Annonce

Massefyring i Nordea: Ansatte skal digitaliseres væk

På trods af milliardoverskud skal 6000 fyres i den nordiske bank over de kommende 3 år. Fagforening tror ikke på forklaring om digitalisering.
Banken Nordea vil inden for de kommende år fyre 4000 fastansatte medarbejdere og 2000 konsulenter. Banken er nu to år inde i en ’transformationsperiode,’ hvor de effektiviserer, digitaliserer og centraliserer.

"Disse nedskæringer er en transformation mere end noget andet. Det handler om, at vi skal udvikle en model, som skal være meget mere digital, skriver Nordeas koncernchef Casper von Koskull i en kommentar til det netop offentliggjorte kvartalsregnskab.

Men Kent Petersen, formand for finansforbundet, finder Nordeas beslutning for 'ude af proportioner':

"Jeg er dybt forundret over, at man i en virksomhed med et overskud 18 milliarder i 2017 finder sig kaldet til at skulle ud og fyre 6000 medarbejdere. Jeg tror simpelthen ikke på argumentet om, at man kan undvære 6000 medarbejdere på grund af digitalisering," siger han til Netavisen Pio.

Chatbot og robotrådgiver
I Nordeas kvartalsregnskab forklares det, at massefyringerne i høj grad hænger sammen med automatisering og digitalisering af bankens arbejdsmetoder. I Norge har banken siden september anvendt en såkaldt chatbot, som har rådgivet mere end 7000 private og erhvervskunder og svaret på mere 10.000 spørgsmål.

I de kommende år vil vi opnå stordriftsfordele ved at tage vores styrkepositioner til det næste niveau og skabe effektive og automatiserede enheder.

I december vil en webbaseret robotrådgiver blive taget i brug. Den skal kunne give opsparings- og investeringsrådgivning, når det passer kunden bedst. ”I de kommende år vil vi opnå stordriftsfordele ved at tage vores styrkepositioner til det næste niveau og skabe effektive og automatiserede enheder,” forklarer koncernchefen i regnskabet.

Sparerunden skal skære Nordeas omkostninger med cirka 6,7 milliarder, hvilket, Casper von Koskull forklarer, er nødvendigt for, at Nordeas konkurrenceevne kan sikres på lang sigt.

’Urimelige proportioner’
Nordea har indtil nu haft et nettooverskud på 18 milliarder kroner i 2017. Overskuddet efter skat i tredje kvartal lød på 1090 millioner euro, hvilket dog er 58 millioner euro færre end i tredje kvartal 2016.

I bestyrelsen har man besluttet sig for at udbetale et udbytte til sine ejere på et bestemt niveau. For at det kan lade sig gøre, er man nødt til at skære i omkostningerne. Mere kompliceret er det ikke.

Kent Petersen, formand for det danske finansforbund, der repræsenterer de ansatte i finanssektoren, fortæller, at de først fik beskeden om fyringerne i dag, samtidig med pressen. Han tror ikke på ledelsens argument om, at digitalisering kan erstatte så mange ansatte, han kalder det i stedet for et 'omkostningsprojekt':

"I bestyrelsen har man besluttet sig for at udbetale et udbytte til sine ejere på et bestemt niveau. For at det kan lade sig gøre, er man nødt til at skære i omkostningerne. Mere kompliceret er det ikke. Selvfølgelig kommer digitaliseringen til at betyde noget, men denne mængde arbejdspladser er der intet bevis for, at man vil kunne erstatte via digitale løsninger."

Derfor kalder Kent Petersen ledelsens beslutning for 'ufattelig kortsigtet,' og desuden i modstrid med det, undersøgelser viser, at bankkunderne gerne vil have mere af: personlig vejledning og mere tid til at hjælpe kunderne.

Afskedigelserne vil finde sted inden for de næste tre år. Det vides endnu ikke, hvor mange danske ansatte, der vil blive ramt af fyringerne. Finansforbundet har i dag indkaldt Nordea til forhandlinger, hvor antallet af fyringer og implementeringen af disse skal diskuteres.

 


Flere artikler om emnet