." Den fungerende SVM-regering blev i august 2024 udvidet med to yderligere ministerposter. Dermed kom antallet af ministre op på 25. Det er det højeste antal ministre i en dansk regering nogensinde.Hans Engell: Måske også et signal om finansministerposten
Kommentarer
Det kunne vel også tænkes at…
Det kunne vel også tænkes at der kan skæres i ministerposter og at folketinges formand kommer med i spillet. F.eks. hvis nu Christina Egelund bliver formand, så vil der også være regeringsflertal i Præsidiet.
Der skal vel også være lidt…
Der skal vel også være lidt indhold i ministrierne. De skal sq lave noget for de generøse pensioner!
Løkke er så kreativ især når…
Løkke er så kreativ især når han selv har fordele
“Men Løkkes udspil ender…
“Men Løkkes udspil ender rent matematisk med at blive en gratis omgang for Lars Løkke og Moderaterne, hvis Mette Frederiksen vælger at sænke antallet af ministerposter fra de nuværende 25 til 22.”
Gratis omgang?
4 ud af 25 eller 4 ud af 22?
Hvad er mest?
Matematikopgaven i 9. Klasse!
Hvor er indflydelsen størst?
4 ud af 25 eller 4 ud af 22?
At få 4 flasker rødvin ud af 25 flasker eller at få 4 flasker champagne ud af 22 flasker?
Hvad er mest?
At få 4 ministerpensioner ud af 25 minksterpensioner?
Eller at få 4 ministerpensioner ud af 22 ministerpensioner?
En gratis omgang?
For Moderaterne?
For samfundet?
For du og jeg?
Samfundsfag når det er sværest!
Men en gratis omgang?
Løkke classic . Typisk for…
Løkke classic . Typisk for ham at komme med et sådan forslag, der for et øjeblik stjæler opmærksomheden fra de igangværende forhandlinger.
Man skulle jo nødigt blive glemt i det spil .
Lad nu Frederiksen få ro til at afsøge og forhandle om de regeringsmuligheder man kan enes om .
Så må “ stolelegen “ vente til et evt holdbart resultat foreligger.
Tilføj kommentar