Annonce

Måske skulle I spørge kineserne?

Outsourcing: Et dansk firma vil have hjælp af regeringen. Men virksomheden har for længst meldt ud at de er på vej til Kina.
Hvor meget hjælp kan man forvente sig af den danske regering, hvis man som virksomhed vælger at lægge hovedparten af sin produktion i udlandet. Et spørgsmål som må blive mere og mere relevant jo flere danske virksomheder som vælger at flage ud fra fædrelandet og i stedet flytte virksomheden til Kina eller Polen.

Spørgsmålet blev aktuelt i sidste uge hvor Desmi Ocean Guard, der er et dansk firma, der laver systemer til rensning af ballastvand i Shippingwatch.dk ville have politisk hjælp til at bekæmpe udsættelsen af en ballastkonvention. En konvention, som udover at være godt for miljøet også vil være rigtig godt for Desmis forretning.

Helt kort drejer det som om, at skibsrederne på den ene side ønsker længere tid, før det bliver et krav at skibe skal sejle med de her pumper som Desmi altså producerer.  Altså gode danske produktionsarbejdspladser. Og det ville Desmi gerne have miljøministerens hjælp til at få implementeret.

Der er bare lige et lille ”aber dabei”. Desmi meddelte i slutningen af marts måned, at virksomheden flytter hele sin produktion fra Nørresundby til Sydøstasien og fremover kun vil have distribution og kundeservice i Danmark.

Og så melder spørgsmålet sig på, nemlig hvor meget hjælp man kan forvente sig af en regering, hvis man ikke gider være her? Det kan godt være, at lønningerne i Danmark er højere og at konkurrencen fra udenlandske selskaber er hård, men hvorfor skal den danske regering bruge tid og politisk kapital til at hjælpe en virksomhed, som så klart melder ud, at de ikke har behov for dansk arbejdskraft?

Det er trættende, at man igen og igen skal høre fra erhvervslivet, at den offentlige sektor bare skal skæres ned, at regeringens eneste opgave er at sikre erhvervslivet gode rammevilkår og lavere skatter, men lige så snart de har udfordringer, så kræver de ministerens personlige involvering. Det virker som om der i dele af dansk erhvervsliv ind imellem er en manglende forståelse for, at man altså ligger, som man reder og i den grad får hvad man betaler for. At handlinger har konsekvenser.

Så måske Desmi i stedet skulle sende et brev til deres nye værter i det kinesiske miljøministerium. Det kan være de vil tage sagen op, nu hvor der er kinesiske arbejdspladser i spil?

Om ballastvand
Ballastvand er det vand som fragtskibe har med som tages om bord for med sin vægt og placering at forbedre skibets stabilitet

Ifølge Naturstyrelsen kan ”Ballastvand fra store skibe kan være et problem for havmiljøet. Hvis man ikke renser vandet kan forskellige levende organismer i ballastvandet sprede sig til økosystemer, hvor de ikke hører hjemme.”

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet