Mens vi venter på Dagpengekommissionen……

Netavisen Pio ser nærmere på baggrunden for Dagpengekommissionens arbejde.
’Mens vi venter på dagpengekommissionen’ er en efterårsserie på Netavisen Pio, hvor vi ser nærmere på baggrunden for den dagpengekommission, som på mandag fremlægger sin rapport med forslag til et nyt dagpengesystem. I løbet af den seneste uge har vi bragt disse fem afsnit, hvor både belyser både fortiden og kaster et blik mod fremtiden:

#1: Hjorts fejlskøn skyld i dagpengeforringelser
Tilbage i 2010 besluttede regeringen og Dansk Folkeparti at halvere dagpengeperioden og fordoble genoptjeningskravet. Ifølge regeringen skulle det sikre, at Danmark overholdt EU-reglerne. Men nedskæringerne byggede på forkerte prognoser og en gigantisk regnefejl i finansministeriet.

Du kan læse hele første afsnit her.

#2: Da DF løb fra dagpengeløfterne
Trods gentagne løfter om det modsatte valgte Dansk Folkeparti i maj 2010 at lægge stemmer til drastiske forringelser af dagpengene. Siden har partiet forsøgt at distancere sig fra beslutningen og skiftet holdning flere gange.

Du kan læse hele andet afsnit her.

#3: Støjberg og ‘bevidst manipulerede’ tal
Inger Støjberg beskyldte modstandere for at bruge ’bevidst manipulerede’ tal i dagpengedebatten. I dag står det klart, at det var Støjbergs tal, som var helt ved siden af: Ti gange så mange som forventet mistede dagpengeretten.

Du kan læse hele tredje afsnit her.

#4: Radikal modstand mod dagpengeændringer
En midlertidig forlængelse, to akutpakker og tre midlertidige ydelser til en samlet pris på 4 ½ milliarder kroner. Trods radikal modstand lykkedes det Socialdemokraterne at afbødede de værste konsekvenser af VK-regeringens dagpengereform.

Du kan læse hele fjerde afsnit her.

#5: Dagpengeguide: Det skal der forhandles om
Hvad skal der ske med dagpengeperioden, genoptjeningskravet og den ydelse, man får som dagpengemodtager? Netavisen Pio giver dig en guide til de kommende dagpengeforhandlinger og et forsigtigt bud på udfaldet.

Du kan læse hele femte afsnit her.

 


Kommentarer fra Facebook

Annonce