Minister kræver forklaring fra Danske Bank

”Alle skal kunne have tillid til deres bank,” lyder det fra Simon Kollerup
Erhvervsminister Simon Kollerup (S) kræver nu en forklaring, og en god af slagsen, fra Danske Bank på, hvorfor Danmarks største bank i årevis har inddrevet for meget gæld fra kunderne.

 ”Alle skal kunne have tillid til deres bank,” siger Simon Kollerup til Netavisen Pio. ”Det er helt uacceptabelt, at det her kan ske, og at det går ud over så mange danskere. Noget tyder endda på, at det også er gået ud over de mest udsatte borgere. Det er kunder, der i forvejen står i en svær situation. Jeg vil gerne understrege, at det er bankens, og ikke kundernes, ansvar at holde styr på det."

Simon Kollerups krav kommer, efter at TV 2 og Berlingske har afsløret, at over 100.000 kunder nu undersøges for mulig overbetaling til Danske Bank.

Fejl i inkasso-systemerne

Årsagen skyldes en række alvorlige system- og datafejl i Danske Banks inkasso-systemer, der holder styr på bankens dårlige betalere. Systemerne har beregnet kunders gæld for højt, inddrevet gæld fra de forkerte kunder og inddrevet gæld, gebyrer og renter, der er forældede, og som dermed er ulovlige at opkræve.

Selv om Danske Bank har forklaret, at overbetalingen ”typisk” har været på mellem 1000 og 2000 kroner, er det senest kommet frem, at en enkelt af kunderne stod til at have overbetalt hele 200.000 kroner.

Klokkeklart brud på reglerne

Simon Kollerup kalder det ”et klokkeklart brud på reglerne og kundernes tillid”, hvis Danske Bank har været klar over, at der var fejl i deres system, men alligevel opkrævede for mange penge.

Jeg forventer, at banken rydder op i den her sag

 

”Det er rystende, hvis man har været bevidst om problemerne i 14 år uden at rette op på det,” siger erhvervsministeren. ”Jeg forventer, at banken rydder op i den her sag, og at de bankkunder, det er gået ud over, får deres penge tilbage så hurtigt som overhovedet muligt.”

Simon Kollerup har derfor bedt Danske Bank om en redegørelse for, hvordan banken har håndteret sine kunder i sagen. Og hvordan Danske Bank har tænkt sig at rette op på det.

”På den baggrund vil vi sammen med Finanstilsynet se på, om bankens planer for at sikre deres kunder er tilstrækkelige, eller om der skal tages yderligere skridt,” siger erhvervsministeren som vil indkalde partierne bag den finansielle forligskreds, når redegørelsen er færdig.

Stået på siden 1979

Konsulenthuset Ernst & Young har siden efteråret 2019 gransket problemerne for banken.

Undersøgelsen blev indledt i forlængelse af, at en eller flere whistleblowers internt i banken gjorde opmærksom på problemerne.

Af konsulenthusets undersøgelse fremgår det, at flere af fejlene har eksisteret siden 1979. Omfanget af fejlene eksploderede, da banken i 2004 indførte et digitalt inddrivelsessystem.

De data, banken hældte ind i systemet, var ifølge de interne dokumenter behæftede med så alvorlige fejl, at over 100.000 kunder nu skal undersøges for, om de har betalt for meget til banken.

Ifølge underdirektør i Danske Bank, Rob De Ridder, vurderer Dansk Bank, at mellem 10.000 og 15.000 kunder skal have penge tilbage.

Som sagt handler det her om vores mest sårbare kunder

 

”Der er intet at være stolt af i det her tilfælde,” har Rob De Ridder forklaret i et interview med TV 2. ”Det er en meget alvorlig sag. Som sagt handler det her om vores mest sårbare kunder, som var i knibe. Vi er i gang med at hjælpe dem igennem de her problemer, så godt vi kan. Vi har begået fejl. Vi vil rette op på dem, og vi vil sørge for, at det ikke kan ske igen i fremtiden.”

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Jeg har skiftet bank forlængst
Efter jer fik et brev fra dem hvor de skrev

(( vi har hævet 750 kr fra din konto for at betale din el-regning, men opdaget at der ikke var dækning på din konto for beløbet så vi har tilbageført beløbet OG det har vi taget et gebyr for på 200 kr ))

Hvis så bare de hade betalt min regning; så ville gebyret været OK
Men at tage 200 kr for ingen ting Det er noget svinerig

Annonce